فلاشینگ سقف واقعا چیست و چکار می‌کند؟ اول از همه باید بدانیم هدف از اجرای فلاشینگ سقف چیست؟ مهم ترین هدف اجرای این سازه برای سقف پیشگیری از ورود گرد و غبار و آب باران و برف به داخل ساختمان است؛ به خصوص برای سقف های شیروانی که علاوه بر مزیت مهم جلوگیری از ورود گرد و غبار به زیبایی نمای سقف شیروانی بسیار کمک می کند.

البته فلاشینگ تنها برای سقف اجرا نمی شود؛ فلاشینگ روی دیوار، فلاشینگ پنجره و فلاشینگ ساختمان دیگر مزیت های این سازه زیبایی و کاربردی می باشد. حال برای دانستن جزئیات فلاشینگ سقف و نحوه اجرای آن، در این مطلب همراه ما باشید.

 

اجرای فلاشینگ سقف
اجرای فلاشینگ سقف

فلاشینگ، این پوشش خمکاری شده چیست؟

فلاشینگ از ورق های فلزی ساخته شده که بر روی سقف شیروانی، پشت بام، قرنیز، پنجره روی دیوار برای پیشگیری از ریزش آب و گرد و غبار بر روی دیوارهای ساختمان و نمای داخلی آن به اجرا در می آید.  البته برای اجرای فلاشینگ می توان از ورق های چوبی هم استفاده نمود. نمونه های فلزی این سازه به ورق روغنی، سیاه، گالوانیزه و گالوانیزه رنگی تقسیم‌بندی می‌شود که  این سازه ساختمانی با توجه به نیازتان در ضخامت های مختلف قابل اجرا است.

مراحل اجرای فلاشینگ سقف

این سازه برای سقف طی مراحل گفته شده در زیر اجرا می‌شود:

  • در اولین مرحله باید محل نصب را توسط سنگ و مصالح ساختمانی کاملا صاف و محکم کنید. این مرحله برای اجرایی این سازه با کیفیت بسیار ضروری است. همچنین فراموش نکنید، محل های بادخیز باید دارای شیب ملایم باشد.
  • در مرحله دوم نوبت به قرارگیری فلاشینگ می‌رسد. این سازه باید در محل مناسبی قرار گیرد تا به خوبی از سقف ساختمان در برابر تغییرات آب و هوایی مانند بارش باد و باران محافظت کند و هیچ درزی باقی نماند.
  • در مرحله آخر هم نوبت به محکم‌کاریو اتصالات قطعات فلاشینگ می رسد. برای چسباندن قطعات فلزی از وسایل جوشکاری یا چسب آکواریوم و بتونه استفاده می‌کنند.

 

نکات مهم برای اجرای فلاشینگ در سقف:

  • فلاشینگ سقف معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می شود تا از نمای ساندویچ پانل دیواری در برابر به خوبی محافظت می کند.
  • مهمترین نکته برای اجرای سازه، زیرسازی مناسب است. سقفی که قرار است فلاشینگ بر روی آن اجرا شود باید توسط ملات و سیمان مستحکم شده و کاملا صاف شود.
  • ایجاد شیب روی سقف ساختمان یکی دیگر از نکات مهم برای اجرای این سازه است تا هنگام برخورد آب باران و برف و شرایط آب و هوای مختلف جریان آب سریعا به پایین ریزش پیدا کند.
  • برای اتصالات فلزی هم باید از راهکارهای مختلفی مانند چسب، آب بندی بتونه و رنگ استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید : سناریو طراحی فلاشینگ در مجموعه متارک چیست؟ 

 

فواید اجرای فلاشینگ؛ از آب بندی تا پنهان کردن خرپای شیروانی

اجرای فلاشینگ مزایای مختلفی دارد. همان‌طور که می‌دانید این سازه به اشکال و متریال های مختلف قابل اجراست که به خوبی می توانید از آن در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کنید. مهم ترین مزیت فلاشینگ آب بندی مناسب سقف شیروانی است که در کنار زیبایی سقف مانع از ورود رطوبت به داخل ساختمان می شود. همچنین از سقف شیروانی در برابر تغییرات هوایی به خوبی محافظت می کند. از طرفی هم پنهان کردن خرپا شیروانی یکی دیگر از مزایای آن است.

کاربردهای متنوع فلاشینگ

فلاشینگ بر اساس کاربردهایی که به همراه دارد، در انواع مختلف طراحی و ساخته می شود. در موارد زیر به مهم ترین کاربرد فلاشینگ می پردازیم:

فلاشینگ روی دیوار: فلاشینگ روی دیوار به منظور جلوگیری از ورود برف و باران به نمای دیوار اجرا می شود. معمولاً فلاشینگ روی دیوار از ورق روغنی و رنگی در ضخامت های مختلف طراحی و ساخته می شود.

فلاشینگ سقف نورگیر: یکی از قسمت های پرکاربرد اجرای فلاشینگ نورگیر سقف است که معمولا برای این قسمت از جنس پلی کربنات با فایبرگلاس استفاده می شود. اما برای محوطه های سرباز مانند پارکینگ و آلاچیق از نوع دیگر فلاشینگ استفاده می‌کند که در نمونه ورق های رنگی مشاهده کرده اید.

پارتیشن بندی محیط های تجاری و اداری: محیط های تجاری، اداری، محوطه های  ورزشی و ساختمان ها را می توان با  فلاشینگ ساخته شده از ساندویچ پانل به راحتی تقسیم بندی نمود.  چرا که فضای کمتری را اشغال می کند و در کنار آن به زیبایی فضا بسیار کمک می کند. فلاشینگ را می توان در زاویه های مختلف اجرا نمود و اجرای آن خیلی سریع تر از دیوار به اتمام می رسید.

اجرای انواع فلاشینگ
اجرای انواع فلاشینگ

انواع فلاشینگ، از نظر طراحی ظاهری

فلاشینگ هلالی، یک پوشش دهنده قوی برای شیروانی ها:

فلاشینگ به شکل هلال طراحی و ساخته می شود که در کناره آب بندی به زیبایی بیشتر نما نیز بسیار کمک می کند. این مدل فلاشینگ معمولاً از ورق گالوانیزه در ابعاد و ضخامت های مختلف ساخته می شود.

فلاشینگ پله دار؛ شکل پله مانند:

همانطور که از اسمش مشخص است، به صورت پله پله طراحی و ساخته می‌شود که این نمونه بیشتر برای نمای ساختمانی به کار می رود و در ابعاد و ضخامت های مختلف قابل اجرا می باشد.

فلاشینگ آینه ای، قابل اجرا در سقف شیروانی:

این مدل زیبایی خاص و جذابی به نمای ساختمان می بخشد و با توجه به متریالی که برای اجرای آن به کار برده شده، بهترین گزینه برای سقف شیروانی شناخته شده است.

 

بیشتر بخوانید : تجربیات مجموعه متارک در طراحی و پیاده سازی انواع فلاشینگ

 

سوالات رایج

قیمت فلاشینگ سقف چقدر است؟

قیمت فلاشینگ سقف بر اساس عوامل مختلف مشخص می‌شود که مهم‌ترین عامل متریال بکار رفته است. همچنین اندازه و ضخامت ورق های  فلاشینگ و اجرای نمونه خاص در زاویه های مختلف روی قیمت این سازه پرکاربرد بسیار تاثیرگذار است.

نصب فلاشینگ سقف چگونه است؟

نصب فلاشینگ نسبت به دیگر سازه‌های ساختمانی نیاز به مراحل خاصی ندارد و تنها لازم است ابزارهای مورد برای استحکام ورق های فلزی روی نما یا سقف ساختمان تهیه شود. بهتر است برای اجرای نمای فلاشینگ از متخصصین حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید تا با اطمینان کامل این سازه به اجرا درآید.

فلاشینگ را از کجا تهیه کنیم؟

امروزه مجموعه های متعددی در ساخت و اجرای فلاشینگ فعالیت دارند که شما می توانید با مراجعه به یکی از این مجموعه ها فلاشینگ کاربردی را برای سقف خانه تان سفارش دهید. تنها نکته ای که اهمیت دارد این است که برای سفارش فلاشینگ حتما به یک مجموعه معتبر و باتجربه مراجعه کنید.

طراحی و پیاده سازی فلاشینگ

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا