سازه های فلزی و بتنی هر دو در پروژه های ساختمانی نقش بسیار مهم و کاربردی ایفا می کنند. اما تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و هر کدام در زمینههای خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین نحوه اجرای سازه های بتنی و فلزی با یکدیگر کاملا متفاوت است. همه ما می دانیم برای ساخت یک ساختمان یا خانه و هر مکانی به وسایل و ابزارهای مختلفی نیاز داریم. اما مهم ترین قدم برای اجرای سازه رعایت نکات و انتخاب بهترین راهکار است.

باید برای اجرای هر ساختمان اسکلت متناسب و درستی انتخاب شود تا حین اجرای ساخت و ساز دچار مشکل نشوید و یا بعد از آن خیلی سریع مشکلات خرابی رخ ندهد. به همین خاطر، یکی از رایج ترین سوالاتی که در بین افراد هنگام ساخت و ساز پیش میآید این است که سازه بتنی بهتر است یا سازه فلزی؟ یا این دو سازه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا دو سازه پرکاربرد را با یکدیگر مقایسه کنیم و مزایا و معایب هر کدام مورد بررسی قرار دهیم.

وظیفه اصلی سازه های فلزی؛ کنترل باربری ساختمان

سازه ها تشکیل شده از تیرها و ستون هایی هستند که وظیفه کنترل و انتقال بار ساختمان را بر عهده دارند. سازه های بتنی هم از بتن و قطعات فولادی مانند میلگرد و اسکلت فلزی ساخته شده اند. پس می توان نتیجه گرفت وزن قطعات فولادی به کار رفته در اسکلت بتنی به نسبت قطعات فولادی در نوع اسکلت فلزی کمتر است. هر دو سازه فلزی و بتنی برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان به کار می روند که هر کدام عملکرد متفاوتی در برابر عوامل خارجی و حوادث از خود نشان می دهند.

سازه های فلزی
سازه های فلزی

تفاوت های مهم سازه های فلزی و بتنی

سازه فلزی و بتنی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ این تفاوتها بیشتر در زمینه میزان مقاومت، هزینه اجرا و نحوه اجرای آن ها می باشد. در ادامه به صورت مفصل تر در مورد تفاوتهای این دو سازه صحبت میکنیم:

1.ماندگاری بسیار بالای سازه بتنی در برابر رطوبت

یکی از عواملی که باعث انتخاب سازه بتنی به جای فلزی می شود، مقاومت آن در برابر رطوبت است. معمولا برای ساخت سازه هایی که در شرایط آب و هوایی مرطوب قرار دارند از سازه بتنی استفاده می کنند. سازه فلزیً در معرض رطوبت و بارندگی خیلی زود دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود و مقاومت خود را از دست می دهد. اما سازه های بتنی ماندگاری بسیار بالایی دارند و در برابر حملات طبیعی مانند زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

2.بزرگتر و سنگین تر بودن سازه بتنی

سازه بتنی فضای بیشتری از ساختمان را به خود اختصاص می دهد و نسبت به سازه فلزی سنگین تر است.

بنابراین اگر می خواهید از فضایی که در دست دارید بیشترین استفاده را ببرید، سازه فلزی را انتخاب کنید. همچنین خوب است بدانید برای اجرای سازه فلزی نیازی به سقف کاذب نیست. اما به محض انتخاب ساده مجبور هستید سقف کاذب را هم اجرا کنید.

3.عدم کاهش مقاومت با افزایش سن سازه فلزی

یکی دیگر از تفاوت های سازه فلزی و بتنی عدم کاهش مقاومت در برابر افزایش سن است. در حالی که سازه های بتونی با گذشت زمان دچار ترک خوردگی میشوند و مقاومت خود را کم کم از دست میدهند. به همین دلیل، انتخاب سازه فلزی برای اجرایی ساختمان های مختلف بسیار مشاهده می شود.

4.امکان ترمیم و توسعه ساخت ساختمان های فلزی

یکی دیگر از مواردی که باید حین بررسی مزایا و معایب سازه های فلزی و بتنی بررسی کنیم، امکان ترمیم، تقویت، مقاوم سازی و توسعه ساختمان های ساخته شده از فلز بعد از اجرا و حتی در حین اجرا است. اما ضعف آن کاهش مقاومت در برابر حرارت زیاد است. به همین خاطر، این نوع سازه در اثر آتش سوزی خیلی سریع مقاومت خود را از دست میدهد و در برابر درجه های حرارت بالا به راحتی فرو می ریزد.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با سازه فلزی، انواع سازه و کاربرد آنها

 

اولویت شما  برای اجرایی ساختمان چیست؟

اگر دوست دارید پروژه ساختمانی تان خیلی سریع به اتمام برسد؛ در حالی که مقاوم سازی و نکات ایمنی به خوبی رعایت شده باشد انتخاب سازه فلزی سبک بهترین راهکار است. سازه بتنی برای اجرای تمام طبقات باید قالب بندی شود و زمان بسیاری نیاز دارد. در حالی که اسکلت فلزی در سریع ترین زمان تمام طبقات را به صورت یکجا به اجرا در می آورد. حتی می توان اسکلت فلزی را به صورت از پیش ساخته شده تهیه نمود و سرعت اجرای پروژه را چند برابر کرد.

اما اگر نوع مراقبت برای اهمیت دارد بهتر است سازه های بتنی را انتخاب کنید. سازه بتنی نیاز به مراقبت خاصی بعد از ساخت ندارد و در عمر بسیار طولانی می توانید بهترین بهره برداری را از آن داشته باشید. در حالی که برای پیشگیری از خوردگی ساختمان فلزی باید هزینه های جانبی زیادی برداخت کنید.

سازه بتن و فولاد
سازه بتن و فولاد

آیا امکان استفاده سازه بتن و فولاد به طور همزمان وجود دارد؟

همانطور که متوجه شدید هرکدام از این سازه ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. سوالی که بابت این موضوع پیش میآید این است که آیا می توان به طور همزمان از دو سازه استفاده کرد تا مزایای هر کدام از این سازه به اجرا در آید یا خیر؟ در حقیقت با این کار می توان عیب های دو سازه را کاملا پوشاند و کارایی ساختمان را بسیار ارتقا داد. امکان اجرای این کار تنها توسط مهندسین ساختمان مشخص می شود و آنها هستند که تصمیم می گیرند کدام روش را به عنوان بهترین روش برای اجرای پروژه و مشاهده بهترین نتیجه انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید : صفر تا صد سازه های فلزی

 

 نتیجه گیری

در آخر میتوان گفت هم سازه های فلزی و هم بتنی برای اجرای اغلب ساختمان ها و بناها مناسب است و این دو روش با توجه به شرایط ساخت و محدودیتهای موجود حین اجرا انتخاب می شوند. اما مسئله مهم دیگری که وجود دارد پیادهسازی این دو روش است که باید توسط نیروهای متخصص و مجرب انجام شود تا هیچ گونه مشکلی حین اجرا و پایان کار به وجود نیاید.

همچنین استفاده از بهترین متریال هنگام انتخاب هر کدام از سازه ها برای مشاهده مقاومت و پایداری بیشتر بسیار اهمیت دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا