آیا با تاثیر فلاور باکس در نمای ساختمان آشنا هستید یا اصلا می دانید فلاور باکس چیست؟ فلاور باکس یک واژه انگلیسی است که به معنای جعبه گل می باشد که این سازه امکان کاشت گیاه و گل های زیبا را در هر مکانی ممکن می سازد. این روزها به دلیل کاهش فضای سبز، همه به دنبال راهکاری جدید هستند تا یک گوشه دنج و متفاوت برای گذراندن اوقات فراغت خود داشته باشند یا از هر راهکاری استفاده کنند تا فضاهای بی روح شهری را به فضای دلنشین و لذت بخش تبدیل نمایند. اجرای فلاور باکس یکی از راهکارهای مفید برای دیزاین خانه های شهری است که با کاشتن گل ها و گیاهان مختلف داخل آن ، هر فردی را یاد باغچه های سنتی و حیاط های قدیمی می‌اندازد. اگر دوست دارید با کاربرد انواع فلاور باکس در نمای ساختمان آشنا شوید، در این مطلب حتماً همراه ما باشید.  

در هر جا دوست داری یک باغچه کوچک  بساز!

فلاور باکس چیست؟ فلاور باکس  یک سازه جعبه ای مانند است که به کمک متریال های مختلف می‌توان آن را ساخت و در محیط های مختلف استفاده نمود. داخل این جعبه مقداری خاک قرار می گیرد تا امکان رشد و پرورش گل و گیاه را داخل آن ایجاد شود. امروزه با انواع فلاور باکس رو به رو هستیم که هر کدام کاربردها و ویژگی های خاص خودش را دارد. اما به طور کلی،  از نظر نوع استفاده سه مدل فلاور باکس داریم: فلاور باکس زمینی، فلاور باکس دیواری و فلاور باکس آویزی. شما می توانید در هر مکانی که مد نظرتان است از هر سه نوع این سازه استفاده کنید و یک باغچه رویایی کوچک داشته باشید.  

فلاور باکس زمینی، پرکاربردترین نوع

فلاور باکس زمینی جزء پرکاربردترین نوع فلاورباکس شناخته می شود که روی زمین به راحتی قابل اجراست و در اندازه های مختلفی ساخته می شود. این مدل سازه در نمای ساختمان تاثیرات فوق‌العاده‌ای دارد و در صورت استفاده از آن در قسمت های مختلف مانند ورودی ساختمان، کنار پله ها، داخل بالکن، پشت بام و … جذابیت ساختمان را چند برابر می کند.  
فلاور باکس زمینی
فلاور باکس زمینی

فلاور باکس دیواری، یک عامل خیرکننده در نمای ساختمان

اجرای فلاور باکس دیواری در نمای ساختمان بسیار تاثیرگذار است و باعث می شود نمای ساختمان از دید تمام افراد خاص به نظر برسد؛ حتی فردی که از کنار ساختمان گذر می کند از دیده فلاورباکس ها به شوق می آیند. فلاور باکس دیواری همانطور که از اسمش مشخص است روی دیوار نصب می شود و به طراحی خاص داخلی ّساو نمای ساختمان و دیوارهای آن بسیار تاثیرگذار است. هرچقدر مدل فلاور باکس دیواری زیباتر و گیاهانی که داخل آن کاشته می شود جذاب تر باشد، طراحی نمای بیرونی ساختمان شکیل تر و شیک تر به نظر می‌رسد.  

فلاور باکس آویزی با زیبایی خاص و منحصر به فرد

یکی دیگر از مدل های پرکاربرد فلاور باکس در نمای ساختمان فلاور باکس آویزی است. این مدل در نمای بیرونی آپارتمان روی نرده ها و تراس استفاده می‌شود که با کاشتن گل های مدل آویزی زیبایی نرده ها و لبه های دیوار را چند برابر می کند. فلاور باکس دیواری از نظر ظاهری، زیبایی های خاص خودش را دارد و بهترین گزینه برای استفاده در بالکن، نرده های پله می باشد.  

انواع فلاور باکس از نظر متریال

فلاور باکس ها با توجه به نوع متریال دارای دسته بندی هستند که در ادامه با ویژگی های هر یک از آشنا می شوید:  

1. فلاور باکس چوبی گزینه عالی طراحی نمای ساختمان

متریال چوب بسیار پرطرفدار است که در قسمت های مختلف نمای ساختمان قابل اجرا می باشد. این نوع متریال فلاور باکس از نظر زیباشناختی یک گزینه بسیار عالی است و اجرای آن در نمای ساختمان تاثیرات فوق‌العاده‌ای دارد. اگر عاشق چوب و دکوراسیون های  طراحی شده با چوب هستید ،حتماً از تاثیر این نوع فلاور باکس در نمای ساختمان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :  طراحی و ساخت فلاورباکس برای تراس ساختمان ها

 

2. فلاور باکس بتنی قابل طراحی در اشکال مختلف

اگر دوست دارید در اجرای فلاور باکس برای نمای ساختمان تفاوت های خاصی ایجاد کنید، از متریال بتنی غافل نشوید. متریال بتنی در کنار این که وزن بسیار بالایی دارد و گرانتر است؛ اما به راحتی در طرح های مختلف قابل ساخت می باشد. شما می توانید هر نوع طرحی که در ذهن دارید برای این مدل فلاور باکس به اجرا درآورید.  

3. فلاور باکس پلاستیکی قابل اجرا در رنگ های شاد

آیا تا به حال فکر کرده‌اید نمای ساختمانی که با فلاور باکس های پلاستیکی رنگی طراحی شده بسیار دلربا و گیرا است؟ اگر عاشق رنگ های شاد هستید حتما از تأثیر این نوع فلاورباکس در نمای ساختمان استفاده کنید. همچنین برای استفاده از این نوع فلاورباکس لازم نیست هزینه زیادی بپردازید.  

4. فلاور باکس فلزی مناسب برای مدل آویزان و دیواری

یکی دیگر از مدل های پرمخاطب فلاور باکس در نمای ساختمان، فلاور باکس فلزی است. این نوع فلاورباکس به خاطر استحکام و مقاومتی بالا، بهترین گزینه برای اجرای فلاور باکس های دیواری و آویزانی می باشد.  

5. فلاور باکس سنگی؛ طراحی خاص شیک

اگرچه فلاورباکس های سنگی برای نمای ساختمان سنگین هستند و وزن بالایی دارند؛ اما جنبه زیبایی و خاص بودن شان بر این عیب غلبه می کند. اجرای این مدل سازه برای نماهای سنگی، همخوانی خاص و جذابی ایجاد می کند و ظاهر ساختمان را بسیار شیک و مجلل نشان می دهد. مخصوصاً اگر از نورپردازی های خاص در کنار فلاور باکس استفاده کنید.  
فلاور باکس سنگی
فلاور باکس سنگی

اجرای فلاور باکس در نمای ساختمان

اجرای فلاورباکس در قسمت‌های مختلف نمای ‌ساختمان، متفاوت است. مثلاً اجرای فلاور باکس پلاستیکی یا چوبی در تراس یا روی زمین کار بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد. اما برای اجرای برخی ساختمان ها باید مراحل نصب طی شود. بنابراین هنگام انتخاب مدل فلاورباکس و متریال آن حتماً به این نکته توجه کافی داشته باشید. مهم ترین نکته‌ای که هنگام اجرای فلاورباکس باید در نظر بگیرید زهکشی مناسب است تا گیاهانی که داخل آن کاشته می شود شرایط مناسب برای رشد را داشته باشند. به این منظور باید کف فلاورباکس تعدادی سوراخ ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : فلاورباکس ها از طراحی تا ساخت و کاربردهای آن در دکوراسیون

 

نتیجه گیری

این روزها در زندگی شهری آرامش کمتری مشاهده می کنیم. آرامشی که از طبیعت و زیبایی های آن به دست می آوریم، در زندگی های شهری کاملاً از آن محرومیم. به همین خاطر، اکثر افراد به دنبال راهی هستند تا از فضای کوچک خانه شان برای ایجاد طبیعتی دنج جهت گذراندن اوقات فراغت استفاده کنند. استفاده از فلاور باکس در نمای ساختمان باعث می شود بخش کوچکی از طبیعت را در زندگی شهری سهیم باشیم و با دیدن گیاهان و گل های داخل فلاور باکس، کمی از دغدغه‌های روز فاصله بگیریم.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا