فلاورباکس ها از طراحی تا ساخت و کاربردهای آن در دکوراسیون

فلاورباکس ها از طراحی تا ساخت و کاربردهای آن در دکوراسیون

مقدمه

فلاورباکس برای طراحی و دیزاین فضاهای مختلف، کاربردهای فراوانی دارد و در طراحی فضای سبز مبلمان شهری هم به کار گرفته می‌شود. زندگی شهری و آپارتمانی و مساحت کم خانه‌ها، امکان دسترسی  به طبیعت کاهش داده و به همین خاطر افراد همیشه به دنبال راهی برای پرورش گل و گیاه در محیط‌های شهری هستند. یکی از بهترین راه‌ها، استفاده از همین فلاورباکس‌ها است. در ادامه‌ی این مطلب بیشتر با این وسیله آشنا می‌شویم و کاربردها و انواع آن‌ را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

فلاورباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر هنوز دقیقا نمی‌دانید که فلاورباکس چیست، باید بگوییم که درواقع یک محفظه‌ی تو خالی است که یا داخل خاک قرار می‌گیرد یا به روش‌های متفاوتی در فضاهای سبز اجرا و در فضای خالی آن گل و گیاه پرورش داده می‌شود. امروزه که زندگی‌ آپارتمانی، افراد را با کمبود فضای سبز رو به رو کرده است، استفاده از فلاورباکس می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای جایگزینی باغچه باشد و مسئله‌ی فضای سبز را حل کند.

 

انواع فلاورباکس براساس ساخت و کاربرد

حال که با تعریف کلی فلاورباکس آشنا شدید، به معرفی انواع مختلف فلاورباکس می‌پردازیم که هرکدام در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از معیارهای تقسیم بندی فلاورباکس‌ها، براساس مصالح به کار رفته در ساخت آن است. بر این اساس، فلاورباکس به انواع سفالی، چوبی، بتنی، پلاستیکی، سنگی و فلزی تقسیم بندی می‌شود که هرکدام در شرایط خاصی استفاده می‌شوند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

فلاورباکس‌ سفال

سفال همیشه در گلدان‌ها کاربرد داشته و خیلی از شماها را یاد گلدان‌های قدیمی می‌اندازد. فلاورباکس سفالی نیز به دلیل ظاهر زیبایی که دارد و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، در طراحی فضای سبز استفاده می‌شود. اما با وجود مزایا و زیبایی که دارد، معایبی هم برای این نوع فلاورباکس می‌توان در نظر گرفت و آن استقامت و استحکام پایینی است که در برابر ضربه دارد. به همین خاطر از این نوع فلاورباکس، اغلب در فضاهای داخلی استفاده می‌کنند.

 

فلاورباکس سفالی
فلاورباکس سفالی

 

 

فلاورباکس چوبی

از چوب تنها به عنوان روکش فلاورباکس استفاده می‌کنند، زیرا میزان بالای جذب رطوبتی که چوب دارد، ماندگاری فلاورباکس را کاهش می‌دهد. از لحاظ ظاهری نیز، روکش چوب زیبایی فلاورباکس‌ها را دوچندان می‌کند. البته از این نوع فلاورباکس‌ بیشتر درحالت آویز و دیواری استفاده می‌کنند. علاوه بر ساخت روکش، چوب در ترکیب مصالح دیگر برای ساخت فلاورباکس نیز به کار برده می‌شود.

فلاورباکس چوبی
فلاورباکس چوبی

 

فلاورباکس بتنی

این نوع از فلاورباکس، امکان سفارشی سازی و ساخت طرح‌های مختلف را فراهم می‌کند که همین مسئله می‌تواند از مزایای آن به شمار رود. در مقابل، وزن بالا از معایب فلاورباکس بتنی است که البته با صرف هزینه‌ی بیشتری می‌توان انواع سبک‌تر آن را هم در بازار خریداری کرد. از این نوع فلاورباکس در هر سه حالت زمینی، دیواری، و آویزان می‌توان استفاده کرد.

 

فلاورباکس بتنی
فلاورباکس بتنی

 

فلاورباکس‌ از جنس پلاستیک

این نوع از فلاورباکس به علت وزن کم، طرح و رنگ متنوع و قیمت پایین، استفاده‌ی فراوانی دارد و به شدت در میان مردم رواج یافته است. به لحاظ زیباشناختی، فلاورباکس پلاستیکی آن چنان تعریفی ندارد اما سبک و ارزان بودن آن موجب می‌شود تا افراد برای تراس‌ها و بالکن‌‌‌های منازلشان بیشتر از این نوع استفاده کنند.

 

فلاورباکس از جنس پلاستیک
فلاورباکس از جنس پلاستیک

 

فلاورباکس فلزی

فلاورباکس‌‌های فلزی با استفاده از ضد زنگ‌ها، که در برابر رطوبت مقاومشان می‌کند، می‌تواند مورد استفاده‌ قرار بگیرد. این نوع فلاورباکس بیشتر به حالت آویز و دیواری به کار برده می‌شود تا کمترین تماس را با رطوبت داشته باشد.

 

فلاورباکس فلزی
فلاورباکس فلزی

 

فلاورباکس سنگی

از سنگ‌های متنوعی همچون مرمر و تراورتن در ساخت فلاورباکس می‌توان استفاده کرد. فلاورباکس سنگی نفوذپذیری کمی دارد و به همین خاطر باید منافذی را به صورت مصنوعی در آن به وجود آورد. در مقابل زیبایی ظاهری فراوانی که دارند، وزن بالا نقطه ضعفی برای این نوع از فلاورباکس‌ها به شمار می‌رود.

 

فلاور باکس سنگی
فلاور باکس سنگی

 

فلاورباکس از جنس شیشه

مهم‌ترین ویژگی مثبت این نوع از فلاورباکس‌ها، ظاهر زیبای آن است؛ اما به دلیل استحکام پایین و مقاومت کم، اغلب در داخل ساختمان و در ترکیب با چوب و فلز استفاده می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده برای انواع فلاورباکس‌ها، نوع ترکیبی آن نیز وجود دارد. به این صورت که برای ساخت آن‌ها از ترکیب دو یا چند مصالح استفاده می‌شود. برای مثال ترکیب چوب، سنگ، فلز و بتن ترکیب شناخته شده‌ای در ساخت فلاورباکس‌ است.

علاوه بر تقسیم بندی ذکر شده، فلاورباکس‌ها براساس فضای نصبشان هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

فلاور باکس شیشه ای
فلاور باکس شیشه ای

 

 

فلاورباکس‌ زمینی

این فلاورباکس روی زمین قرار می‌گیرد، قابلیت جا به جایی دارد و در فضاهای مختلفی مانند روف گاردن، حیاط و فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. در این نوع از فلاورباکس‌ها می‌توان انواع مختلف گیاهان علفی و حتی درخت یا درختچه کاشت. البته فلاورباکس‌هایی که در آن درخت و درختچه کاشته می‌شود، به تری باکس مشهور است که نسبت به انواع معمولی، عمق و اندازه‌ی بیشتری دارد تا درخت به خوبی در آن رشد کند. فلاورباکس‌های زمینی چون از لحاظ وزنی محدودیتی ندارند، می‌توان آن‌ها را در جنس‌ها و اشکال مختلف تولید کرد.

 

فلاور باکس زمینی
فلاور باکس زمینی

 

فلاورباکس آویز

این نوع از فلاورباکس‌ها، در بخش زیرین خود قسمتی ریل مانند یا قلاب مانند دارد که با کمک آن می‌توانند روی نرده‌ها نصب شوند و گلدان‌های قدیمی را تداعی کنند که روی بالکن‌‌‌ها و تراس‌ها قرار می‌گرفتند. در این نوع فلاورباکس، انواع گیاهان علفی و گل‌های دائمی و فصلی کاشته می‌شوند. فلاورباکس آویزی باید سبک وزن باشد، در نتیحه اغلب از فلز، چوب یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

 

فلاور باکس اویز

 

فلاورباکس دیواری

این فلاورباکس‌ها روی دیوار قرار می‌گیرند و برای طراحی‌ محوطه‌های خارجی یا دیزاین فضاهای داخل می‌توان از آن‌ها بهره برد. فلاورباکس‌های دیواری ابعاد مختلفی دارند و برخی از آن‌ها برای ساخت دیوار سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند. فلاورباکس‌ها ممکن است به صورت موقت یا دائمی و درازمدت در مکانی قرار بگیرند و به همین خاطر باید در انتخاب جنس و اندازه‌ی آن دقت نمایید. فلاورباکس‌های دائمی معمولا ابعاد بزرگ‌تری داشته و برای جابه‌جایی آن‌ها از لیفت تراک استفاده می‌شود و با توجه به جنس آن، ممکن است تمام یا قسمتی از آن‌ها داخل زمین قرار بگیرد. اما فلاورباکس‌هایی که به صورت موقت قرار است جایی قرار بگیرند، باید به آسانی قابل حمل و نقل باشند.

 

فلاورباکس دیواری
فلاورباکس دیواری

کاربرد انواع مختلف فلاورباکس‌

 

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، فلاورباکس‌ها استفاده‌ی فراوانی در ساخت و طراحی مبلمان شهری دارند و از خانه تا خیابان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به بررسی کاربردهای فراوان آن‌ها خواهیم پرداخت. مهم‌ترین کاربرد فلاورباکس‌ها، در فضای سبز شهری و به منظور کاشت گل و گیاه یا درخت است. در فضای شهری از انواع دیواری، آویزان و زمینی فلاورباکس‌ها و جنس‌های متنوع آن استفاده می‌شود.

در فضاهای داخلی ساختمان‌ها هم می‌توان از فلاورباکس‌ها استفاده کرد‌؛ اما اغلب انواع شیشه‌ای، چوبی، سفالی و سنگی آن در طراحی فضاهای داخلی استفاده می‌شود تا علاوه بر فراهم شدن فضایی مناسب برای پرورش گیاه، محیط زیبایی هم ایجاد شود. در این فضاها، فلاورباکس اغلب به صورت دیواری یا آویزی نصب می‌شود.

تراس‌ها و بالکن‌‌‌های منازل، بستر بسیاری خوبی برای استفاده از فلاورباکس‌ها هستند، زیرا فضای کوچک آن‌ها اجازه‌ی نوع دیگری از پرورش گل و گیاه را به افراد نمی‌دهد. فلاورباکس‌ در این مکان باید وزن پایینی داشته باشد، زیرا بیشتر به صورت آویز از نرده‌ها استفاده می‌شود.

روف گاردن یا بام سبز هم به علت محدودیت‌هایی که دارد، مکان مناسبی برای به کار گیری فلاورباکس‌ها است. انواع سبک وزن فلاورباکس‌ها را در ابعاد مختلف می‌توان در روف گاردن‌ها برای کاشت گل و گیاه یا درختچه به کار برد. فضای خالی بیرون از پنجره‌ها اغلب بلااستفاده قراره می‌گیرند و به همین خاطر می‌توانند محل مناسبی برای استفاده از فلاورباکس‌ها باشند. البته به خاطر داشته باشید که از فلاورباکس‌های سبک وزن، مانند چوبی، فلزی و پلاستیکی، باید در این محل‌ها استفاده شود.

اجرای فلاورباکس

فلاورباکس‌ها، جزو وسایل پیش ساخته هستند، به همین خاطر اجرای سخت و پیچیده‌ای ندارد و همه‌ی افراد با کمی دقت می‌توانند آن‌ها را در روف گارون و تراس خود اجرا کنند. اما مهم‌ترین نکته در اجرای فلاورباکس که باید به آن توجه کرد، زهکشی مناسب است. به این منظور باید سوراخ‌هایی را در کف فلاورباکس ایجاد کرد.

 

مزایا و معایب فلاورباکس

فلاورباکس‌ها هم مانند بسیاری ابزار دیگر، مزایا و معایبی دارد و بهتر است قبل از تهیه‌ی‌ آن، نسبت به نقاط ضعف و قوتش آگاه باشید. در ادامه برخی از این موارد را برایتان شرح می‌دهیم.

 

مزایای فلاورباکس

  1. فلاورباکس‌ها را می‌توان جا‌به‌جا کرد و با تغییرات دکوراسیون هماهنگ نمود.
  2. از فلاورباکس می‌توان به عنوان یک مانع یا حصار، برای جلوگیری از دید و همچنین جهت زیبایی بخشیدن به دیوارهای بزرگ استفاده کرد.
  3. با کمک فلاورباکس می‌توان در فضاهایی که امکان کاشت درخت و درختچه وجود ندارد، به پرورش آن‌ها اقدام کرد.
  4. تنوع بالا در شکل، جنس و اندازه‌ی فلاورباکس، هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.
  5. با استفاده از چند فلاورباکس در کنار هم می‌توان یک فضای باغچه مانند ایجاد کرد که زیبایی و شادابی به محیط می‌بخشد.
  6. فلاورباکس‌ها اغلب از جنس‌های مقاومی ساخته شده‌اند و سال‌های زیادی بادوام می‌مانند.
  7. با کمک فلاورباکس، امکان تنظیم مواد مغذی، آب و خاک برای گیاهان فراهم می‌شود.
  8. در فضاهای سبز شهری، استفاده از فلاورباکس می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب برای آبیاری گیاهان داشته باشد.

 

معایب فلاورباکس

  • اگر فلاورباکس اندازه‌ی بزرگی داشته باشد، جابه‌جایی آن مشکل می‌شود، بنابراین حتما اندازه‌ی آن را با توجه به محیط مورد نظرتان انتخاب کنید.
  • فلاورباکس‌های چوبی بعد از دو یا سه سال، حالت پوسیدگی نشان می‌دهند، بنابراین باید در انتخاب مکان مناسب این نوع فلاورباکس دقت داشته باشید.

 

نکاتی برای استفاده از فلاورباکس

  • بهتر است حتما فلاورباکسی که انتخاب می‌کنید با محیط شما هماهنگی داشته باشد تا زیبایی بیشتری ایجاد کند.
  • استفاده از چند فلاورباکس‌ در کنار هم، تاثیر و زیبایی بیشتری داشته و می‌تواند محیط آرامش بخش و دنجی را برای شما فراهم کند.
  • گلدان‌های بزرگ، خطر خشک شدن خاک را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و هم چنین امکان پرورش تعداد بیشتری گل و گیاه را فراهم می‌کنند.
  • اندازه و جنس فلاورباکس را باید با توجه به میزان ریشه دهی گیاه یا درختچه‌ای که قرار است کشت شود انتخاب کنید، زیرا اگر فلاورباکس مناسب نباشد، ریشه‌ی درخت می‌تواند به آن آسیب برساند و از طرفی گیاه هم به خوبی رشد نخواهد کرد.
  • نکته‌ی مهمی که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، داشتن زهکش در فلاورباکس‌ است. به این صورت که باید در کف فلاورباکس سوراخ‌هایی ایجاد نموده و از بستری سنگریزه‌ای و با پوششی فلزی استفاده کرد.
  • برای تعیین مکان قرارگیری فلاورباکس‌، حتما میزان دریافت نور خورشید را در نظر بگیرید. بسته به نوع گیاه، فلاورباکس‌ باید در جایی قرار بگیرد که حداقل روزی 5 ساعت نور خورشید دریافت کند تا گیاه پژمرده نشود و به خوبی رشد کند.
  • برای کاشت گیاه مورد نظرتان، حتما از خاک مناسب و همچنین مواد معدنی متناسب با آن استفاده کنید.
  • این نکته را در نظر بگیرید که در فلاورباکس‌، خاک زودتر خشک می‌شود و آب خود را از دست می‌دهد، بنابراین شاید لازم باشد فواصل زمانی آبیاری را کوتاه‌تر کنید.

 

قیمت فلاورباکس

آن‌ چه بیش از همه در قیمت فلاورباکس تاثیرگذار است، جنس و ابعاد آن است. برای مثال یک فلاورباکس‌ پلاستیکی قیمت پایین‌تری از یک فلاورباکس سنگی دارد. بنابرابن بهتر است قبل از خرید، باتوجه به مکانی که قرار است فلاورباکس در آن نصب شود، فلاورباکسی با جنس متناسب و هماهنگ با محیط انتخاب نمایید تا بتوانید استفاده‌ی بیشتری از آن داشته باشید.

 

جمع بندی

در این مطلب بیان کردیم که مبلمان شهری و زندگی آپارتمانی، ضرورت استفاده از فلاورباکس‌ها را بیش از پیش روشن می‌سازد. در فضاهایی که برخلاف گذشته، امکان داشتن باغچه وجود ندارد، استفاده از انواع مختلف فلاورباکس‌ها می‌تواند نیاز افراد را به پرورش گل و گیاه و داشتن محیطی شاداب و زیبا برطرف کند. حتما برای نگهداری و استفاده از فلاورباکس‌ها، نکات ذکر شده را مورد توجه قرار دهید و در انتخاب فلاورباکس متناسب با محیط کوشا باشید. اگر قصد خرید فلاورباکس و کاشت گیاه دارید، مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند تا حد زیادی آگاهی شما را افزایش دهد و برای یک خرید مناسب به شما کمک کند.

پیمایش به بالا