[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]سقف فلزی یکی از روش های جدید در اجرای سازه های فلزی ساختمانی است که این روزها طرفداران بسیاری دارد. این مدل سقف در انواع مختلفی اجرا می شود و باعث شده است روش های قدیمی کاملاً کنار روند. همچنین در افزایش سرعت اجرای پروژه های ساختمانی بسیار تاثیر گذار بوده که اکثر مهندسین گرامی با انتخاب آن در سریع ترین زمان ممکن اسکلت ساختمانی را به اتمام می رساند.

به طور کلی، قالب سقف یکی از مراحل سخت اجرای پروژه های ساختمانی است که دردسرهای بر سر راه این قسمت موجب می‌شود روند اجرا به تاخیر بیفتد. به همین دلیل، انتخاب بهترین روش برای اجرای سقف ساختمان یکی از نکات مهم ساختمان سازی است. پوشش فلزی مخصوص سقف یکی از روش‌های موثر و سبک در ساخت سازه است که امروزه برای بیشتر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. حال اگر تصمیم دارید در این زمینه اطلاعات دقیق تری به دست آورید ما را هم‌یاری کنید.

اجرای سقف فلزی
اجرای سقف فلزی

آیا سقف فلزی ایمن است؟

پوشش فلزی سقف یا همان سقف عرشه فولادی در سال ۱۸۲۰ توسط یک مهندس خارجی برای اولین بار برای ساخت و ساز یک ساختمان به اجرا درآمد. اولین متریال در نظر گرفته شده برای این سازه ورق گالوانیزه بود که طی گذشت مدتی این روش به عنوان یک روش رسمی و طبق استانداردهای جهانی تایید و به صورت گسترده وارد عرصه ساختمان سازی شد.

اما در چند سال اخیر تغییرات بسیار مفیدی روی این روش انجام گرفت که در سال ۱۹۸۰ این روش توسط شرکت های معتبر آمریکایی و اروپایی مورد تایید قرار گرفت و به عنوان یک روش جدید طبق تکنولوژی روز دنیا شناخته شد.

مزیت این روش این است که باعث اجرای سبک ترین و اقتصادی ترین نوع سقف می شود که مقاومت بسیار خوبی هم دارد. این مدل سقف ابتدا به شکل رول طراحی شد و سپس توسط دستگاه های بخصوص در شکل های ذوزنقه ای یا همان عرشه فولادی تغییر شکل یافت.

ویژگی های سقف فلزی

ورق های عرشه فولادی ساخته شده از ورق کویل با عرض یک الی یک و نیم متر می باشند. این مدل سقف ابتدا توسط دستگاه رول به شکل مورد نظر فرم داده و طی مراحل مختلفی برجستگی‌های لازم به آنها اعمال می شود. سپس در آخرین مرحله توسط وسیله اره برقی در طول های مشخص برش داده و برای اجرا در سازه ساختمان سازی آماده می شود.

قسمت های تشکیل دهنده سقف فلزی

به طور کلی، این مدل به دو شکل roof deck و floor deck  ساخته می شود که مدل اول به ورقه هایی گفته می شود که وظیفه شان باربری حین اجرا و باربری قبل از گیرش بتن می باشد. اما مدل دوم بین شان ورق تحتانی و بتن سقف قرار گرفته و یک درگیری مکانیکی شکل می گیرد. سپس به کمک برشگیرها و قالب های در نظر گرفته شده برای استخر به تیرچه های ساختمان وصل می شود.

 

بیشتر بخوانید : تشریح انواع اسکلت فلزی ساختمان

 

1.هسته فلزی مشخص شده توسط کارخانه تولید کننده

هسته فلزی به منظور ارائه مشخصات فنی و مکانیکی در نظر گرفته شده است. این ویژگی طبق گفته‌های کارخانه تولید کننده ارائه شده و  به منظور نحوه استفاده آن بسیار اهمیت دارد.

امروزه در کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی برای ساخت ورقه فلزی در نظر گرفته می شود که طبق استانداردهای جهانی در نظر گرفتن آن ها باعث افزایش کیفیت این سازه خواهد شد

2. پوشش ورق فلزی؛ هدف کنترل خوردگی

پوشش ورق فلزی روی سقف فلزی قرار می گیرد و هدف از اجرای آن کنترل خوردگی است. معمولاً برای این پوشش از آلیاژهای ترکیبی آهن و روی استفاده می کنند. اما ممکن است انتخاب نوع پوشش براساس شرایط موجود متفاوت باشد. مثلاً به کار بردن آلیاژ آلومینیوم و روی در کنار بتن اصلا گزینه مناسبی نیست.

زیبایی بیشتر با پوشش های رنگی گاهی اوقات علاوه بر پوشش های ورق فلزی از پوشش های رنگی برای زیبایی بیشتر استفاده می‌شود که این روش با نام پس رنگ زدگی شناخته شده است. اما بیشتر وقت ها به منظور جلوگیری از زنگ زدگی ورق های سقف و محافظت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولاً از رنگ هایی استفاده می شود که دارای چسبندگی مناسبی هستند و این رنگ ها به خوبی نمی توانند نقش محافظ خوبی را ایفا کنند. به همین خاطر، باید یک لایه محافظ روی ورق ها قرار گیرد و سپس از رنگ استفاده شود.

3. فلاشینگ نقش قالب سقف فلزی

فلاشینگ از ورق گالوانیزه با ضخامت نیم میلی متر شاخته می‌شود که به منظور پیوستگی و یکنواختی و همچنین قالب بندی سقف به کار می رود. این وسیله در لبه سقف نصب شده و قبل از سفت شدن بتن نقش قالب را اجرا می کند. بعد از سفت شدن هم باعث یکنواختی بتن می شود که ظاهر سخت بعد از بتن ریزی بسیار ایده آل به نظر می رسد.

طبق استانداردهای ساختمان سازی فلاشینگ باید حداقل حدود ۵ سانتی متر روی تیرها قرار گیرد که جنس این سازه معمولاً از ورق های فولادی است. همچنین ارتفای فلاشینگ به اندازه ارتفاع و بتن روی آن در نظر گرفته می شود و به خاطر نصب بهتر باید این سازه به شکل نبشی یا لبه برگشتی طراحی شود.

 

4. گل میخ با نقش برشگیر

گل میخ به منظور ایفای نقش برشگیر استفاده می شود و به بیان دیگر رابطه بین ورق گالوانیزه و بتن می باشد. برای اتصال این وسیله از دستگاه جوش قوس الکتریکی استفاده می شود.

گل میخ مانند دیگر قطعات مورد نیاز برای اجرای سقف فلزی باید دارای ویژگی‌های استاندارد باشد و از بهترین متریال ها برای ساخت آن استفاده شود.

طراحی سقف فلزی
طراحی سقف فلزی

کلام آخر

استفاده از سقف فلزی مزایای بسیاری دارد که مهم ترین آن سبک سازی سازه ساختمانی است. وزن این نوع سقف بسیار سبک است و به راحتی نصب می شود. همچنین نصب آن از نظر دیگر نوع سقف ها ارزان و مقرون به صرفه است. شما می توانید با انتخاب این نسخه تمام سبک های ساختمان را به طور همزمان به اجرا درآورید و زمان اجرای پروژه ساختمان خود را به حداقل برسانید.

همچنین این مدل سقف در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است و به خاطر وجود پوشش گالوانیزه می توانید آن را در شرایط آب و هوایی مختلف به اجرا در آورید و از مقاومت بسیار بالای آن بهترین نتیجه را مشاهده کنید.

 [/et_pb_text][/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا