همه چیز راجع به باربیکیوها

همه چیز در مورد باربیکیو

کباب و غذاهایی خوش طعم  و لذیذ، عضو ثابت دورهمی و مهمانی های ما ایرانی هاست. از طرفی غذاهای دودی، کبابی و خوش طعم، با ذائقه ی ما بسیار سازگار است.

سالیان پیش درست کردن این غذاها دردسرهای بیشتری به همراه داشت و شاید زمان زیادی صرف تمیزکاری منقل و متعلقات میشد؛ اما امروزه با وجود باربیکیوهایی با شکل، تکنولوژی و کاربردهای مختلف از جمله باربیکوهای گازی،باربیکیوهای ذغالی، باربیکیوهای ایستاده، باربیکیوهای دیواری، باربیکیوهای ذغالی باغی و غیره، اندک دردسرهای باربیکو کردن مواد غذایی هم حل شده است.

اما barbecue دقیقا چیست و چه تاریخچه ای را پشت سر گذاشته تا به شکل و تنوع امروزی درآمده است؟!

در این مقاله قصد داریم تا صفرتا صد باربیکیوها، از مزایا و کاربرد باربیکیوها گرفته تا نکات قابل استفاده و مهم در خرید، نگهداری و قیمت BBQ را بررسی کنیم و در انتها با چند نمونه ی مختلف باربیکیو، به شما در ایده گرفتن و یا ساختن باربیکیوهای خانگی کمک کنیم.

تاریخچه ی باربیکیو:

کلمه ی barbecue که امروزه به شکل باربیکیو تلفظ میشود، در اصل از واژه ی “باباکوآ” که کلمه ای کارابینی است، گرفته شده. این کلمه که به ساختار غذا و غذاهای دودی اشاره دارد توسط هندی ها مطرح شد و بعد ها اسپانیایی ها آن را به روند تهیه ی غذاها نسبت دادند.

در ادامه این واژه شکل ساده تری به خود گرفت و به تلفظ آسان و امروزی خود رسید!

در باربیکو از گوشتی که به راحتی از استخوان جدا شود استفاده میشود و این مورد هم به مهاجران تازه وارد آمریکا در سالیانی دوربرمیگردد؛ در واقع پخت غذاها در این روش به تدریج و آرام است و همین باعث میشد تا این مهاجران، از گوشت هایی که به راحتی از استخوان جدا میشود، استفاده کنند تا غذای نرم و لذیذتری در اختیار داشته باشند.

البته که بعد از گذشت سالیان، هنوز عده ی زیادی معنی باربیکیو را به اشتباه برداشت میکنند و تصورشان از باربیکیو، صرفا دستگاهی برای طبخ گوشت و مواد غذایی است؛ درحالیکه این تعریف مناسب و یا به عبارتی، تنها تعریف از باربیکیوها نیست.

در ادامه به تعریفی درست و جامع از بابیکیوها میپردازیم.

باربیکیو چیست؟!

Bar-B-Q ، Barbeque، barbecue یا BBQ همگی واژه هایی هستند که به پخت گوشت در حرارت و سرعت پایین اطلاق میشود.

 در واقع باربیکیو فارغ از دستگاهی برای پخت، نوعی روش طبخ است که در آن گوشت یا مواد غذایی روی میله هایی فلزی قرار میگیرد و توسط حرارتی غیرمستقیم، پخته میشوند.

این حرارت میتواند از طریق چوب، ذغال، یا گاز و برق تامین شود.

انواع باربیکیو
انواع باربیکیو

 

انواع باربیکیو:

حال که با تاریخچه و تعریف صحیح باربیکیو آشنا شدید، بهتر است به سراغ انواع باربیکیو برویم.

با محبوبیت و کاربردی بودن باربیکیوها، این وسایل با توجه به سوخت مصرفی، کاربرد یا محل قرارگیری، اسم هایی ساده و معمول مثل باربیکیوهای باغی، باربیکیوهای آجر نسوز، باربیکیوهای استیل و غیراستیل، باربیکیوهای افروخته، باربیکیوهای دیواری، باربیکیوهای گازی و ذغالی و غیره پیدا کردند؛ در ادامه قصد داریم به برخی از اصلی ترین و پرکاربردترین انواع BBQ ها بپردازیم:

باربیکیوهای گازی

باربیکیوهای گازی از پرمتقاضی ترین انواع BBQ ها هستند. سوخت مصرفی این باربیکیوها گاز است و از آنجایی که این گاز میتواند از طریق گاز شهری و یا کپسول تامین شود، در نتیجه این بابیکیوها مناسب برای اکثر فضاها از جمله حیاط هستند.

استفاده از این باربیکیوها آسان است و نصب سریعی دارند اما باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت باربیکیوهای گازی به نسبت بقیه ی BBQ ها بالاتراست که با توجه به سوخت مصرفی و کم بودن هزینه های بعدی، این بالاتر بودن قیمت توجیح پذیر است.

استفاده و مصرف انرژی باربیکیوهای گازی، به نسبت پایین است و میتوانند در جنس های مختلف مثل آلومینیوم، استیل، آجر و غیره تولید شوند.

کباب پز گازی
کباب پز گازی

 

باربیکیوهای ذغالی:

احتمالا باربیکیوهای ذغالی شما را یاد منقل های سنتی بیندازد!

 سوخت این باربیکیو ها از ذغال است و همین مساله باعث پرطرفدار و پراستفاده شدن این باربیکیو، میشود.

ذغال، طعم دودی فوق العاده ای به غذاها میدهد؛ در نتیجه، غذاهایی که با باربیکیوی ذغالی طبخ میشوند طعم متفاوت تری به نسبت بقیه ی باربیکیوها دارند.

 باربیکیوهای ذغالی، با طرح های متفاوتی تولید میشوند و علی رغم اینکه با وجود ذغال و تولید خاکستر، تمیزکاری این باربیکیوها مشکل است اما کماکان بسیاری طعم دودی و خوشمزه ی غذاها را به سخت بودن نظافت ترجیح میدهند.

طبخ غذا روی این باربیکیو به نسبت B-B-Q های دیگر، به زمان بیشتری احتیاج دارد و به علت قابلیت حمل، برای خانه، تراس، حیاط، روف گاردن و… مناسب است.

کباب پز ذغالی
کباب پز ذغالی

 

باربیکیوهای آجری ( نسوز):

باربیکیوهای آجری تا حد زیادی به باربیکیوهایی که در زمان های قدیم ساخته میشد، شباهت دارد. این باربیکیوها مثل باربیکیوهای ذغالی میتوانند حالتی نوستالژیک داشته باشند با این تفاوت که در BBQ های آجری، محفظه ای وجود دارد که گرد و غبار و دود را به دام می اندازد.

این نوع باربیکیو مناسب فضاهای باز و حیاط است و جالب اینجاست که ساخت این باربیکیوها خیلی سخت نیست و شما میتوانید به راحتی، آنها را درست کنید. در ساخت این باربیکیوها از آجر و بیشتر از آجر نسوز استفاده میشود چرا که آجرهای نسوز مقاومت زیادی در برابر حرارت بالا دارند.

کباب پز آجری
کباب پز آجری

 

باربیکیوهای سیمانی:

باربیکیوهای سیمانی که به اصطلاح به آنها باربیکیوهای بتنی نیز گفته میشود بیشتر مناسب فضاهای باز هستند و از آنجایی که به خاطر سیمان کمی سنگین هستند، قابل حمل نیستند و بیشتر برای فضاهای باز کاربرد دارند.

این باربیکیوها اغلب به صورت ایستاده ساخته میشوند و قسمت های مختلفی از جمله دودکش و سایبان دارند.

باربیکیو سیمانی
باربیکیو سیمانی

 

باربیکیوهای برقی:

شاید برای دانستن اطلاعاتی از باربیکیوهای برقی، بتوان به باربیکیوهای گازی مراجعه کرد؛ چرا که این دو شباهت های بسیاری با هم دارند و تفاوت آنها در نوع سوخت است.

لازمه ی استفاده از باربیکیوهای برقی، دسترسی به برق است.

باربیکیو برقی
باربیکیو برقی

 

باربیکیوهای سنگی ( گابیونی)

باربیکیوهای سنگی، یکی از اصلی ترین انواع باربیکیو هستند که به علت وجود سنگ، ظاهری متفاوت و زیبا دارند. این باربیکیوها در ابعاد مختلف و با سنگ های متفاوتی ساخته میشوند اما نکته ی مهم در ساخت آنها انتخاب سنگ مناسبی است که علاوه بر کیفیت خوب، مقاومت بالایی نیز داشته باشد.

گابیون ها هم، جزو باربیکیوهای سنگی هستند؛ در واقع در باربیکیوهای گابیونی، سنگ ها داخل سبدهای توری که به اصطلاح گابیون نام دارد، قرار میگیرند.

باربیکیو سنگی
باربیکیو سنگی

 

باربیکیو چندکاره:

باربیکیوهای چندکاره، به آشپزخانه های کوچک و قابل حمل نیز معروف اند. همانطور که از اسم باربیکیوهای چندکاره پیداست، این منقل های ایستاده، قابلیت انجام چند کار مختلف را دارند؛ برای مثال در باربیکیوهای چندکاره هم میتوان غذاهای سرخ کردنی آماده کرد و هم غذاهای کبابی.

این باربیکیوها امکاناتی مثل کابینت، سرخ کن، میز تاشو و غیره را دارند و قابل حمل بودن و امکان استفاده در جاهای مختلف، از جمله تراس و خانه آنها را به وسایلی کاربردی برای هر فضایی، تبدیل کرده است.

باربیکیوها چه کاربردی دارند؟!

در بالا ذکر شد که باربیکیو، هم روشی برای طبخ غذاست و هم وسیله ای برای درست کردن انواع غذاها.

در واقع باربیکیو میتواند در موارد مختلف و برای طبخ بسیاری از غذاها کاربرد داشته باشد اما این کاربرد برای برخی از مواد و غذاها کمتر و برای برخی بیشتر است؛ به عنوان مثال انواع ماهی ها، گوشت و سبزیجات را میتوان با باربیکیو طبخ کرد اما شاید بتوان گفت گزینه های دیگر، برای طبخ سبزیجات مناسب تر هستند چرا که زمان طبخ با باربیکیو به نسبت آرام تر است و همین مورد ممکن است سبزیجات و خاصیت آنها را از بین ببرد.

اما نمیشود از این واقعیت گذشت که طبخ انواع کباب ها با باربیکیو، بسیار بهتر و لذیذ تر است.

مزایا و معایب باربیکیو

امکان ندارد که شما وسیله ای بی عیب و نقص پیدا کنید؛ باربیکیوها هم از این قائده مستثنی نیستند و میتوانند معایبی داشته باشند اما از آنجایی که مزایای بی_بی_کیو ها به نسبت بیشتر است، روز به روز تقاضای برای این وسایل پرکاربرد،بیشتر میشود.

لازم به ذکر است هر کدام از انواع کباب پز و بابیکیوها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در اینجا به چند مورد کلی در نوع های مختلف اشاره میکنیم:

مزایای باربیکیو:

  • برخوردار شدن غذاها از طعمی دودی و لذیذ
  • هزینه ی احداث کم
  • موجود بودن در طرح، رنگ و ابعاد مختلف
  • باربیکیو حرارت یکنواختی تولید میکند و همین مساله باعث خوب و لذیذ پخته شدن مواد غذایی میشود
  • امکان استفاده در مکان های مختلف _از خانه گرفته تا حیاط و تراس-
  • راحت بودن پروسه ی نظافت و تمیز کردن
  • آشپزی ایمن تر

معایب باربیکیو:

  • برخی از انواع باربیکیوها مثل باربیکوی دودی، به علت تولید خاکستر ممکن است مراحل تمیزکاری سختی داشته باشد.
  • با توجه به نوع و جنس باربیکیوی انتخابی، ممکن است خرید این کباب پزها، کمی هزینه بردار باشد.

جنس باربیکیو از چیست؟!

در ساخت باربیکیوها باید از متریال هایی محکم که در برابر خوردگی و حرارت مقاوم هستند، استفاده شود. به همین خاطر متریال هایی مثل انواع فلزات، آلومینیوم، استیل و فولاد بسیار مناسب اند.

در این بین استیل و آلومینیوم به لحاظ زیبایی ظاهری و انتقال گرما و همچنین مقاومت بالا گزینه های بسیار مناسبی هستند.
به طور کلی فلزات به سبب ویژگی های کلی مثل مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت، قابلیت استفاده در محیط هایی با آب و هوای مختلف، دوستدار محیط زیست بودن، هزینه ی نگهداری کم و زیبایی در بسیاری از موارد کاربردهای بسیاری دارند و استفاده از فلزات در بدنه ی باربیکیوها بسیار رایج است.

باربیکیو با گریل کردن گوشت چه تفاوتی دارد؟!

عده ی زیادی تصور میکنند که گریل کردن و باربیکیو کردن مواد غذایی به یک معنی هستند. البته که این دو مورد شباهت های زیادی به یکدیگر دارند اما نمیتوان تفاوت های این دو را نادیده گرفت؛ اما چه تفاوت هایی؟!

اولین و مهم ترین تفاوت گریل و باربیکیو کردن، نحوه ی برخورد حرارت به مواد غذایی است؛ در روش گریل کردن حرارت به طور مستقیم به مواد غذایی برخورد میکند که همین باعث سرعت بالای پخت میشود اما در عوض در روش باربیکیو، مواد روی میله ای فلزی قرار میگیرد و حرارت به شکل غیرمستقیم به انها برخورد میکند.

دومین تفاوت همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد مدت زمان پخت است. در روش باربیکیو مدت زمان پخت طولانی تر است و درنهایت گوشت پخته شده نرم وآبدار است اما در روش گریل، گوشت در مدت زمان کمی پخته میشود و ممکن است کمی سفت باشد.

تفاوت بعدی، در انتخاب نوع مواد غذایی است. درست است که استفاده از مواد و گوشت های مختلف در این دو محدودیتی ندارد اما معمولا در روش باربیکیو از گوشت هایی بزرگ و استخوان دار مثل دنده استفاده میشود.

به طور کلی برای پخت مواد گوشتی، باربیکیو و برای سبزیجات و مرغ، گریل کردن مناسب هستند.

نکات مهم استفاده از باربیکیو:

اگر قصد استفاده از باربیکیو را دارید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • بعد از باربیکیو کردن کباب و مواد غذایی، آن را به حال خود رها نکنید و حتما مراحل تمیز کاری را انجام دهید.
  • برخی باربیکیوها میز تاشو یا قسمتی برای قرار دادن وسایل دارند اما بهتر است از این سینی برای گذاشتن وسایل سنگین استفاده نکنید.
  • 15 دقیقه قبل از شروع مراحل پخت، باربیکیو را روشن کنید تا به اندازه ی کافی گرم شود.
  • بهتر است مواد غذایی خود را قبل و بعد از استفاده، حتما در یخچال قرار دهید تا فاسد نشوند.

از کجا باربیکیو بخریم؟!

هنگام خرید باربیکیو ممکن است سوالات مهمی برایتان  پیش بیاید؛ سوالاتی مثل:

  • از کجا باربیکیو بخرم؟!
  • چه جنسی برای باربیکیو مناسب تره؟!
  • موقع خرید به چیا باید دقت کنم؟!
  • باربیکیو ذغالی بهتره یا گازی ؟!

در این مقاله ی متارک تمام سعی ما این است تا پاسخ این سوالات را برای شما روشن کنیم تا با آگاهی کافی، راحت تر تصمیم بگیرید.

شرکت های مختلف و شناخته شده ای هستند که باربیکیوهایی با جنس و طرح های مختلفی به بازار عرضه میکنند؛ همچنین فروشگاه های اینترتنی که شما با یک سرچ ساده ی “خرید و درخواست راهنمای خرید باربیکیو”، میتوانید آنها را پیدا کنید و با توجه به ویژگی، قیمت و امکانات هرکدام بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. اما مهم تر از پیدا کردن فروشگاهی برای خرید، دانستن نکاتی برای خرید است که در ادامه به آن میپردازیم.

نکاتی برای خرید و انتخاب باربیکیوی مناسب:

  • هنگام تصمیم برای خرید، حتما این نکته را مدنظر قرار دهید که باربیکیو را برای چه قسمتی میخواهید!

اگر به باربیکیویی برای استفاده در جنگل و مسافرت احتیاج دارید بهتر است از bbq های سبک و با قابلیت حمل آسان استفاده کنید اما اگر برای خانه یا حیاط احتیاج به باربیکیو دارید، BBQهای کم جا و کم امکانات میتوانند جای خود را به باربیکیوهای چندکاره بدهند.

  • ارزان بودن قیمت باربیکیوها در ابتدا به معنای مقرون به صرفه بودنشان نیست!

گاهی پرداخت هزینه ی کمی بیشتر برای جنس و کیفیت، در طول زمان منطقی تر از پرداخت هزینه ی کمتر برای باربیکیوهایی بی کیفیت است!

از طرفی ممکن است برخی انواع باربیکیوها در طول زمان هزینه ی بیشتری به همراه داشته باشند ( برای مثال هزینه ی ذغال برای باربیکیوهای ذغالی)

  • در هنگام خرید به جنس باربیکیوهای مختلف توجه کنید!

برای مثال برخی از باربیکیوها از متریال های مثل تفلون یا روکش لعاب دار ساخته شدند که به هیچ عنوان گزینه ی مناسبی برای باربیکیونیستند چرا که در برابر حرارت مقاومت زیادی ندارند.

  • هنگام خرید به مواردی مثل محکم و مقاوم بودن بدنه ی باربیکیو، صفحات گریل، قابلیت حمل، سایز متناسب، تمیز کردن، امنیت و البته گارانتی توجه کنید.

چطور باربیکیوهایی خانگی و آپارتمانی درست کنیم؟!

جالب است بدانید شما میتوانید به تنهایی باربیکیوهایی خانگی و کاربردی درست کنید!

البته طبیعی است که شاید این باربیکیوها به نسبت بقیه امکانات کمتری داشته باشند اما در هر حال میتوانند کیفیت خوبی به غذاها بدهند و همانند باربیکیوهای حرفه ای، کاربردی باشند.

در ادامه به یکی از روش های آسان برای ساخت باربیکیو میپردازیم:

برای ساخت باربیکیوی آجری به آجر، میله ای فلزی و کمی سیمان و البته سینی احتیاج دارید. برای این کار ابتدا سطح صاف زیرین را انتخاب و اندازه گیری کنید و سپس با ریختن ملات و گذاشتن آجرها، به کار خود ادامه دهید.

ریختن ملات و گذاشتن آجرها را مرحله به مرحله ادامه دهید (البته حداقل 24 ساعت زمان برای خشک شدن ملات ها، زمان نیاز است).

 در این بین حتما به تراز بودن پایه ها توجه کنید! در مراحل پایانی بین آجرها، سینی باربیکیو را قرار دهید و آن را با ملات فیکس کنید.

در ویدیوی پایین، تمام مراحل ساخت یک باربیکیوی آجری زیبا و کاربردی با جرئیات، نمایش داده شده و شما با پیروی از این ویدیو میتوانید brick barbecue یا باربیکیوی آجری خود را بسازید!

چگونه باربیکیوها را تمیز کنیم؟!

یکی از مهم ترین بخش ها در رابطه با باربیکیو، تمیز نگه داشتن و رعایت نکات بهداشتی آن است. در واقع بعد از استفاده از باربیکیو بهتر است تمام بخش های آن به طور کامل تمیز و ضدعفونی شوند.

در صورتی که تکه های گوشت و یا مواد غذایی که به میله های باربیکیو چسبیده اند، تمیز نشوند، این موارد در استفاده ی مجدد، ممکن است طعم و بوی بدی به غذا بدهد.

برای تمیز کردن میله، سینی و یا صفحات پخت بهتر است آنها را با اسکاچ و مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. البته که آسان بودن این تمیزکاری بستگی به نوع باربیکیوهای مختلف نیزدارد؛ برای مثال باربیکیوهای ذغالی به سبب تولید خاکستر، سخت تر تمیز میشوند!

اما پیشنهاد ما به شما در متارک این است که برای سهولت و تمیزکاری انتهای کار، قبل از باربیکیو کردن و طبخ مواد غذایی، باربیکیو را به مدت 15 دقیقه گرم کنید.

قیمت باربیکیوهای مختلف:

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، BBQ ها طرح ها و نوع های مختلفی دارند؛ طبیعی است که نوع باربیکیو، متریال استفاده شده، برند، کارایی و…قیمت این منقل های ذغالی ایستاده را مشخص کند.

به طور کلی از بین انواع مختلف، ذغال پزهای گازی هزینه ی بالاتری دارند اما در صورت خرید برای دراز مدت، به دلیل هزینه ی استفاده و نگهداری کم، میتوان آنها را گزینه ای مقرون به صرفه در نظر گرفت.

چند نمونه از باربیکیوهای مختلف جهت ایده:

در ادامه با دیدن تصاویری از باریبیکیوهای متفاوت، میتوانید ایده های بسیاری جهت ساخت و خرید BBQ ها بگیرید:

انواع باربیکیو ها

باربیکیو های مختلف

 کبابپز

کباب پز گرد

 

 

سخن آخر:

یک دورهمی دوستانه و یا استراحت و وقت گذراندن با خانواده، بدون دغدغه ی درست کردن و یا تمیزکاری های متداول برای غذا، قطعا لذت بخش تر خواهد بود.

مهم نیست فضایی که در اختیار دارید زیاد است یا کم؛ در هر صورت استفاده از باربیکیو همیشه میتواند گزینه ی خوبی باشد.

در این مقاله سعی کردیم همه چیز راجع به باربیکیو که لازم است بدانید را، مطرح کنیم. قطعا کسب این اطلاعات به شما در تصمیم گیری و خرید کمک زیادی خواهد کرد.

اگر کماکان سوالی راجع به باربیکیوهای مختلف، جنس، خرید و موارد دیگر دارید، میتوانید با متخصصان متارک در ارتباط باشید و پاسخ خود را دریافت کنید!

طراحی و ساخت انواع باربیکیو
طراحی و ساخت انواع باربیکیو
پیمایش به بالا