باربیکیو یکی از پرطرفدارترین روش های پخت و پز است که از قدیم تا به امروز در کل دنیا رواج داشته و هنوز هم مورد انتخاب خیلی هاست. مطمئنا به محض تلفظ این واژه یاد غذاهای لذیذ کبابی افتادید، غذاهایی مانند سوسیس و همبرگر داغ سرخ شده و مرغ و کباب هایی که به طور مستقیم روی ذغال داغ پخته می شوند؛ همگی جز غذاهای پرطرفدار خانواده های ایرانی و خارجی است. البته علاوه بر انواع گوشت، انواع ماهی، سبزیجات و … هم روی باربیکیو قابل پختن است.

باربیکیو در انواع مختلف طراحی و ساخته می شود. اگر به کباب کردن غذا علاقه مند هستید و دوست دارید هر چند وقت یک بار این روش پخت را تجربه و لحظات خوشی را در کنار هم سپری کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در این مطلب با انواع این وسیله کاربردی و مزایای آن آشنا می شوید.

کاربرد باربیکیو
کاربرد باربیکیو

مزایای پخت و پز با باربیکیو؛ از ایمنی تا لذیذ بودن غذا

در این روش پختن غذای مورد نظر روی یک میله فلزی قرار می گیرد و در مقابل حرارت غیرمستقیم شعله های زغال به خوبی پخته می شود. پخت غذا با استفاده از باربیکیو مزایای بسیاری دارد که در موارد  زیر بیان می کنیم:

  • اگر طرفدار گوشت های کبابی آبدار هستید، این وسیله برای شما بسیار کاربردی است. چراکه پخت گوشت توسط کباب پز از خشک شدن ان جلوگیری می کند و موجب می شود کباب حالت آبدار و لذیذ داشته باشد.
  • یکی دیگر از مزایای پرطرفدار پختن گوشت با باربیکیو طعم دودی غذاست. غذاهایی که با ذغال پخته می شوند یک طعم دودی مانند به خودشان می گیرند که بسیار دوست داشتنی تر و خوشمزه تر از غذاهایی است که روی اجاق گاز پخته می شود، خواهند بود.
  • با استفاده از باربیکو به راحتی می توانید میزان حرارت آتش را تنظیم کنید و خیالتان بابت سوختن کباب راحت باشد.
  • ایمنی غذا پختن با آتش بسیار بالا می رود و لازم نیست نگرانی بابت سوختن دستتان هنگام استفاده از کباب پز داشته باشید.
  • برخی مدل باربیکیوها دارا سیستم قطع خودکار هستند.

انواع باربیکو؛ براساس سوخت مصرفی

این وسیله براساس سوخت مصرفی در انواع مختلف طراحی و ساخته می شود. از جمله مدل های آن می توان به باربیکیو ذغالی، باربیکیو سنگی، باربیکیو آپارتمانی و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد باربیکیو

 

باربیکیو گازی، مناسب برای تراس

این مدل همانطور که اسمش پیداست، انرژی مورد نیاز برای پختن غذا را از گاز شهری تامین می کند و در جنس های مختلف استیل، آجری، چدنی و … قابل خرید است. معمولا مخاطبین این مدل، باربیکیو را برای حیاط خانه، تراس و یا پشت بام خریداری می کنند. چراکه با اتصال به گاز شهری امکان کباب غذاهای مختلف به راحتی فراهم می شود و تمیز کردن آن در مقایسه با مدل های دیگر راحت تر است.

پس اگر تمیز کردن این وسیله برایتان کمی مشکل و زمان بر است، حتما از باربیکیو گازی استفاده کنید.

انواع متفاوت باربیکیو
انواع متفاوت باربیکیو

باربیکیو ذغالی؛ مدل پرطرفدارتر

اگر بخواهیم پرطرفدارترین و دوست داشتنی ترین مدل باربیکیو را به شما معرفی کنیم، تنها مدل ذغالی را پیشنهاد می کنیم. چراکه طعم کباب و هر نوع غذایی که روی مدل ذغالی پخته می شود، با دیگر غذاها اصلا قابل مقایسه نیست و اکثر افراد برای تهیه این وسیله ترجیح می دهند، مدل ذغالی را انتخاب کنند.

یکی از ویژگی های مهم باربیکیو ذغالی که باعث پرطرفدار بودن آن شده است، روند پخت آهسته آن است و همین موضوع باعث می شود کباب های پخته شده بسیار نرم و لذیذ شوند. کباب های پخته شده روی باربیکیو ذغالی همان کباب های دودی دوست داشتنی و پرطرفدار می شود.

همچنین دیگر ویژگی بسیار مهم این مدل، قابلیت جابه جایی ساده و راحت آن است. شما می توانید مدل ذغالی را برای مسافرت ها و تفریحات هفتگی خود انتخاب کنید و از طمع بی نظیر کباب های پخته شده روی آن لذت ببرید. البته فراموش نکنید، این مدل به خاطر تامین انرژی پخت از راه آتش ذغال دود زیادی تولید می کند. به همین دلیل، برای فضای آپارتمان اصلا مناسب نیست و روشن کردن آن نیز کمی زمان بر است.

بابیکیو سنگی؛ ظاهری متفاوت و جذاب 

امروزه کمتر کسی با مدل باربیکیو سنگی یا گابیونی آشناست. این مدل از یک سبد تور مانند که درون آن پر از مصالح سنگی است، ساخته شده و با ظاهر متفاوت و سنگی خود گزینه مناسبی برای حیاط است. اگر دارای باغ ویلا هستید یا خانه تان حیاط دار است، پیشنهاد می کنیم از این مدل استفاده کنید و جلوه متفاوتی به حیاط منزل خود ببخشید.

باربیکو برقی؛ مناسب برای مصرف خانگی

باربیکیو برقی بدون نیاز به ذغال و گاز کار می کند و به خاطر استفاده راحت تر گزینه مناسبی برای مصارف خانگی است. البته این مدل باید در نزدیکی پریز قرار گیرد، به همین خاطر به گونه ای طراحی شده که خیلی راحت جا به جا می شود.

باربیکو آجری؛ کباب بدون دود

در این مدل، کباب ها داخل یک محفظه آجری مانند قرار می گیرند و هنگام پخت دود و گرد و غبار داخل محفظه به دام می افتد و هیچ گاه دود کباب برایتان اذیت کننده نخواهد بود. به همین خاطر، این مدل برای استفاده در حیاط و بالکن ها بسیار مناسب است.

استفاده درست از باربیکیو، از تمیز کردن تا پخت کباب ایده آل

برای این که از این وسیله به خوبی استفاده کنید و از غذای پخته روی آن لذت ببرید، بد نیست نکات گفته شده در زیر را رعایت کنید:

  • بعد از هر دفعه پختن غذا روی باربیکیو، تمیز کردن آن را فراموش نکنید. تمام تکه های گوشت چسبیده به وسیله را تمیز کنید و نگذارید هیچ گوشت و کثیفی به آن باقی بماند. درصورت عدم رعایت این نکته، هنگام استفاده از باربیکیو در دفعات بعدی بوی نامطبوعی به غذایتان منتقل می کند.
  • برای پیشگیری از فاسد شدن غذا، سعی کنید تا زمانی که پختن را شروع نکردید، مواد غذایی را داخل یخچال نگه دارد.
  • قبل از شروع پخت و پز مواد غذایی را روی محفظه فلزی قراردهید و بعد از اتمام پختن حتما محفظه را به خوبی تمیز کنید.

نتیجه گیری

باربیکیو یک وسیله کاربردی و لذت بخش است که در جمع های دوستانه و خانوادگی بسیار کاربرد دارد. اگر برای تفریحات بیرون از خانه یا مهمانی های خود تصمیم دارید این وسیله را تهیه کنید، حتما قبل از خرید از کیفیت و برند معتبر آن اطمینان لازم را کسب کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا