همه چیز درباره ی نمای فلزی ساختمان از صفر تا صد

مقدمه ای درباره ی نماهای فلزی

شاید سالیان پیش عبارت های “ نمای فلزی” یا ” کاربرد فلزات در نمای ساختمان “برای بسیاری نامانوس بود؛ اما حالا به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ماشین های پیشرفته ای مثل دستگاه های برش و اکستروژن آلومینیوم، کاربرد فلزات بیش از پیش شده است. امروزه فلزات، از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی هستند و شاید بتوان گفت از سال ۱۹۳۵، فلزات و آلیاژهای آنها به طور گسترده در شکل های مختلفی مثل مفتول، ورق، تاروپود و غیره استفاده میشوند. آلومینیوم،آهن، مس، فولاد و روی از محبوب ترین فلزات مورد استفاده برای نما و ساختمان سازی هستند. در واقع فلزات مختلف، مانند یک لایه ی محافظ عمل میکنند و علاوه بر محافظت از ساختمان در برابر تغییرات آب و هوایی، ظاهری زیبا و مدرن نیز به نما میدهند. از آنجایی که فلزات انواع و ویژگی های مختلفی دارند و به شکل های متفاوتی استفاده، نصب و اجرا میشوند، در این مقاله قصد داریم ابتدا با مشخص کردن تفاوت نماهای فلزی با سایر نماها، از ویژگی های فلزات بیشتر بگوییم و در ادامه به سراغ برخی از پرکاربردترین فلزات، انواع آنها و نحوه ی پیاده سازی و اجرا صحبت کنیم؛ در انتها تمام سعی ما این است تا با بررسی هزینه ی استفاده از فلزات به عنوان نما، به شما در تصمیم گیری کمک کنیم.


کاربرد و نقش فلزات:

قبل از هرچیزی لازم است بدانیم فلزاتی که قرار است راجع به آنها صحبت کنیم، به چه منظور در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند؟! فلزات دو نقش کلی در ساختمان سازی و نماسازی دارند: ۱ـ نقش سازه ای و عملکردی که به مقاومت و ایستایی ساختمان کمک میکنند. ۲ـ نقش زیباسازی فلزاتی که به عملکرد و ایستایی ساختمان کمک میکنند میتوانند به شکل تیر، ستون، اتصالات و… در ساختمان نمایان شوند و فلزاتی که به زیبایی کمک میکنند، میتوانند در بسیاری از مواقع، به شکل پوسته ی دوم بنا به کار برده شوند.


نماهای فلزی چه تفاوتی با سایر نماها دارند؟!

به طور کلی متریال های متفاوتی در نماسازی کاربرد دارند؛ حتی خیلی از این متریال ها مانند سنگ و آجر- به خصوص آجر نسوز- در طرح و رنگ های مختلف، بین مردم بسیار محبوب هستند؛ غافل از اینکه فلزات به نسبت بقیه ی مصالح برتری هایی دارند که آنها را برای استفاده در ساختمان سازی_ از دکوراسیون داخلی گرفته تا نماسازی_  مناسب میکنند. اما چه ویژگی هایی؟!

  • فلزات به نسبت بقیه ی مصالح، طول عمر و دوام بالاتری دارند.
  • براق بودن و درخشندگی فلزات باعث میشود تا ظاهری مدرن و زیباتر به نمای ساختمان بدهند.
  • فلزات به نسبت مصالحی مثل شیشه، سنگ و آجر انعطاف پذیری بالاتری دارند ؛ در نتیجه امکان خلاقیت و ساختن نمایی متفاوت را به شما میدهند.
  • فلزات محافظ بهتری برای قسمت بیرونی و درونی ساختمان ها هستند و تطبیق پذیری بالایی دارند.
  • اکثر فلزات احتیاج به رسیدگی ندارند و یا هزینه ی نگهداری آنها پایین است، در نتیجه مقرون به صرفه هستند.
  • نصب فلزات به نسبت بقیه ی مصالح آسان تر است و امکان نصب یکپارچه برای آنها، وجود دارد.

 

تفاوت های نمای فلزی با سایر نماها
تفاوت های نمای فلزی با سایر نماها

انواع ورق فلزی نما:

اگر تا به اینجا شما هم به این نتیجه رسیدید که فلزات از مناسب ترین گزینه ها برای ساختمان سازی و نماسازی هستند، لازم است تا با انواع آنها نیز آشنا شوید.

اگرچه تمام فلزات ویژگی های مشابهی دارند، اما دانستن ویژگی های منحصر به فرد هر یک از ورق های فلزی به شما کمک میکند با توجه به کاربردی که دارند، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در ادامه به سراغ پرکاربردترین ورق های فلزی که در نماسازی از آنها استفاده میشود، میرویم.

نمای آهنی :

استفاده از فلز آهن در ساختمان سازی به سالهای دور برمیگردد؛ چرا که از گذشته تا به حال، ویژگی های منحصر به فرد این فلز،  بسیار کارآمد بوده و هست. کاربرد فلز آهن به مرحله ی خاصی محدود نمیشود و از ابتدای کار و فوندانسیون، تا انتهای کار و نازک سازی این فلز در قالب های گوناگونی مثل تیرآهن، میلگرد، لوله، نبشی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

بیشترِ کاربرد آهن مربوط به زمانی است که نیاز به فلزی با ضخامت بالا وجود دارد؛ برای مثال اگر نیاز به ضخامت ۳ میلیمتری باشد، فلز آهن بهترین گزینه است چرا که هم استقامت بالایی دارد و هم به نسبت فلزات دیگر، بسیار مقرون به صرفه تر است.

اما چرا فلز آهن تا این حد پرکاربرد است و  حذف شدنی نیست؟!

  • آهن بسیار مقاوم است.
  • قیمت مقرون به صرفه از مهم ترین مزیت های این فلز است؛ آهن به نسبت بقیه ی فلزات قیمت بسیار مناسب تری دارد و به همین دلیل زمانی که بحث عملکرد و استقامت مطرح است، آهن به نسبت فلزات دیگر، گزینه ی بهتری است.
  • ساخت یک ساختمان مستحکم و مقاوم با متریالی مثل آهن امکان پذیر است چرا که این فلز با استقامت و مقاومت بالا ، باعث امنیت ساختمان میشود.
  • قابلیت چکش خواریِ آهن، باعث شده تا این فلز به شکل های مختلفی قابل استفاده باشد.
  • طول عمر آهن بسیار بالاست.

البته که آهن مثل همه ی متریال های دیگر، نقطه ضعف هایی هم دارد؛ برای مثال هرچقدر که آهن برای استفاده هایی با ضخامت بالا مناسب است، برای پوشش هایی با ضخامت کم گزینه ی مناسبی نیست؛  چرا که زمانیکه دغدغه ی ما فقط زیبایی است، فلزات دیگر زیبایی بیشتری دارند.

از معایب دیگر آهن میتوان به مقاومت کم در برابر اکسیژن و آب و در نتیجه زنگ زدگی اشاره کرد . اما نکته ی مثبت اینجاست که این مساله قابل چشم پوشی است چرا که استفاده از روکش های مقاوم و آلیاژهای مختلف میتواند این مشکل را رفع کند.

 


نمای آلومینیومی:

رنگ نقره ای و براق ورقه های آلومینیومی، میتوانند نمای فوق العاده و مدرنی برای ساختمان شما بسازند ؛ اما این فقط ظاهر ماجراست.

فلز آلومینیوم ویژگی های خاص و کاربردی زیادی دارد که آن را تبدیل به فلزی مناسب برای استفاده در نماسازی کرده است:

  • ورق آلومینیوم وزن کمی دارد و سبک است، با این حال باز هم جزو مقاوم ترین فلزهاست.
  • ضخامت کم آلومینیوم این امکان را فراهم میکند تا طراحان بتوانند نماهایی متحرک، مشبک و با ظاهری متفاوت طراحی کنند.
  • استفاده ی آلومینیوم در هیچ شرایط آب و هوایی محدودیت ندارد چرا که ضدزنگ است و در برابر اکسید شدن مقاومت بالایی دارد.
  • منابع فراوانی از آلومینیوم در دسترس است و این فلز، جزو فلزات قابل بازیافت است.

 


نمای مس:

مس هم مثل آلومینیوم جزو فلزاتی است که جذابیت ظاهری زیادی دارد؛ چرا که تغییر رنگ مس از رنگ اصلی به سبز، قهوه ای یا حالت رنگین کمانی و یا ترکیب آن با پتینه میتواند ترکیب زیبایی را رقم بزند. اگرچه استفاده از این فلز هنوز به اندازه ی روی یا آلومینیوم رایج نیست،  اما ویژگی های کاربردی بسیاری دارد:

  • ورق مس طول عمر بالایی دارد چرا که این فلز در برابر تغییرات آب و هوایی و عوامل مخربی مثل تگرگ یا خزه، مقاوم است.
  • ورق مس برای نماهایی که حالت منحنی دارند بسیار مناسب است چون این فلز،  انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • وزن کم و در عین حال استحکام بالا از دیگر ویژگی های مس است.
  • از آنجایی که فلز مس انعطاف پذیر است، به راحتی کارگذاری و نصب میشود.

البته ویژگی های مس به همین جا ختم نمیشود؛ ویژگی های بیشتری مثل حرکت حرارتی کم، تهویه و غیره از مواردی هستند که  در مقاله ی نماهای فلزی، راجع به آنها بحث شده است.

 


نمای فولاد:

وقتی از نما و ورقه های فولادی صحبت میکنیم ، لازم است بدانیم از سه نوع فولادِ کورتونی، موج دار و ضد زنگ در نماسازی استفاده میشود.

فولاد ضد زنگ در برابر واکنش با هوا بسیار مقاوم است و به واسطه ی سطح صیقلی که دارد، ظاهر زیبایی به نما میدهد.

فولاد موج دار  که سبک، بسیار مقاوم و با دوام است؛ این فلز میتواند با تنوعی که دارد، ظاهر متفاوتی به ساختمان ها بدهد.

و در انتها فولاد کورتونی، همانند فولاد ضد زنگ و موج دار، مقاومت بالایی در برابر عوامل فرسایشی دارد .

گفتنی است رنگ فولاد کورتونی ثابت نیست و پس از مدتی رنگ آن به سمت تیره شدن میرود و شما با گذشت زمان میتوانید آن را به شکل قهوه ای مایل به قرمز ببینید.

به هر حال این فلز به دلیل بدون آلیاژ بودن، بسیار مستحکم است و گزینه ی مناسبی برای نماسازی محسوب میشود.

 


نمای روی:

این فلز به نسبت برخی از فلزات مثل مس، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد.

فلز روی به خاطر ویژگی هایی خاص، بین معماران و ساختمان سازان بسیار محبوب است. اما چه ویژگی هایی؟!

  • منعطف بودن.
  • قابل بازیافت بودن؛ البته درست است که این ویژگی مشترک تمام فلزهاست، اما چیزی که روی را از بقیه ی فلزها در این مورد متمایز میکند این است که انرژی لازم برای بازیافت روی به نسبت بقیه ی فلزات کمتر است؛ این ویژگی برای معماری سازگار با محیط زیست و دوستداران محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.
  • روی در برابر حرارت و آتش، بسیار مقاوم است.
  • روی قابلیت اجرا به رنگ های متفاوت را دارد و همین مساله باعث ظاهری زیبا و متنوع میشود.

نماهای فلزی که ظاهر و ساختار متفاوت تری دارند

  تا به اینجا سعی کردیم اطلاعات مفید و کاربردی از فلزاتی که بیشتر نقش سازه ای و عملکردی دارند ، در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه به سراغ فلزاتی که بیشتر نقش زیبایی دارند میرویم؛ این گروه، بیشتر به شکل ورقه های فلزی در پوسته ی دوم نماها به کار برده میشوند. البته لازم به ذکر است این فلزات میتوانند نقش های کاربردی مثل کنترل نور خورشید و یا ایجاد محرمیت داشته باشند.


نمای دکوراتیو فلزی:

نماهای دکوراتیو فلزی به خاطر کیفیت راضی کننده و ظاهر منحصر به فرد، همیشه مورد توجه هستند. متریال های مختلفی برای نماهای فلزی استفاده میشوند که ورق های آهنی، ورق های آلومینیوم و آلومینیوم کامپوزیت از مهم ترین موارد هستند. در این بین ورق های آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده اند : دو لایه آلومینیوم و یک لایه پلی اتیلن. لازم به ذکر است ورق های آهنی که برای نمای دکوراتیو مورد استفاده قرار میگیرند، حداقل ضخامت دو میلی متری دارند. البته که بین  ورقه های ذکر شده، استفاده از ورق آلومینیوم بسیار رایج تر است.


نمای مشبک فلزی:

ورق های سوراخ دار، صفحات لقمه ای یا مش های فلزی ، نام های دیگری هستند که برای نماهای مشبک فلزی به کار برده میشوند؛ در واقع اگر نمای ساختمان، به شکل طرح دارد باشد، اصطلاحا به آن نمای مشبک گفته میشود. تاریخچه ی استفاده از نماهای مشبک مربوط به امروز و دیروز نیست؛  البته که امروزه  مشبک کردن فلزات و استفاده از آنها در نما بسیار رایج تر شده است که قطعا یکی از دلایل آن، پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه های CNC است. مشبک بودن نما، باعث کاهش تاثیر فشار هوا و در نهایت کاهش وزن نهایی میشود. لازم به ذکر است نماهای فلزی مشبک به شکل های مختلفی مثل مربع، مستطیل و بیضی طراحی میشوند. با توجه به اینکه این نماهای مشبک از فلزات ساخته میشوند، خصوصیات فلزات را دارا هستند؛ خصوصیاتی مثل عمر طولانی، مقاومت در برابر آب و هوا،  پایداری بالا و قابل بازیافت بودن، قابلیت رنگ پذیری و غیره.

از مزیت های نماهای فلزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین کردن نور مناسب برای فضای داخل.
  • کاهش شدت نور آفتاب و گرما.
  • سبک بودن و در نتیجه راحتی نصب و تمیزی.
  • رنگ پذیر بودن و ایجاد تنوع در نما.

 


نمای فلزی طرح دار:

فلزات طرح داری که به عنوان نما استفاده میشوند، شبیه به توری هستند و همانطور که از اسمشان مشخص است،  میتوانند طرح های مختلفی مثل مربع، شش ضلعی و غیره داشته باشند. این فلزات در ساختمان سازی، نماسازی و دکوراسیون داخلی کاربردهای زیادی دارند. این نما به خاطر سوراخ هایی که برای طرح سازی در آن ایجاد میشود، وزن کمتری به نسبت بقیه ی نماها دارد و نصب آن آسان است. نکته ی مثبت راجع به نمای طرح دار این است که برای ساخت این نما،  امکان استفاده از فلزات بازیافتی هست؛ از طرفی هم،  از آنجایی که متریال این نما از فلز است و فلزات قابل بازیافت هستند، ضایعاتی که از طریق ساخت طرح ایجاد میشوند،مجدد قابل استفاده هستند.

از دیگر ویژگی های نماهای فلزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی حفاظت از ساختمان.
  • طرح های این نما، فشار هوای بین پشت پنل و خارج ساختمان را متعادل میکنند.
  • استحکام، دوام و ماندگاری بالا.
  • طرح ها به کمک نورپردازی میتوانند نمای زیبا و متنوعی به ساختمان بدهند.
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و ضد خمش در مقابل باد.

 


نمای فلزی استرچ متال:

نمای فلزی استرچ متال که به آن اکسپندد متال هم گفته میشود، صفحات فلزی ای هستند که توسط دستگاه های مخصوصی برش داده میشوند و پس از آن تحت کشش قرار میگیرند. این نمای فلزی جزو مدرن ترین نماهایی است که هم برای ساختمان ها و هم برای مکان های بزرگی مثل فرودگاه مناسب است. برای نماهای استرچ متال میتوان از فلزاتی با جنس های مختلف مثل آهن، آلومینیوم، مس و غیره استفاده کرد؛ اجرای نمای استرچ متال هم با توجه به جنس مصالح و فلز انتخابی، ظاهر متفاوتی را به نما میدهد. این موضوع در کنار تنوع بالای طرح و رنگ و همچنین نیمه شفاف بودن،نمای فلزی استرچ متال را برای نماسازی در اولویت قرار میدهد.

نماها از جنبه های متفاوت
نماها از جنبه های متفاوت

اما خالی از لطف نیست نگاهی به برخی خصوصیت ها و مزیت های این نمای فلزی بیندازیم:

  • ورقه های استرچ متال نورگذر هستند و این ویژگی علاوه بر زیبایی، به کنترل نور طبیعی، انحراف اشعه های مستقیم نور و نورپردازی ساختمان کمک میکند.
  • نمای فلزی استرچ متال، میتواند حالت سه بعدی داشته باشد؛ این چشمه های سه بعدی در کنار نیمه شفاف بودن و متنوع بودن طرح و رنگ در این ورقه ها، جلوه ی بصری زیبایی ایجاد میکند.
  • قیمت تمام شده ی این ورق فلزی، به نسبت برخی ورقه های دیگر مناسب تر است.
  • نمای استرچ متال،  ورقه های منعطفی دارد که این موضوع، امکان استفاده ی این فلز در سطوح منحنی را فراهم میکند.
  • با توجه به اینکه این ورقه های فلزی میتوانند ضخامت بالایی داشته باشند، نقش محافظتی را میتوان به خصوصیات مثبت و کاربردهای این نما اضافه کرد.
  • نماهای فلزی استرچ متال، به عنوان پوسته ی دوم نما نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
  • این نماها علاوه بر نصب آسان، به راحتی جدا میشوند و همین ویژگی این ورقه ها را برای استفاده به عنوان سقف کاذب، مناسب میکند.

 


نمای فلزی پانچ متال:

اگر عبارت های ورق مش و اکستنشن متال را  شنیدید، بهتر است بدانید که راجع به نمای فلزی پانچ متال صحبت میشود. نمای پانچ متال، در واقع فلزی دو پوسته است که با کمک دستگاه ها و روش های مختلف روی آن طرح و سوراخ های متفاوتی ایجاد شده است. جنس فلزات در پانچ متال میتواند موارد مختلفی مثل آهن یا آلومینیوم باشد. محبوبیت پانچ متال ها روز به روز در حال افزایش است، چرا که پیشرفت دستگاه های صنعتی و CNC ، این امکان را فراهم میکند تا با برش های مختلف، اشکال خیره کننده ای خلق کرد. از این نمای فلزی میتوان در دکوراسیون، نماسازی، سقف و حتی کف زمین استفاده کرد. نمای پانچ متال خصوصیت و مزایای بسیاری دارد که ما به چند مورد آن اشاره میکنیم:

  • اکستنشن متال ها میتوانند بدون توجه به نوع مواد یا مصالح استفاده شده در ساختمان، روی نمای ساختمان نصب شوند.
  • همانطور که گفته شد، این ورق ها با برش های مختلف و خلاقانه، ظاهر متفاوت وزیبایی به بنا میدهند.
  • این ورق ها تا حد زیادی به شکل عایق صوتی عمل میکنند و به نوعی کمکی برای تهویه ی هوا هستند.
  • نماهای فلزی پانچ متال، بسیار مقاوم، با دوام و سازگار با محیط زیست اند . به عبارتی میتوان گفت این ورقه های فلزی، تمام ویژگی های فلزات که در بالا ذکر شد را دارا هستند.

در انتها اینکه نماهای پانچ متال انواع گوناگونی مثل پانچ متال مربعی، پانچ متال تزئینی، پانچ متال سوراخ گرد و پانچ متال سوراخ شکاف دار، دارند.


نمای فلزی مش توری یا وایرمش:

برای درک شکل این نوع ورق فلزی میتوان گفت که وایرمش ها شبیه یک بافت فلزی هستند؛ در واقع از به هم تنیدن رشته های فلزی به شکل تاروپود، نمای فلزی مش توری پدید می آید. این نمای فلزی کاربردهای گسترده ای دارد؛ از نمای ساختمان های اداری گرفته تا نمای ساختمان های صنعتی. یکی از ویژگی هایی که این فلز را متمایز میکند، بافت پارچه مانندِ آن است؛ همین ویژگی باعث انعطاف پذیری فلز مش توری و در نتیجه امکان استفاده روی سطوح منحنی را به آن میدهد. اما نماهای فلزی وایرمش، چه خصوصیات و مزایای دیگری دارند؟!

  • وایرمش ها معمولا ضخامتی شبیه به میلگرد دارند و همین ضخامت، باعث دوام بالای این فلزات میشود.
  • این ورقه های فلزی هزینه ی نگهداری بالایی ندارند و در برابر شرایط جوی نامناسب، آسیب پذیر نیستند.
  • وایرمش ها، محافظ خوبی برای نما هستند.
  • نماهای مش توری با ایجاد سایه روی نما، عبور و یا انعکاس نور، زیبایی منحصر به فردی به نما میدهند.

 


نمای فلزی سه بعدی دیجیتال:

همانطور که از اسم این نما پیداست، این ورقه های فلزی، به ساختمان و نمای شما، طرح سه بعدی میدهد. در واقع طراحی، ساخت و به کارگیری نمای سه بعدی، قدرت تکنولوژی و طراحی های رایانه ای را نشان میدهد. طرح این بنا مبتنی بر برش است و طرح ها  و تصاویر انتزاعی روی سطح نما با کمک ورقه های برش خورده انجام میشود؛ این برش ها با ایجاد سایه روشن و تصاویر سه بعدی، زیبایی خاصی به بنا میدهند. البته شاید ایجاد نماهای فلزی ساختمان سه بعدی به همین آسانی نباشد، چرا که اجرای این نما با هندسه های پیچیده ممکن است. از آنجایی که در نماسازی سه بعدی، از فلزات مختلفی استفاده میشود، برای شمردن ویژگی ها و مزایای این نما میتوان به ویژگی فلزات اشاره کرد. ویژگی هایی مثل: سازگاری با محیط زیست و پایداری بالا، هزینه ی نگهداری پایین، مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و غیره.


نمای پانل کامپوزیت آلومینیوم:

پانل ها در واقع ترکیبی از لایه های مختلف با متریال متفاوت به همراه پوشش آلومینیومی هستند. پانل کامپوزیت آلومینیوم از دو لایه ی پوششی آلومینیوم به همراه هسته ی پلی اتیلن ساخته شده است. این پانل ها پایداری، عملکرد بالا و پردازش آسانی دارند و به راحتی با متریال های دیگر ترکیب میشوند. پانل های کامپوزیت آلومینیوم در مقایسه با نماهای فلزی دیگر، محبوبیت بیشتری دارند و موارد استفاده ی آنها بسیار گسترده است؛ از نمای ساختمان های معمولی گرفته تا پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت.

اما چه ویژگی های دیگری، استفاده از کامپوزیت آلومینیوم را تا این حد رایج کرده است ؟!

  • پایداری فوق العاده بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
  • مقرون به صرفه بودن.
  • هزینه ی نگهداری کم
  • شکل پذیری، انعطاف زیاد به علاوه ی سرعت اجرای بالا
  • عایق حرارتی و صوتی

 


نصب و اجرای نمای فلزی

تا به اینجا سعی کردیم شما را با فلزات مختلف و فلزاتی با ظاهر متفاوت که در نماسازی کاربرد دارند آشنا کنیم؛ مساله ای که وجود دارد این است که هرکدام از این نماهای فلزی ویژگی های منحصر به فرد و روش نصب و اجرای متفاوتی دارند.در ادامه روش های نصب و اجرای هریک از این نماهای فلزی را به اختصار توضیح می دهیم. نکته ی حائز اهمیت در این بخش این است که نصب هریک از این نماها حساسیت های ویژه و ریزه کاری های بسیاری دارند که در صورت رعایت نکردن هرکدام، ممکن است دوام این نماها تا حد زیادی کاهش پیدا کند و یا بازدهی و زیبایی مورد نظر را نداشته باشند. به همین خاطر پیشنهاد میشود برای این کار حتما از متخصصان کمک بگیرید؛ به عبارتی در این مورد، کار را به کاردان بسپارید! متخصصان متارک با سالها سابقه و تجربه ی پروژه های متعدد، میتوانند تجربه ی ماندگاری برای شما رقم بزنند.

نصب و اجرای کامپوزیت آلومینیوم:

روش های مختلفی برای نصب کامپوزیت آلومینیوم وجود دارد اما به طور کلی میتوان نصب آن را  به دو روش ثابت (fixing )  و ریلی (hanging) تقسیم کرد. هرکدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ برای مثال در نصب به روش ریلی آب بندی مکانیکال است و نیاز به لاستیک و چسب سیلیکون نیست. از طرفی اجرای کامپوزیت با روش هنگینگ، پایداری بیشتری در برابر لرزش های ناشی از زمین لرزه دارد. اما قابل ذکر است که نصب کامپوزیت آلومینیوم به روش فیکس هم مزایای قابل توجهی دارد؛ نصب و مونتاژ ساده و در نتیجه سرعت نصب بالاتر و همچنین قیمت تمام شده ی مناسب، از این مزایا هستند. طبیعی است که در این بین معایبی مثل طول عمر و دوام پایین تر نیز، در این روش وجود داشته باشد. نوع زیرسازی در اجرا و نصب کامپوزیت آلومینیوم نیز بسیار مهم است؛ به همین علت شاید بتوان روش های نصب با توجه به نوع زیرسازی را  به چهار دسته ی روش ریلی، روش ثابت، روش فیکس و ریلینگ و در نهایت روش H و L تقسیم بندی کرد.


نصب و اجرای نمای فلزی استرچ متال:

نصب و اجرای نمای فلزی استرچ متال به نسبت بقیه ی فلز ها آسان تر و سریع تر است و از لحاظ اقتصادی، هزینه ی کمتری دارد. اجرا و نصب نماهای استرچ متال به ۴ روش کلی ممکن است:

  • نصب با قطعات اتصالی با پیچ نمایان
  • نصب به روش پیچ مستقیم با اتصالات غیر نمایان
  • نصب با روش مستقیم به کمک جوشکاری
  • نصب به روش هنگ با اتصالات غیرنمایان

 


نصب و اجرای نمای فلزی پانچ متال:

قبل از اینکه به سراغ روش های نصبِ نماهای فلزی پانچ متال برویم، لازم است به چند نکته توجه ویژه شود: در اجرای این نمای فلزی لازم است اول طرحی که قصد اجرای آن را دارید در نرم افزار طراحی و در ادامه نوع برش ورقه ها مشخص و با مناسب ترین دستگاه برش داده شوند. نصب نماهای فلزی پانچ متال تا حد زیادی نیاز به زیرسازی و تخصص دارد و دقت و مهارت در درست نصب شدن ورقه های فلزی، اهمیت ویژه ای دارد؛ به همین علت ما در متارک به شما توصیه میکنیم برای طراحی، نصب و اجرای نما و ورقه های پانچ متال، از افرادی کمک بگیرید که مطمئن هستید در این زمینه تخصص و مهارت خاصی دارند. سه روش کلی نصب نمای فلزی پانچ متال به شرح زیر است:

  • نصب به روش مستقیم بر روی زیرسازی که در آن بدون خم شدن، ورقه ها روی فلز زیرساز با پیچ نصب میشوند.
  • نصب، با خم کردن صفحات بر روی زیرساز که ورقه ها از قسمت لبه های خم شده روی فلزات زیرساز نصب میشوند.
  • نصب با کمک براکت های فلزی که در آن بیرون زدگی صفحات پوشش داده میشوند.

 


نصب و اجرای نمای فلزی مش توری:

تجربیات متخصصان ما طی سالها در متارک نشان میدهد که نصب این نما هم به خاطر توری بودن بسیار حساس است ونصب غیرحرفه ای، مشکل ساز خواهد بود. نصب این نما تا حد زیادی به نصب نمای کرکره ای شباهت دارد، با این تفاوت که در اینجا نمای مش توری جمع شونده نیست. به بیان دیگر در نصب این نما، مش توری دور لوله های استیل مانند پیچیده شده و این میله های استیل روی براکت هایی که روی زیرسازی نما توسط پیچ متصل شده اند، سوار میشوند.


نصب و اجرای ساختمان سه بعدی دیجیتال:

قبل از نصب و اجرای این نماهای فلزی، لازم است با کمک نرم افزارهای پارامتریک، طراحی نما انجام شود، بعد از آن ماشین های دیجیتال با دستورگیری از رایانه ها، این طرح ها را ایجاد میکنند که در واقع این مرحله، شروع مرحله ی ساخت است. در ادامه با ارسال هندسه ی طرح مورد نظر،  ورق های فلزی توسط دستگاه های CNC ، برش داده میشوند. در مورد نماهای سه بعدی دیجیتال، روش دیگری هم وجود دارد. در این روش ابتدا اجرای سطح صاف نما انجام میشود، این نما میتواند شیشه ای یا فلزی مثل پانچ متال باشد؛ در ادامه بعد از زیرسازی دوم، قطعات فلزی که با دستور بالا توسط دستگاه CNC برش خورده اند، روی نمای اول نصب میشوند و سپش ورقه های فلزی در فواصل منظم از هم کارگذاشته و به قطعات برش خورده پیچ میشوند.


برآورد هزینه های نمای فلزی:

هزینه میتواند از مهم ترین معیارها در تصمیم گیریِ انتخاب نما باشد. البته لازم به ذکر است انتخاب نماهای فلزی به طور کلی مقرون به صرفه است چرا که همانطور که در بالا گفته شد، فلزات حتی تا صدها سال عمر میکنند و این طول عمرِ بالا ، چیزی از کیفیت آنها کم نمیکند؛ در نتیجه هزینه ای که برای این نماها پرداخت میکنید، عمری است. هزینه ی نماهای فلزی و به طور کلی هزینه ی استفاده از فلزات، مبلغ ثابتی نیست. اگرچه کلیت هایی در این باره وجود دارد؛ برای مثال قیمت آلومینیوم از آهن بالاتر است و آهن در اکثر مواقع بسیار به صرفه تر از سایر فلزات است و یا هزینه ی اجرای استرچ متال نسبت به نماهای دیگر کمتر است؛ اما تعیین هزینه برای نماهای فلزی به موارد مختلفی بستگی دارد. برای مثال هزینه ی نمای فلزی بسته به طرح انتخابی، طراحی، رنگ، نوردکاری، برش کاری و غیره میتواند متفاوت باشد. متخصصان متارک میتوانند به شما در تخمین هزینه و تصمیم گیری کمک کنند؛ به علاوه اینکه مشاوران ما در متارک میتوانند متناسب با هزینه ای که دارید، بهترین و کاربردی ترین فلز و طراحی را به شما پیشنهاد بدهند.


 سخن آخر اینکه:

در این مقاله ی متارک، سعی کردیم دید کاملی از فلزات، نماهای فلزی و انواع آنها به شما بدهیم. مواردی که برای نماسازی مورد استفاده قرار میگیرند کم نیستند، اما بدون شک فلزات از مناسب ترین گزینه ها برای این کار اند. ماندگاری، سازگاری، زیبایی و دوام بالا ، ویژگی هایی هستند که نمیشود از آنها چشم پوشی کرد، چرا که در صورت انتخاب فلز مناسب، این نماها میتوانند تا ده ها یا صدها سال، کاربرد داشته باشند. اگر هنوز در انتخاب نماهای فلزی مردد هستید، یا تصمیم به اجرای این نماها گرفته اید اما سوالاتی در این خصوص دارید، متخصصان متارک میتوانند با دانش، تخصص و تجربه به شما در انتخاب و تصمیم گیری کمک کنند.

پیمایش به بالا