ساخت فلاور باکس چگونه است؟ این ابزار برای پرورش گیاهان در ساده ترین روش خلق شده است. داشتن یک مکان رویایی برای ساعات اوقات فراغت آرزوی هر فردی است.  بخصوص این روزها که کاشت گل و گیاهان زینتی در هر محیطی بسیار پرطرفدار شده است و باعث می‌شود فضای بی روح با رشد گیاهان جان تازه ای بگیرد و هر فردی با مشاهده گیاهان لذت ببرد. اگر شما هم دوست دارید در هر محیطی از خانه خود را با باغچه های کوچک تزیین کنید، پیشنهاد ما ساخت فلاورباکس است.

فلاور باکس ها مزایا و ویژگی های زیادی دارند و در انواع و ابعاد های مختلف طراحی و ساخته می شوند. حال اگر می خواهید ساخت این سازه دوست داشتنی را یاد بگیرید، در این مطلب همراه ما باشید.

روش ساخت یک جعبه گل چوبی رویایی

جعبه گل برای کاشت انواع درختچه ها و گیاهان دارای رشد کم استفاده می شود که با متریال های مختلف قابل اجراست. برای ساخت فلاورباکس متریال چوب را انتخاب کردیم تا به راحتی این سازه را خودتان به اجرا درآورید.

ساخت فلاورباکس
ساخت فلاورباکس

اولین مرحله

در اولین مرحله باید سایز جعبه را مشخص کنید. سایز جعبه  به گیاهانی که قرار است در آن کاشته شود بستگی دارد. همچنین این جعبه گل را برای چه مکانی می خواهید؟ حتماً باید قبل از مشخص کردن اندازه، به متراژ محیط و حیاطی که می خواهید فلاورباکس را در آن قرار دهید، توجه کافی داشته باشید.

 

دومین مرحله

در دومین مرحله باید با توجه به اندازه که مشخص کردید چوب های مورد نیاز را تهیه کنید چوب مورد نیاز برای ساخت فلاور باکس معمولاً از نوع سرو یا چوب های برش خورده صیقلی است که کار شما را هنگام ساخت راحت‌تر می کند.

همچنین به عرض فلاور باکس هم توجه داشته باشید تا غذای کافی برای رشد گیاهان وجود داشته باشد. همچنین اگر می خواهید جعبه قابل جابجا شدن باشد، باید کف آن را هم یک تخته در اندازه مناسب قرار دهید.

سومین مرحله

دو تخته کناری که باید به دیگر جفت شود را در کنار هم قرار دهید و دیوارهای اصلی جعبه را بسازید. برای اتصال طول و عرض می توانید از پیچ های گالوانیزه استفاده کنید. بعد از متصل کردن دیوارها نوبت به انتهای جعبه می رسد. فراموش نکنید در کف جعبه وجود چهار الی پنج سوراخ برای زهکشی آب در نظر بگیرید. در صورت عدم اجرای این نکته، سلامتی گیاهان به خطر می‌افتد و احتمال پوسیدگی ریشه آنها وجود دارد.

همچنین بهتر است بعد از ساخت جعبه، انتهای آن را توری پلاستیکی پهن کنید. این کار به حفظ گیاهان و همچنین سلامتی چوب بسیار کمک می‌کند.

 

چهارمین مرحله

در آخر هم می‌توانید روی جعبه را به هر رنگ دلخواهی رنگ بزنید  و سپس شروع به گل کاری کنید.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت فلاور باکس فلزی با سایر فلاور باکس ها

 

انواع فلاور باکس؛ از دیواری تا معلق

خوب است برای ساخت فلاور باکس با انواع و طرح های آن آشنا شوید. فلاور باکس بر اساس کاربرد های متنوع و اشکالات مختلف در دسته بندی های مختلف قرار می گیرد:

 فلاور باکس نواری:

این مدل فلاور باکس به صورت کشیده و نواری ساخته می شود که برای باغ ها، حیاط ها و فضای بیرونی مانند کافی شاپ ها، فست فودها و رستوران های بسیار مناسب است و جنبه زیبایی فراوانی دارد.

فلاور باکس نواری
فلاور باکس نواری

فلاور باکس پایه دار:

این جعبه گل  به صورت پایه زراحی شده و قابل جابجایی است. شما از این مدل می توانید برای جداسازی چندین فضا استفاده و حتی با به کار بردن المان های زیبایی مانند نورپردازی، زیبایی آن را دو چندان کنید.

 فلاور باکس نردبانی:

این نوع سازه به شکل نردبان طراحی شده که گلدان ها روی سطوح نردبان قرار می گیرد. از این مدل برای فضای داخلی خانه، آپارتمان حیاط و فضای بیرونی استفاده می کنند.

 فلاور باکس دیواری:

این مدل به صورت مکعب مستطیل طراحی شده و همان طور که از اسم آن مشخص است روی دیوار نصب می شود.

فلاور باکس آویزی: 

فلاور باکس آویزی یکی پرمخاطب ترین نوع فلاور باکس ها است که به صورت آویز روی نرده، پله ها و جلوی تراس، و ایوان ها قرار می گیرد و داخل آن از انواع گل های آویزی استفاده می‌کنند که زیبایی فوق العاده ای  به فضا می بخشد.

 

بیشتر بخوانید : فلاور باکس دیواری و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون

 

نکات مهم در ساخت فلاور باکس

بهتر است برای استفاده مفید از فلاور باکس نکات گفته شده در موارد زیر را رعایت کنید:

  • ایجاد زهکشی مناسب
  • قرار دادن سنگ ریزه در کف فلاورباکس به اندازه ۳ الی ۵ سانتی متر
  • قراردادن یک لایه پارچه مخصوص روی سنگ ریزه ها برایخروج بهتر آب
  • استفاده از خاک سبک و زهکشی مناسب
  • بهره مندی از چوب مناسب و مقاوم مانند چوب روسی
  • استفاده از روغن مخصوص برای دوام و طول عمر بیشتر چوب

 

 ایده های خاص برای ساخت فلاور باکس

بعد از ساخت فلاور باکس از آن می توانید برای مکان های مختلف مانند پشت بام، تراس، حیاط، فضای داخلی و همچنین برای کاشت انواع درختچه ها، گیاهان و گل های تزئینی استفاده کنید. این سازه در هر مکانی قابل اجراست و به راحتی می‌توان بر اساس چیدمان و دکوراسیون داخلی طراحی و ساخته شود. همچنین یکی از ایده‌های جذاب این سازه اجرایی آن برای روف گاردن جهت کاشت انواع درخت و درختچه و گیاه می باشد.

اگر هم به پارک ها و فضاهای بین شهری دقت کرده باشید در هر جایی که امکان اجرای این سازه وجود داشته باشد، حضور دارد و به دوچندان کردن زیبایی محیط بسیار کمک کرده است.

 

فلاورباکس زیبا
فلاورباکس زیبا

نتیجه گیری

ساخت فلاور باکس بسیار هیجان انگیز است و کمک می کند که این سازه را بر اساس سلیقه و دیگر المان های دکوراسیون داخلی و فضای بیرونی ساختمان خود طراحی کنید و دیگر نیازی نیست بابت خرید آن هزینه زیادی بپردازید. شما این سازه را در هر محیطی قرار دهید، تاثیرات فوق العاده ای در زیباسازی محیط دریافت می کنید و باعث می شود به صورت مداوم برای آبیاری گیاهان به فلاورباکس سر بزنید. پس این سازه در افزایش روحیه شما هم موثر است و کمک می کند با دیدن گل و گیاهان در حال رشد داخل آن احساس خوب و آرامش بخشی کسب کنید.

البته فراموش نکنید برای ساخت این سازه از یک فرد دیگری هم کمک بگیرید تا دچار اشتباه نشود و هنگام جفت کردن المان ها به خود آسیب وارد نکنید.

بیشتر بخوانید : فلاورباکس ها از طراحی تا ساخت و کاربردهای آن در دکوراسیون

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا