آشنا شدن با انواع اسکلت فلزی ساختمان برای کسانی که تصمیم دارند به ساخت یک سازه ساختمانی بپردازند، بسیار اهمیت دارد. با شناخت انواع اسکلت به راحتی می توانید با توجه به نیازتان مناسب ترین نوع را انتخاب کنید. اسکلت بندی مهم ترین قسمت سازه هر ساختمانی است که معماران عزیز باید حداکثر ترین تلاش خود را برای اجرای آن به کار گیرند.

به طور کلی، سه نوع اسکلت ساختمان داریم؛ فلزی، بتنی و چوبی که هر کدام در شهر یک و آب و هواهای خاص اجرا می شوند. همچنین انتخاب نوع سازه روی قیمت تمام شده سازه ساختمانی تاثیر گذار است. اما هیچ گاه نباید قیمت را برای استحکام و دوام ساختمان کرد. یک ساختمان باید از تمام لحاظ محکم و قوی ساخته شود تا در برابر عوامل بیرونی خیلی زود دچار آسیب‌دیدگی نشود. حال در ادامه  شما را با مدل های مختلف اسکلت فلزی آشنا می کنیم تا با شناخت کافی تصمیم به ساخت یک ساختمان محکم و مناسب بگیرید.

انواع اسکلت فلزی ساختمان و کاربرد آنها

اسکلت ساختمان به منظور استحکام و ساختار اصلی سازه به اجرا در می آید. اما اسکلت فلزی نسبت به دیگر متریال ها پرکاربردتر است. چرا که این نوع سازه مقاومت بیشتری دارد و اجرای آن هم سریع تر است. البته نوع اسکلت فلزی را با توجه به نوع سازه انتخاب می‌شود؛ مثلاً سازه فلزی ساختمان های انبار، سوله با ساختمان های بلند و چند طبقه کاملاً متفاوت است.

اسکلت فلزی ساختمان
اسکلت فلزی ساختمان

اما به طور کلی، این نوع سازه با ویژگی های مقرون به صرفه بودن، مقاومت بالا و پایداری مناسب گزینه مناسبی برای انواع پروژه های عمرانی است که در ادامه با انواع اسکلت فلزی آشنا می شوید:

اسکلت فلزی پیچ و مهره ای، بهترین نوع اسکلت فلزی

این مدل اسکلت فلزی تمام ستون ها و تیرهای فولادی توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شود و در نهایت ساختار اولیه ساختمان را می سازد. همچنین تمام تیرها و ستون های فولادی از قبل توسط کارگاه تولید شده و نیازی نیست برای ساخت آنها صبر کنید. اسکلت فلزی پیچ و مهره ای نسبت به دیگر مدل های فلزی به عنوان بهترین اسکلت شناخته شده و اندازه فلزها و پیچ و مهره ها با توجه به نیاز ساخته می شود.

ساخت سازه ساختمانی با استفاده از این اسکلت نسبت به دیگر اسکلت های فلزی زودتر اجرا می‌شود و تنها لازم است محل ساخت و ساز را مشخص کنید تا با پیچ و مهره کردن تیرها و ستون های فولادی کار سازه اصلی ساختمان به اتمام برسد. یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث برتری اسکلت فلزی پیچ و مهره ای شده ساخت آنها توسط ابزار صحیح و شرایط کاری مناسب است.

کاربرد اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ای، مخصوص آسمان خراش ها

از آنجا که اسکلت فلزی پیچ و مهره از قبل ساخته شده برای پروژه های ساختمانی بزرگ بسیار کاربرد دارد، مثل ساختمان های بزرگ آسمان خراش که با به کار بردن این سازه پروژه زودتر به اتمام می رسد. البته برای به کار بردن این نوع سازه در ساخت ساختمان های بزرگ باید به میزان تحمل بار آنها توجه کافی داشت تا ساختمان در شرایط بسیار ایده‌آل و محکم به اجرا در آید.

همچنین این سازه برای اجرای ساختمان هایی که طراحی پیچیده ای دارند، گزینه مناسب تری است. چرا که پیچ و مهره کردن اسکلت بسیار راحت تر از جوشکاری است.

اسکلت فلزی جوشی، نیازمند جوشکار و متخصصین ماهر

با انتخاب کردن اسکلت فلزی جوشی باید تمام مراحل را در محل ساخت و ساز به اجرا در آورید. قطعات تیر و ستون ها متناسب با ساخت سازه برش داده شده و برای اجرای شکل نهایی به یکدیگر جوش می خورند. بنابراین برای اجرای این مدل سازه باید از جوشکارهای متخصص و حرفه ای کمک بگیرید. چرا که در صورت عدم جوش خوردگی مناسب خیلی راحت تحت شرایط آب و هوایی و رطوبت یا حرارت زیاد از یکدیگر باز شده و باعث ریزش کل ساختمان می شود.

بیشتر بخوانید : اسکلت فلزی بهتر است یا اسکلت بتنی

 

کاربرد اسکلت فلزی جوشی مخصوص متراژهای کم

مدل اسکلت فلزی را برای ساختمان‌های دارای متراژ کم استفاده می‌شود. ساختمان هایی که نقشه ساده ای دارند و با این روش به راحتی به اجرا در می آیند و نسبت به اسکلت پیچ و مهره ای مقرون به صرفه تر اند.

فواید استفاده از اسکلت فلزی

قبل از آشنا شدن با انواع اسکلت فلزی بهتر است نسبت به فواید آن نیز کمی اطلاعات کسب کنید. این مدل سازه برای مهندسین مزایای بسیاری به همراه دارد و امروزه جایگزین بسیار خوبی برای اسکلت های بتنی و چوب شناخته شده است. در موارد زیر با مزایای اجرای ساختمان با اسکلت فلزی آشنا می شوید:

  • اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی سبک تر است.
  • باعث سرعت بخشیدن عملیات ساخت و ساز ساختمان می‌شود.
  • یک روش مقرون به صرفه است.
  • قطعات مورد نیاز برای اجرای انواع اسکلت فلزی به راحتی قابل دسترسی است.
  • تمام اسکلت های فلزی در برابر آتش مقاوم هستند.
  • از خاصیت ضدحشره و ضدحیوان برخوردار است.
  • به راحتی قابل تطبیق است و کاربردهای متفاوتی دارد.
فواید اسکلت فلزی
فواید اسکلت فلزی

با انتخاب اسکلت فلزی دوست دار طبیعت باشید!

جالب است بدانید اسکلت فلزی را می توان از مواد بازیافت شده هم تهیه نمود. این به این معناست که بعد از اتمام طول عمر مفید مجدد قابل استفاده است و به راحتی در اجرای سازه ساختمانی بعد از بازیافت شدن به کار می رود. همچنین با انتخاب آن دیگر نیازی به استفاده از اسکلت چوبی و قطع کردن درختان نخواهد بود و این موضوع کمک بسیاری به حفظ طبیعت و محیط زیست کرده است.

البته نمی‌توان گفت، انواع اسکلت فلزی هیچ مشکل و عیبی ندارد. اما مزایای آن نسبت به عیب ها بیشتر است.

کلام آخر

امروزه استفاده از انواع اسکلت فلزی در زمینه ساختمان سازی بسیار گسترده است. این سازه به خوبی برای خلق ساختمان های متفاوت به کار می رود.  طوری که  به خوبی توانسته در رقابت دیگر سازه های ساختمانی حرف اول را زند.

این سازه به گونه ای طراحی شده که به خوبی از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان جلوگیری می کند و از انرژی خارج از ساختمان مانند نور آفتاب بهره مند می شود. اکثر معماران عزیز به خاطر خاصیت فرم گیری فلز این نوع اسکلت را جزء یکی از محبوب ترین روش های ساخت اسکلت فلزی شناخته اند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا