آیا به دنبال نمونه نمای فلزی ساختمان مدرن و جدید هستید؟ امروزه به راحتی می‌توان سرتاسر نمای خانه را با فلز پوشاند و حتی از خانه در برابر عناصر بیرونی به بهترین صورت محیط محافظت کرد.

پوشش فلزی لایه است که در نمای ساختمان قرار می‌گیرد که در کنار ارائه نمای فلزی بسیار خاص و منحصر به فرد از خانه در برابر آب و هوا محیطی به خوبی محافظت می‌کند.

نمای فلزی ساختمان مدرن از فلزهای مختلفی مانند فلز روی، آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شود. هر کدام از این فلزها به صورت روکش برای ساختمان به کار می‌رود. البته روکش‌های نمای فلزی ممکن است طرح‌های متفاوتی داشته باشد و به شکل خطوط عمودی و افقی و یا اشکال مختلق بر روی نمای ساختمان قرار گیرد.

اگر تصمیم گرفتید، نمای ساختمان را به شکل مدرن اجرا کنید و داخل ساختمان شما به شکل مدرن طراحی شده است، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب به چهار نمونه از نمای فلزی ساختمان مدرن می‌پردازیم. نمای فلزی ساختمان مدرن براساس نوع فلز در انواع مختلف تقسیم می‌شود.

پوشش فلزی ساختمان
نمای فلزی ساختمان مدرن و شیک

 1.روی یکی از فلزات منحصربه‌فرد و رایج برای نمای ساختمان فلزی است.

اولین فلزی که برای نمای ساختمان مدرن به ذهن می آید، فلز روی است. فلز روی به عنوان یک فلز چند جانبه شناخته می‌شود که امروزه در بسیاری از ساختمان‌های نمای فلزی مشاهده می‌شود. فلز به عنوان عناصر معماری مدرن به حساب می‌آید که ساختار کاملاً نرم و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و هنگام ساخت و اجرای نمای فلزی ساختمان به بهترین صورت ممکن بر روی نما قرار می‌گیرد.

دوام فلز روی بسیار ایده آل است و به نگهداری خاصی نیاز ندارد. طول عمر این فلز حدود ۶۰ الی ۸۰ سال است که خیلی زود دچار زنگ زدگی نمی‌شود. بنابراین برای نمای ساختمان فلزی خود به راحتی می‌توانید از فلز روی استفاده کنید و نگرانی خاصی بابت خراب شدن و تعویض زود هنگام آن نداشته باشد.

به عکس زیر نگاه کنید. یکی از نمونه‌های اجرا شده نمای ساختمان مدرن فلز روی است.

طراحی و اجرای نمای فلزی ساختمان مدرن
طراحی و اجرای نمای فلزی ساختمان مدرن

2.مس یکی از فلزهای جذاب است که هم برای ساختمان‌های سنتی و هم برای ساختمان‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلز مس جز فلزهایی است که با گذشت زمان زنگار یافته و به گونه‌ای رفتار می‌کند که هرچقدر زمان بگذرد شخصیت خود را بهتر پیدا می‌کند و به جذابیت آن افزوده می‌شود. فلز مس هم برای ساختمان‌های مدرن به کار می‌رود و هم برای ساختمان‌های سنتی. همانطور که می‌دانید رنگ فلز مس به رنگ برنز است که با گذشت زمان و فرسایش آن بر اثر هوا تبدیل به رنگ‌های رنگین کمانی می‌شود و جذابیت نمای فلزی ساختمان را دو چندان می‌کند.

ساختار مس سبک و بادوام است که برای نمای ساختمان‌های بزرگ بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین مس دارای سن بسیار طولانی دارد که  در صورت نگهداری درست و عدم پارگی و آسیب‌دیدگی می‌توان از آن برای عمر طولانی به عنوان نمای فلزی ساختمان استفاده کرد.

اگر به طبیعت علاقه مند هستید و عناصری مانند چوب و مواد طبیعی مانند سنگ و شیشه را دوست دارید پیشنهاد می‌کنیم مدل مسی را برای نمای ساختمان خود به کار ببرید. چرا که این فلز ظاهر بسیار طبیعی دارد.

 

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره ی نماهای فلزی ساختمان از صفر تا صد

 

3.آلومینیوم به عنوان سبک‌ترین و در عین حال مقاوم‌ترین فلز شناخته می‌شود.

آلومینیوم سال‌هاست که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مقاوم‌ترین فلز شناخته می‌شود. به عنوان یک محافظ خوب برای نمای ساختمان به کار می‌رود. ظاهر این فلز بسیار نازک و لطیف است و به راحتی تغییر شکل می‌دهد. این فلز به عنوان فلزهای ضدآب شناخته شده که در برابر تغییر آب و هوا و رطوبت دچار مشکل نمی‌شود و ظاهر و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

معماران عزیز ترجیح می‌دهند از این فلز برای نمای ساختمان‌های ساحلی استفاده ‌کنند.

آلومینیم در نمای ساختمان
آلومینیم در نمای ساختمان

4.فولاد ضد زنگ با ماندگاری بسیار بالا برای نمای ساختمان‌های بلند بسیار کاربردی است.

فولاد ضد زنگ دارای مقاومت بسیار بالایی است که در برابر واکنش‌های هوا و تغییر آب و هوایی ماندگاری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و به عنوان یک نمای محافظ برای ساختمان‌های بلند به کار می رود. ظاهر سیقلی و براق فولاد نمای مدرن و کاملا خیره‌کننده به نمای ساختمان فلزی می بخشد.

معماران برای فولاد روکش‌های مختلفی در نظر می‌گیرند که موجب می‌شود طرح‌ نمای ساختمان‌های فلزی متفاوت با یکدیگر جلوه دهند. بنابراین برای نمای ساختمان مدرن حتما از طرح‌های مدرن به عنوان روکش فولاد ضد زنگ استفاده می‌کنید

 نمای ساختمان تا چه حد اهمیت دارد؟

ممکن است بیشتر افراد به نمای ساختمان فقط از نظر زیباشناختی اهمیت دهند. اما نمای ساختمان نقش بسیار موثری در پایداری ساختمان ایفا می‌کند. در واقع طراحان ساختمان ابتدا نمای ساختمان را مشاهده می‌کنند و با توجه به آن به کیفیت و اجرای ساختمان پی می‌برند. هر چقدر نمای ساختمان دارای طرح‌های استاندارد و مطابق با مقررات ساختاری اجرا شده باشد، مطمئناً ساختار درونی ساختمان هم به بهترین کیفیت ممکن اجرا شده است.

امروزه نمای ساختمان مدرن بیشتر از قبل طرفدار دارد. در نمای ساختمان مدرن معمولاً از ریتم‌های عمودی و افقی و یا زاویه‌دار استفاده می‌شود. همچنین مصالح به کار رفته جز جدیدترین سبک‌ها می باشد. اکثر معماران برای طراحی نمای ساختمان مدرن به دنبال جذابیت و طرح های برجسته هستند و با در نظر گرفتن متریال خاص ناگهان یک طرح غیرمنتظره خلق و مخاطبان خود را غافلگیر می‌کنند.

اهمیت فلز در نمای ساختمانها
اهمیت فلز در نمای ساختمانها

البته نکته‌ای که باید هنگام طراحی ظاهر ساختمان در نظر گرفته شود، شامل موارد زیر است:

  • آب و هوا محیط
  • طبیعت اطراف ساختمان
  • خاص بودن مکان ساختمان
  • ظاهر ساختمان های مجاور و نظر مثبت شما برای هماهنگی با دیگر ساختمان‌ها

طراحی مدرن به معنای این است که ساختمان مطابق با آخرین تکنیک‌ها ساخته شود.

طرح مدرن برای نمای ساختمان در اوایل دهه بیستم روی کار آمد. زمانی که از نمای ساختمان مدرن صحبت می‌کنیم. منظورمان این است که نمای ساختمان بر اساس آخرین تکنیک‌ها و روش‌های به روز ساخت و ساز ساخته شود. همچنین برخلاف سبک‌های قدیمی تزئینات پیچیده‌ای در طراحی ساختمان به کار نمی‌رود. اکثر طراحان ترجیح می‌دهند برای اجرای نمای ساختمان مدرن از ساده‌ترین معماری‌ها استفاده کنند و با به کار بردن اشکال ابتکاری در ساخت و ساز و استفاده از متریال‌های متفاوت مانند شیشه، فلز و بتن طراحی خاصی به ارمغان بیاورند.

جمع بندی

قبل از این که از فلز برای نمای ساختمان مدرن استفاده کنید. باید مفهوم طراحی نمای مدرن را به خوبی درک کنید و بدانید آیا نمای ساختمان مدرن مطابق با میل شما هست یا نه.  همچنین برای انتخاب فلز باید به موقعیت آب و هوایی توجه ویژه داشته باشید. چرا که هر کدام از فلزها با توجه به آب و هواهای مختلف انتخاب می‌شوند و ممکن است در صورت عدم انتخاب درست نمای فلزی ساختمان تغییر شکل دهند و زیبایی نما به چالش کشانده شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا