فلاشینگ چیست ؟ ورق فلاشینگ چه کاربردی در ساختمان دارد؟ لازم نیست دستی در ساختمان سازی داشته باشید تا بدانید درز و نشتی هایی که در ساختمان ها هستند، تا چه حد میتوانند مخرب باشند! در واقع این درزها با اجازه دادن به عبور آب و در نتیجه نشتیِ آن باعث کپک زدگی، پوسیدگی و آسیب دیدگی در ساختمان ها میشوند و این تمام ماجرا نیست!

این موارد علاوه براینکه زیباییِ نمای فلزی ساختمان را تحت تاثیر قرار میدهند، باعث هزینه های زیادی نیز می شوند.

در گذشته برای حل این مشکل، سازندگان از روش هایی مثل قراردادن روکش در برجستگی برای کاهش نفوذ آب استفاده میکردند اما امروزه راه حل های بهتری برای این مشکل وجود دارد.

ورق فلاشینگ دقیقا همان چیزی است که به کمک این مشکل آمده. اما  دقیقا چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟!

در این مقاله قصد داریم ابتدا با تعریفی از آن شما را با آن آشنا کنیم و سپس به سراغ کاربردها و مزایای این گاترهای پراستفاده برویم.

 

جلوگیری از نفوذ اب به در و پنجره
فلز نما در پنجره و درب

فلاشینگ چیست؟!

با تعریفی آسان ، فلاشینگ یا گاتر ورقه ای ساده و غیرقابل نفوذ است که برای جلوگیری از نفوذ آب یا نشت داخل ساختمان و هدایت جریان رطوبت در دیواره ها از آن استفاده میشود. در ساختمان های مدرن، از آن برای کاهش نفوذ آب در قسمت هایی مثل دودکش، لوله های تصفیه، قرنیز پنجره و درز درها مورد استفاده قرار میگیرد. گاترها نقش بسیار مهمی هم، در حفاظت ساختمان ها دارند.

علاوه بر موارد گفته شده، این ورقه ها نقش نما سازی و زیبایی نیز درپوشش فلزی ساختمان ها دارند؛ برای مثال از فلاشینگِ قاب برای زیبایی ساندویچ پانل ها استفاده میشود.

آنها با توجه به کاربرد و جایگاهی که دارند، به انواع مختلفی از جمله فلاشینگ دیواری،  نما،  سقف و یا U شکل، سه پله، تاج وغیره تقسیم میشوند.

از طرفی هم از نظر قرارگیری، دو حالت برای فلاشینگ ها وجود دارد:

  1. فلاشینگ هایی که در خارج قرار میگیرند و معمولا از یک ورقه ی فلزی ساخته شدند.
  2. فلاشینگ های مخفی که معمولا در بالای دهانه ها و قفسه ها قرار میگیرند و فلزی یا غیر فلزی هستند.

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، خالی از لطف نیست نگاهی به جنس فلاشینگها بیندازیم تا متوجه شویم این ورقه های غیرقابل نفوذ با این کاربری و مقاومت، از چه موادی ساخته میشوند؟!

 

بیشتر بخوانید :چهار نمونه از ورق فلزی برای نمای فلزی ساختمان مدرن

 

جنس ورق فلاشینگ از چیست؟

ورق فلاشینگ، تنها از یک متریال خاص ساخته نمیشود بلکه برای ساخت آن میتوان از مواد مختلفی استفاده کرد و با توجه به آب و هوا، دوام و سازگاریِ هر مورد، میتوان مناسب ترین آنها را انتخاب کرد.

فلز و پلاستیک متداول ترین مواد برای ساخت فلاشینگ هستند. در این بین پلاستیک ارزان تر است اما مقرون به صرفه تر، نه! طول عمر پلاستیک با قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب از فلزات کمتر است؛ از طرفی پلاستیک ها تجزیه پذیر و دوست دار محیط زیست نیستند؛ به همین خاطر با صرف نظر از پلاستیک، در ادامه به سراغ بعضی از فلزات در ساخت فلاشینگ که کاربردی تر هستند میرویم:

فلز مس:

مس از بهترین فلزات برای ساخت فلاشینگ است؛ قابلیت چکش خواری، عمر طولانی، مقرون به صرفه بودن، فشارهای انبساطی و انقباضی و مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، همه از مواردی هستند که باعث برتری این فلز برای ساخت گاتر میشود.

روی نرم:

روی نرم هم مثل مس، به نسبت چکش خوار است. این فلز قابلیت بازیافت دارد و انعطاف پذیر است؛ انعطاف پذیر بودن از نکات مثبت روی نرم برای ساخت فلاشینگ است چرا که همین منعطف بودن برای اشکال فلاشینگ سقف بسیار کاربردی است؛ از طرفی روی نرم قابلیت تا شدن دارد که همین ویژگی باعث کاربرد مختلف این جنس فلاشینگ میشود.

سرب:

سرب به خاطر ماندگاری و دوام بالا به طور سنتی و از سالها قبل در ساخت فلاشینگ کاربرد دارد. برای مثال از سرب برای ساخت فلاشینگ اطراف پایه های سقف مثل دودکش استفاده میشود.

آلومینیوم:

این فلز مقاوم و نسبتا ارزان است اما در صورت مجاورت با ملات و گچ، ممکن است دچار خوردگی شود.

لازم به ذکر است که در ساخت ورق فلاشینگ های مختلف، از فلزهای دیگری از جمله فولاد گالوانیزه، مس با روکش تِرن، مس با روکش سرب و گالوالیوم هم استفاده میشود.

قراردادن روکش در برجستگی برای کاهش نفوذ آب
انواع درز و روکش برای ساختمان

ورق فلاشینگ چه کاربردی دارند؟!

تا به اینجا با خواندن تعریفی از فلاشینگ و درک اهمیت آن، حتما متوجه مزایای این ورقه ی پراستفاده شده اید، در ادامه قصد داریم تا به سراغ کاربردهای مختلف آن برویم.

ورق های فلاشینگ ها کاربردهای متفاوتی دارند و شاید بتوان گفت استفاده از آنها در ساختمان –چه از جهت زیبایی و چه از جهت سلامت ساختمان- ضروری است.

برخی از ویژگی های فلاشینگ عبارت اند از:

  • درزبندی ساندویچ پانل ها
  • برخی از مدل های فلاشینگ با توجه به محل قرارگیری، میتوانند جلوی ورود نور آفتاب را بگیرند.
  • پنهان کردن خرپای شیروانی
  • پیچیدن باد در سازه هم باعث سروصدا است و هم باعث کنده شدن ورقه های شیروانی میشود؛ نصب فلاشینگ هردوی این مشکلات را حل میکند چرا که فلاشینگ ها از ایجاد خلاء و پیچیدن باد در سازه جلوگیری میکنند.
  • آب بندی سقف شیروانی
  • پنهان کردن درزهای اتصال دو نقطه
  • زیبا تر کردن نما و نماسازی
  • جلوگیری از نشتی و نفوذ آب به داخل ساختمان ها
  • پوشش درز سقف ها و دیوارها

به طور کلی کاربردهای آن را میتوان در چند کلمه خلاصه کرد؛ درزبندی، آب بندی، زیباسازی، هوابندی و درنهایت غباربندی.

 

بیشتر بخوانید : تجربیات مجموعه متارک در طراحی و پیاده سازی انواع فلاشینگ

 

در آخر اینکه:

در این مقاله سعی کردیم با ارائه ی تعریفی از فلاشینگ، شما را با این ورقه های پرکاربرد در ساختمان سازی آشنا کنیم و از مهم ترین کاربردهای آن صحبت کنیم. ورق فلاشینگ ها معمولا تا 0.5 میل ضخامت و بین 2 تا 6 متر طول دارند اما همین ورقه های به نسبت کوچک میتوانند هزینه های ناشی از خرابی و پوسیدگی ساختمان ها را تا حد زیادی کاهش دهند و بسیار کاربردی باشند.

انتخاب مناسب ترین گاتر با توجه به محل نصب و کاربرد آن، استفاده ی آن با جنس مناسب و همچنین نصب درست، در به حداکثر رساندن کاراییِ آنها اهمیت زیادی دارد.

ما در متارک به شما توصیه میکنیم قبل از نصب و انتخاب فلاشینگ نمای مورد نظر، حتما با متخصص و افراد آگاه مشورت کنید تا متناسب با بودجه ی مورد نظر، بهترین و پرکاربردترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا