لوور یک پنجره بسته یا آفتابگیر است که به واسطه المان های تیغه‌ای شکل به صورت افقی یا عمودی و زاویه دار در نمای ساختمان اجرا می‌شود تا نور و هوا به صورت کنترل شده به ساختمان ورود پیدا کند. لوورها با ظاهرهای متفاوت قابل اجرا هستند و در زیبایی نمای داخلی و بیرونی ساختمان تاثیر به سزایی می گذارند.

همچنین به خوبی از تابش مستقیم نور خورشید، بارش باران و آلودگی های صوتی و باد جلوگیری می‌کنند. لوورهای آلومینیومی نسبت دیگر شیدرها با استقبال بیشتری روبرو هستند. اما با دیگر متریال های همچون استیل ضد زنگ، تیتانیوم و حتی شیشه هم مشاهده می شود. همچنین با استفاده از چوب هم می‌توان آفتابگیر را برای نمای ساختمان اجرا نمود و طراحی منحصر به فردی در نمای فلزی ساختمان مشاهده کرد.

حال اگر دوست دارید در مورد این محصول پرکاربرد در نمای ساختمان و قسمت‌های مختلف آن بیشتر بدانید در این مطلب همراه ما باشید.

طراحی و ساخت آفتابگیر
طراحی و ساخت لوور

کاربرد لوور یا همان آفتابگیر

مهم‌ترین کاربرد  لوور جلوگیری از تابش آفتاب به نمای ساختمان است؛ بدون این که زیبایی نمای ساختمان بر هم زند. همچنین از انعکاس شدید نور خورشید به چشم های افراد خانه جلوگیری می کند. در واقع با نصب لوور در نمای ساختمان علاوه بر جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به ایجاد نور ملایم داخل خانه نیز کمک می کند.

به طور کلی لوورها با توجه به نیاز صاحبان ساختمان در سایزها و متریال های مختلف تولید می شوند که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی قابل اجرا هستند. برای مثال، برخی لوورهای پنجره‌ای به بخاطر روشنایی بیشتر محیط داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. لوورهای آینه ای موجب محدود شدن پرتوهای نور و تغییر مسیر آنها می‌شود و میزان شدت پرتو نور را در محیط پخش می کند

در صنایع مختلف هم مانند نیروگاه های برق و ریخته گری فولاد استفاده از لوور یا آفتابگیر بسیار رایج است که به صورت کاملاً طبیعی به تهویه هوا و کنترل درجه حرارت بسیار کمک می کند.

 انواع لوور

لوور یا همان آفتابگیر با توجه به نوع طراحی و ویژگیهای آن دارای کاربردها و کارایی های مختلفی است که در موارد زیر به رایج ترین نوع لوور می پردازیم:

لوور دوکی شکل با زیبایی خاص و جذاب

سایه بان ها یا همان لوور دوکی شکل با طراحی خاص و جذاب، طاهری متفاوت به نمای ساختمان می بخشد. علاوه بر زیبایی کاربردهای منحصر به فردی هم دارد. در طراحی لوور سایه بان قطعه اتصالی به نام سازه وجود دارد که دندانه های  لوور را می توان از زاویه صفر تا زاویه ۱۵ درجه تغییر داد. این مدل، نسل جدیدی از آفتابگیر است که در سایزهای مختلف تولید و به صورت هم افقی و هم عمودی قابل اجراست. این مدل سایه بان از تابش مستقیم نور خورشید تا حدود بسیاری پیشگیری و به کاهش مصرف انرژی کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره ی شیدر، لوور یا آفتابگیر

 

لوور ثابت، پرمخاطب ترین نوع آفتابگیر 

این مدل لوور یکی از پرکاربردترین مدل‌های آفتابگیر است که به دلیل سادگی و هزینه مناسب و امکان نصب بر روی قسمت های مختلف نمای ساختمان مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته. لوور یا شیدر ثابت را  می توان بر روی انواع نماهای ساختمان مانند نمایش کامپوزیت و دیگر نماها اجرا نمود و از جذابیت آن نهایت لذت را برد.

لوور متحرک، قابلیت کنترل از راه دور

این مدل طراحی را بیشتر برای لوورهای دوکی و مشابه آن به کار می برند که  به راحتی می توان از طریق کنترل از راه دور یا سوئیچ به باز و بسته کردن آفتابگیر پرداخت. لوور متحرک با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و اتصالات اختصاصی ارائه می‌شوند که نسبت به مدل ثابت هزینه بیشتری به همراه دارد.

تفاوت لوور ثابت و متحرک 

لوورهای ثابت جز جذاب ترین و دوست داشتنی ترین نوع آفتابگیر برای نمای و پنجره های ساختمان است تا به راحتی بتوان متناسب با موقعیت و ساعات روز میزان تابش نور را به داخل خانه کنترل کرد. اما اگر تصمیم شما اجرای آفتابگیرهای ثابت است، باید با توجه به جهت ساختمان و میزان تابش نور خورشید بهترین زاویه را برای لوور ثابت در نظر بگیرید.

لوور مکعبی شکل قابل اجرا در سایزهای مختلف 

لوور یا شیدر مکعبی به صورت مربع طراحی شده است که برای پوشش کلی لوورهای مکعبی شکل در کنار هم قرار می گیرند. این مدل بیشتر برای نمای سازه، چیلرها و دور بام کاربرد دارند.

لوور آلومینیومی چیست؟

در میان متریال های مختلف لوور، آلومینیوم کاربرد فراوانی دارد. به خصوص هنگام طراحی دکوراسیون مدرن برای نمای ساختمان آلومینیوم یک فلز بسیار سبک است که نسبت به فلزات دیگر وزن ناچیزی دارد. به همین خاطر، هنگام اجرای آن راحتی استفاده از نمای آلومینیوم را حس خواهید کرد. یکی دیگر از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این فلز مقاومت بالای آن است. چرا که دارای یک پوشش اکسید محافظ است که سالیان سال می توان بدون خوردگی از این فلز استفاده نمود. پس اگر می خواهید لوور یا آفتابگیر ساختمانتان خیلی زود دچار فرسودگی نشود، این متریال بسیار پیشنهاد می شود.

همچنین انعطاف پذیری بالا فلز آلومینیوم و قابل بازیافت بودن آن موجب شده است استفاده از آن در ساخت لوور یا شیدر کیفیت مناسبی داشته باشد.

پیاده سازی و قیمت آفتابگیر
کاربرد لوور

امکانات جذاب و خاص پنجره شیدر

شیدر به عنوان پنجره نیز برای نمای ساختمان نیز اجرا می شود که نسبت به پنجره های معمولی امکانات منحصربه فرد و متفاوتی برای کاربران به ارمغان می آورد. ضخامت و ابعاد پنجره شیدر کاملا سفارشی است که با توجه اندازه پنجره اجرا می شود. با استفاده از این محصول به راحتی می توانید در ساعات ظهر و هنگام تابش مستقیم آفتاب از گرم شدن بیش از حد اتاق جلوگیری کنید و به عنوان یک سایه بان از آن استفاده کنید.

همچنین با وجود پنجره لوور دیگر نیازی نیست پنجره را بسته نگهدارید. این محصول به تهویه کامل هوا داخل کمک می کند و در شرایط آب و هوای مختلف کارایی مختلفی از خود نشان می دهد.

بیشتر بخوانید : لوور چوبی بهتر است یا شیدر فلزی؟

 

جمع بندی

استفاده از لوور، شیدر یا همان آفتاگیر سابقه طولانی مدتی در نمای ساختمان دارد که در چند سال اخیر با تکنولوژی شگفت انگیزی مواجه شده که تاثیر خاصی در روند تهویه و کاهش مصرف انرژی گذاشته است. البته اگر برای اجرای این محصول علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم حتما از مشاورین حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید تا این محصول را مطابق با نیازتان و با بالاترین کیفیت اجرا کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا