شاید تصور کنید به کار بردن محفظه آفتابگیر ساختمان از ورود نور به داخل ساختمان جلوگیری می کند. اما واقعیت چیز دیگری است. محفظه آفتابگیر ساختمان تنها از شدت تابش نور خورشید جلوگیری می کند، نه به طوری کل مانع ورود نورخورشید شود. حتی با اجرای مدل های کنترلی محفظه آفتابگیر به راحتی می توانید میزان روشنایی داخل ساختمان را مشخص و یا به طور کلی از ورود نور طبیعی جلوگیری نمایید. جالب است بدانید محفظه آفتابگیر به اشکال مختلف قابل اجراست که همین موضوع باعث خیلی از طراحان داخلی را تحریک می کند از محفظه آفتابگیر برای اهداف زیبایی و اجرای دکوراسیون مدرن بهره مند شوند.

سایه بان برای پنجره
محفظه آفتابگیر برای ساختمان

آیا محفظه آفتابگیر ساختمان در کنترل دما موثر است؟

آفتابگیر ساختمان علاوه بر کنترل تابش نور خورشید به کنترل دما هم می پردازد. حال این هدف چگونه به اجرا در می آید؟ محفظه به خاطر المان های افقی از تابش شدید نور به داخل ساختمان جلوگیری می کند. پس دما داخل خانه تا حدودی کاهش پیدا می کند. حتی با باز و بسته کردن المان‌های افقی و عمودی محفظه هم ورود جریان هوا به داخل ساختمان را کنترل می کنید و از هوای تازه بیرون لذت می برید.

لوور یا همان محفظه آفتابگیر ساختمان، شکست تابش خورشید تا 80 درصد

محفظه آفتابگیر ساختمان با نام‌های دیگری مانند لوور یا شیدر شناخته می شود که قابل اجرا با متریال های مختلف مانند چوب، آلومینیوم، شیشه، استیل ضد زنگ، تیتانیوم و غیره است. بنابراین می توانید با هر نوع سلیقه ای که دارید محفظه آفتابگیر و ساختمان را انتخاب کنید. البته ممکن است که هرکدام از متریال های نام برده شده برای اهداف خاصی کاربردی تر باشد. مثلاً کسانی که به دنبال تحول فوق العاده در دکوراسیون داخلی هستند، بیشتر از متریال چوب استفاده می کنند. اما کسانی که هدفشان کنترل تابش آفتاب است، لوورهای آلومینیومی را برای این کار مناسب تر می دانند.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آوردن مدل ها و طرح های منحصر به فرد محفظه آفتابگیر ساختمان، این المان به عنوان تزیین و اجرای دکوراسیون های خاص نظر خیلی ها را به خود جلب کرده است. اجرای این سازه مزایای خاص بسیاری دارد. هم به صرفه تر است و هم در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه می رسید. همچنین به متریال های خاص و صرف هزینه‌های زیاد نیاز ندارد.

 

بیشتر بخوانید : لوور، شیدر و آفتابگیرچیست؟

 

در کدام قسمت ها اجرای محفظه آفتابگیر ساختمان جهت تامین نور طبیعی موثرتر است؟

اگر هدفتان تنها جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به داخل ساختمان است باید محفظه آفتابگیر ساختمان را در کاربردی ترین قسمت ساختمان اجرا کنید. اگر محفظه آفتابگیر ساختمان را برای داخل مغازه فروشگاه می خواهید بهترین مکان برای اجرای آن جلوی درب ورودی است. در این مواقع محفظه مانند سایه بان از تابش مستقیم نور به وسایل فروشگاه جلوگیری می کند  و خیالتان بابت نگهداری آنها راحت می شود. اما محفظه آفتابگیر برای خانه مسکونی در قسمت های مختلف قابل اجراست؛ مانند بالای پنجره، درب ورودی، ایوان و بالای پشت بام. اجرای لوور یا همان محفظه آفتابگیر در قسمت های نام برده تاثیر منحصر به فردی بر روی ماندگاری نمای ساختمان و وسایل داخل خانه دارد و حتی ممکن است نیاز شما را برای نصب پرده برطرف کند.

البته پیشنهاد می کنیم از این سازه برای ساخت آلاچیق داخل حیاط هم استفاده کنید. بی شک از مزایای خاص و دوست داشتنی آن در ساعات فراغات لذت می برید.

با انواع محفظه آفتابگیر ساختمان آشنا شوید.

محفظه آفتابگیر ساختمان بر اساس شکل ظاهری در دسته بندی زیر قرار دارد که هر کدام از مدل ها با توجه به سلیقه و هدف مخاطب اجرا می شود.

محفظه آفتابگیر دوکی شکل:

این مدل محفظه از تیغ های افقی به شکل دوک ساخته می شود که بیشتر به عنوان سایه بان در نمای جلوی ساختمان به کار می رود. شما می توانید با این مدل محفظه در ساختمان های تجاری و اداری آشنا شوید. البته محفظه آفتابگیر دوکی شکل هم به صورت متحرک و هم به صورت ثابت قابل اجراست. محفظه ثابت تیغه های افقی در زاویه خاص طراحی می شوند که قابل تغییر نخواهند بود. اما زاویه تیغه های محفظه آفتابگیر متحرک به راحتی قابل تغییر هستند و با توجه به تابش نور و شرایط آب و هوایی تنظیم می شوند.

 

آفتابگیر در متارک
محفظه آفتابگیر دوکی

محفظه آفتابگیر مکعبی شکل:

محفظه آفتابگیر مکعبی شکل به صورت مکعب مستطیل طراحی و ساخته می‌شود که این مکعب ها در کنار هم قرار گرفته و نمای کلی محفظه آفتابگیر را به اجرا در می آورند. از این مدل محفظه بیشتر برای پوشش دهی نمای ساختمان و چیلرها استفاده می شود.

محفظه آفتابگیر مستطیلی:

ظاهر محفظه آفتابگیر مستطیلی همانند لوور دوکی است که تنها بر اساس نوع سلیقه و انتخاب مخاطب نصب می شود.

محفظه آفتابگیر کامپوزیت:

این مدل آفتابگیر با استفاده از ورق های کامپوزیت ساخته می شود که ظاهری جعبه ای شکل دارد و اکثر اوقات به عنوان نمای کامپوزیت از این مدل کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره ی شیدر، لوور یا آفتابگیر

 

فواید جذاب محفظه آفتابگیر برای نمای ساختمان

محفظه آفتابگیر علاوه بر کاهش شدت نور خورشید، فواید دیگری هم به همراه دارد و همین موضوع موجب شده است نظر مخاطبان  مختلفی را به خود جلب کند. در موارد زیر به مزایای استفاده از این سازه کاربردی و جذاب می پردازیم:

  • متریال های انتخاب شده برای ساخت لوور با هر نوع شرایط اقلیمی سازگار هستند. بدون این که نگرانی بابت خرابی آنها داشته باشید.
  • اجرای محفظه آفتابگیر قسمت های مختلف ساختمان امکان تهویه هوای مناسب به داخل ساختمان را برای شما به ارمغان می آورد و به راحتی می توانید از هوای متعادل در ساعات مختلف روز بهره مند شوید.
  • همچنین این سازه در کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار است. چرا که با بهره مندی از آن تا حدودی شاهد کاهش دمای ساختمان خواهید بود.

 

فواید سایه بان
فواید آفتابگیر دارای محفظه

جمع بندی 

علاوه بر بهره مندی از سایه لذت‌بخش محفظه آفتابگیر ساختمان می توان از کاربردهای فوق العاده این سازه استفاده کنید و حتی برای اجرای دکوراسیون های خاص و منحصر به فرد در قسمت های دلنشین خانه از  ظاهر زیبای آن نهایت لذت را تجربه کنید. مخصوصا در محیط هایی که برای جمع دوستانه یا استراحت و اوقات فراغت در نظر دارید؛ اجرای لوور بسیار جذاب و خارق العاده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا