فلاور باکس چیست؟ آیا با انواع فلاورباکس آشنایی دارید؟ اگر عاشقی گل و گیاه هستید و دوست دارید فضای باغچه را متفاوت طراحی کنید، حتماً با فلاورباکس آشنا شوید. فلاورباکس یک کلمه انگلیسی است که به معنای جعبه گل معنی می شود. این وسیله در طراحی و سبک های مختلف قابل سفارش است و به منظور حفظ و نگهداری گل و گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین امکان خرید در سایزهای مختلف این باکس وجود دارد تا براساس سایز گل ها و گیاهانی که قرار است داخل آنها قرار گیرد انتخاب شود. از این وسیله بیشتر برای زیباسازی فضای شهری استفاده می کنند تا کمتر به چمن کاری نیاز باشد و هزینه و زمان کمتری برای نگهداری فضای سبز صرف شود.

فلاور باکس به راحتی جابه جا می شود و متریال های متفاوتی برای ساخت آن در نظر می گیرند. یکی از پرکاربردترین انواع فلاور باکس ها، فلاور باکس چوبی است که مطمئنا با این نوع در فضاهای مختلف شهری و پارک ها آشنا شده اید. حال برای آشنایی بیشتر با فلاور باکس و انواع آن، در این مطلب همراه ما باشید.

فلاور باکس؛ یک دکور بی نظیر و متفاوت

امروزه در پارک های شهری شاهد طراحی های خاص و زیبا هستیم که یکی از راهکارها برای طراحی فضای سبز شهر استفاده از فلاور باکس است. فلاورباکس خیلی ساده و در سریع ترین زمان ممکن اجرا می شود و قابلیت تغییر و جابجایی دارد. این المان به راحتی برای مبلمان های پارکی، گلدان های چوبی و درختچه ها اجرا شود و  مطمئناً هر فردی از خاص بودن آن شگفت زده خواهد شد.

یکی از ویژگی های مهم این دکور امکان اجرای آن روی پس زمینه های مختلف است. در واقع کف فلاور باکس به هر گونه ای ساخته شده است که به راحتی قابل اجراست و جذابیت خاص و تنوع بسیار جالب آن از نظر دیده بیننده بسیار خاص و متفاوت است.

 

فلاور باکس
فلاور باکس

انواع فلاور باکس؛ از سفالی تا شیشه‌ای

حال که کاملا متوجه شدید فلاور باکس چیست؟ خوب است با انواع مختلف فلاورباکس هم آشنا شوید. هر کدام از فلاور باکس ها با توجه به شرایط و محیط مورد نظر انتخاب می‌شود. در واقع انواع فلاور باکس ها بر اساس متریال به کار رفته در ساخت شان دسته بندی شده اند؛ مانند بتنی، پلاستیکی، سنگی و فلزی و سفالی.

در ادامه با هر یک از موارد نام برده شده آشنا می شوید:

فلاور باکس چوبی؛ پرطرفدارترین

بیشتر اوقات فلاور باکس های چوبی به صورت روکش شده ساخته می شوند. چرا که در غیر این صورت به خاطر جذب بسیار بالای رطوبت چوب زودتر از دیگر متریال ها خراب می شود. استفاده از چوب در این مدل فلاور باکس باعث شده است که طرفداران بسیاری را به خود جذب کند و هنگام استفاده در دکور زیبایی خاصی به محیط و طراحی دکور ببخشد. معمولاً از این نوع فلاورباکس برای گلدان های آویزی و دیواری استفاده می شود و از نظر زیبایی  و دکوراسیون بسیار متفاوت و ایده آل است.

 

فلاور باکس چوبی
فلاور باکس چوبی

فلاور باکس پلاستیکی؛ قابل استفاده در رنگ های خاص

فلاور باکس پلاستیکی به خاطر قیمت مناسب بودن و طراحی شده در رنگ های خاص و متفاوت بسیار استفاده می‌شود. همچنین وزن این نوع فلاورباکس به خاطر متریال به کار رفته بسیار سبک و کمی از نظر زیبایی نسبت به دیگر فلاورباکس ها ضعیف تر است. اما باز هم از این نوع متریال در تراس ها و بالکن ها بسیار استفاده می شود.

فلاور باکس سنگی زیبایی بسیار فوق العاده

برای ساخت فلاور باکس سنگی بیشتر از سنگ های مرمر و تراورتن استفاده می شود. تنها عیب این نوع فلاور باکس نفوذ پذیری بسیار کم آن است که برای رفع این مشکل منافذی را به صورت مصنوعی در آن ایجاد می‌کنند. همچنین وزن بسیار بالایی دارد. اما زیبایی خاص آن این مشکلات کاملاً می پوشاند.

بیشتر بخوانید : فلاورباکس ها از طراحی تا ساخت و کاربردهای آن در دکوراسیون

 

فلاور باکس فلزی؛ همراه با پوشش های رنگی دلربا

فلاور باکس های فلزی با روکش های رنگی جذاب و خیره کننده طراحی و ارائه می شوند تا در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم باشد. این نوع متریال بیشتر برای دکورهای دیواری و آویزان استفاده می شود.

 

فلاور باکس فلزی
فلاور باکس فلزی

فلاور باکس بتنی؛ ارائه در طرح های متنوع

فلاور باکس بتنی یکی از بهترین و رایج ترین فلاور باکس های موجود فضای سبز و پارک ها است که به خاطر امکان اجرا در طرح های متنوع مزیت های فراوانی دارد. تنها عیب این فلاورباکس وزن بالای آن است. البته امروزه فلاورباکس هایی که با وزن کمتر طراحی شدند که نسبت به فلاورباکس های وزن بالا کمی گران تر است.  فلاور باکس بتنی را بیشتر برای سطح زمین استفاده می‌کنند. اما امکان استفاده از آن برای دکور دیوار و آویزانی وجود دارد.

فلاور باکس شیشه ای؛ زیبایی رویایی و خاص 

فلاور باکس های شیشه ای از نظر زیبایی نسبت به دیگر فلاور باکس ها بسیار جذاب و رویایی تر است و به همین دلیل از آن در فضاهای داخلی ساختمان بیشتر استفاده می کنند. البته یکی از دلایل عدم استفاده از آن در طراحی و فضاهای سبز شهری مقاومت بسیار پایین آن در برابر ضربه است.

جالب است بدانید فلاورباکس شیشه ای را می توان با دیگر متریال های همچون فلز و چوب ترکیب کرد و زیبایی چند برابر و خاصی را در طراحی فضای سبز داخلی  ایجاد نمود.

فلاور باکس شیشه ای
فلاور باکس شیشه ای

کاربرد فلاور باکس؛ بسیار پر استفاده در فضاهای سبز

فلاورباکس یکی از راهکارهای جذاب و پر استفاده  در طراحی فضاهای سبز داخل ساختمان و پارک ها، خیابان ها می باشد که به صورت مختلف مانند زمینی، آویزان و دیواری استفاده می شود. مهم ترین کاربرد این المان شامل موارد زیر است:

  • اجرا در فضاهای داخل ساختمان های اداری و تجاری
  • اجرا در تراس ها و بالکن ها
  • امکان کاشت گیاهان و درختچه ها در فضای داخلی و حیاط
  • اجرا در فضای سبز شهری
  • اجرا در فضای بیرون از پنجره ها

نتیجه گیری

طراحی فضای سبز و امکان کاشت گل و گیاهان در محیط های شهری بیشتر از گذشته اهمیت دارد. چراکه  ظاهر شهر را بسیار متفاوت تر جلوه می دهد. این المان کمک می‌کند. در فضاهای مختلف و کوچک و فضاهای غیر قابل دسترسی به راحتی بتوان گیاهان مورد علاقه را کاشت و از رشد آنها لذت برد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا