طراحی و اجرای فلاشینگ در نمای ساختمان به عنوان ورقی که از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کند، بسیار اهمیت دارد. این سازه علاوه بر بخشیدن زیبایی خاص و منحصربه‌فرد به نمای ساختمان در آب بندی دیوارها، پنجره ها و سقف بسیار کمک کننده است. برای اجرای فلاشینگ از ورق های ساخته شده از انواع متریال ها در اندازه و ابعاد مختلف استفاده می شود که این سازه به خوبی از نمای داخلی ساختمان و دیواره ها محافظت می کند.

حال اگر تصمیم به اجرای فلاشینگ دارید، بهتر است قبل از هر کاری با نکات مهم این سازه زیبای آشنا شوید تا با آگاهی کامل برای این سازه زیبایی و کاربردی قدم بردارید.

آشنایی بیشتر با فلاشینگ

قبل از این که با نکات مهم و کلیدی طراحی و اجرای فلاشینگ آشنا شوید بهتر است بدانید فلاشینگ چیست و چه کار می کند؟ همانطور که فهمیدید، فلاشینگ از ورق فلزی ساخته شده که در قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف شیروانی، پشت بام، قرنیز، پنجره و … به کار می‌رود. این سازه کمک می کند هنگام بارش  باران و برف هیچ گونه رطوبتی به دیواره های ساختمان و نمای داخلی نفوذ پیدا نکند.

بنابراین با کمک آن می توانید عمر ساختمان خود را افزایش دهید و دیگر مجبور نشوید هر چند سال یک بار بخاطر ورود رطوبت و آسیب هایی که بر اثر تغییرات آب و هوایی به نمای داخلی و بیرونی ساختمان وارد می شود را تعمیر کنید. معمولا برای ساخت فلاشینگ از چوب و فلز استفاده می کنند که نوع فلزی آن ورق های روغنی، سیاه، گالوانیزه و گالوانیزه رنگی می باشد که در ضخامت های مختلف قابل تولید است.

 

"<yoastmark

 نکات کلیدی طراحی و اجرای فلاشینگ؛ از طراحی تا اجرا

1.استفاده از نبشی در محل های بادخیز:

اگر قرار است اجرا و نصب فلاشینگ در محل بادخیز انجام شود، بهتر است از نبشی استفاده کنید تا فلاشینگ کاملاً پرچ شود.

2.ایجاد شیب در در محل اجرای فلاشینگ:

یکی دیگر از نکات کلیدی برای اجرا و نصب فلاشینگ ایجاد شیب در محل مورد نظر است. این نکته کمک می کند هنگام بارش برف و باران هیچ آبی روی سطح خارجی فلاشینگ باقی نماند و تماما به سمت پایین ریزش پیدا کند. فراموش نکنید اگر قرار است فلاشینگ جلوی پنجره یا المان نما اجرا شود، شیب را به سمت نمای بیرون ایجاد کنید تا جریان آب هنگام بارندگی به سمت دیواره های داخلی نباشد.

3.ایجاد فاصله بین لبه فلاشینگ با دیوار:

هنگامی که قرار است فلاشینگ را جلوی پنجره یا دیوار نصب کنید فاصله و اندازه ۳ الی ۵ سانتیمتر در نظر بگیرید ساختمان به بهترین صورت ممکن اجرا شود.

4.آب بندی قطعات فلاشینگ:

برای آب بندی محل اتصال فلاشینگ می توانید از روش های مختلفی مانند چسب آکواریوم، یا رنگ کاری استفاده کنید.

5.زیرسازی مناسب قبل از اجرا:

زیرسازی مناسب و محکم قبل از اجرای فلاشینگ بسیار اهمیت دارد. برای این کار باید از مصالح ساختمانی مانند ملات، سیمان استفاده شود تا سطح صاف و مستحکمی شکل گیرد.

6.کمک گرفتن از نصاب حرفه ای و با تجربه

برای نصب حتما از یک نصاب حرفه ای و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا این سازه به بهترین صورت ممکن اجرا شود. چراکه نصاب های حرفه ای با استفاده از به روز ترین دانش و تجهیزات فلاشینگ نما را به اجرا در می آورند.

 

نصب حرفه ای فلاشینگ
نصب حرفه ای فلاشینگ

 

7.عدم توجه به تبلیغات ارزان قیمت فلاشینگ نما

امروزه فلاشینگ نما با توجه به متریال و مراحل ساختی که طی می کند، به فروش می رسد. به همین خاطر قیمت های متفاوتی برای این سازه زیبایی در نظر می‌گیرند. برای این که مجبور نشوید دوباره نمای ساختمان خود را تعمیر کنید، هیچ گاه به قیمت ارزان  فلاشینگ توجه نشان ندهید و برای خرید به یک مجموعه معتبر مراجعه کنید.

8.بهره مندی از مشاورین تخصصی

اگر نمی دانید برای طراحی و اجرای فلاشینگ از چه سازهای استفاده کنید با مشاورین تخصصی در این زمینه مشورت نمایید. افرادی که در این زمینه فعال هستند از تکنسین های برتر اجرای فلاشینگ برخوردار می باشند و بهتر می توانند شما را برای اجرای این سازه زیبایی یاری دهند. آنها با در نظر گرفتن محل انتخابی شما بهترین متریال را در اختیارتان قرار می دهند.

 

بیشتر بخوانید : فلاشینگ سقف چگونه عملیاتی می‌شود؟

 

نحوه طراحی و اجرای فلاشینگ، از بررسی تا آب بندی 

برای طراحی و اجرای فلاشینگ، از سازه های مختلفی استفاده می کنند که پرکاربردترین نوع آن ورق گالوانیزه است. البته برای هر قسمت از نمای ساختمانی از فلاشینگ خاصی استفاده می کنند. به همین خاطر، برای بازرسی ابتدا فلاشینگ کار به محل مورد نظر مراجعه می کند تا آسیب های ایجاد شده و علت آن را مشخص شود.

در مرحله، بررسی مشاهدات دقیق بسیار اهمیت دارد تا هیچ گونه روزنه و سوراخی از دید فرد بازرس پنهان نماند. بعد از مشخص شدن مشکلات مراحل اجرای فلاشینگ و اقدامات اولیه شروع می شود:

زیرسازی مناسب:

در اولین مرحله باید آب بندی نما به صورت کاملا ایده‌آل انجام شود تا برای اجرای فلاشینگ مشکل خاصی به وجود نیاید. معمولاً برای این کار از مصالح ساختمانی استفاده می کنند تا قسمت های آسیب دیده بر اثر رطوبت و تغییرات آب و هوایی  تعمیر شود.

نکته‌ای که باید در این مرحله به آن دقت کنید این است که حتماً برای اجرای فلاشینگ در پشت بام یا دیواره‌ها و همچنین جلوی پنجره حتما شیب ملایمی ایجاد شود تا در صورت تغییرات آب و هوایی، جریان آب به سمت خارج از ساختمان باشد.

 

بیشتر بخوانید : تجربیات مجموعه متارک در طراحی و پیاده سازی انواع فلاشینگ

 

قرارگیری فلاشینگ:

حال نوبت به قرارگیری فلاشینگ می‌رسد. در این مرحله فلاشینگ باید در محل مورد نظر به صورت دقیق قرار گیرد تا به خوبی از تماس آب با نمای ساختمان جلوگیری شود.

آب بندی فلاشینگ: 

بعد از قرارگیری فلاشینگ نوبت به آب بندی آن می‌رسد. برای این کار از تجهیزات مختلفی مانند بتونه، رنگ و چسب آکواریوم استفاده می‌شود. گاهی اوقات هم با استفاده از جوشکاری محل اتصال فلاشینگ را به طور کامل به یکدیگر وصل می کنند.

اجرای فلاشینگ در ایران
اجرای فلاشینگ در ایران

طراحی و اجرای فلاشینگ روی دیوار به چه شکل است؟

اجرای فلاشینگ روی دیوار مانند دیگر نواحی مختلف ساختمان بسیار کاربرد دارد. با اجرای این سازه به صورت شیب دار می توان از نمای دیوار در برابر تغییرات آب و هوایی به خوبی محافظت کرد؛ به گونه ای که نیاز به تعمیر نداشته باشد.

جمع بندی

هر قسمتی از ساختمان که مستعد نفوذ آب باران و دیگر شرایط آب و هوایی است، اجرایی فلاشینگ بهترین انتخاب می باشد. با مراجعه به یک مجموعه معتبر و باتجربه می توانید این سازه را به صورت باکیفیت و اصولی به اجرا در آورید تا نمای ساختمانتان خیلی سریع دچار آسیب و خرابی نشود.

طراحی و پیاده سازی فلاشینگ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا