نما و پوشش هر ساختمان، بخشی از هویت بصری و شخصیت یک ساختمان است. در واقع نما، پوسته ی اصلی و جدا نشدنیِ یک اثر معماری است.

نماهای فلزی ساختمان
نماهای فلزی ساختمان

این روزها، زیبایی و شکل ظاهریِ بناها اهمیت بسیاری دارد و برای دست پیدا کردن به این زیبایی و جذابیت، میتوان از متریال های مختلفی استفاده کرد؛ اما سوال اصلی اینجاست: ” فقط قشنگیِ خونه و ساختمون مهمه؟” خب با دم دستی ترین و سطحی ترین جواب میتوان گفت: “معلومه که آره! اصلا کارِ نما همینه، اینکه ظاهر رو زیبا کنه”.
اما ما در متارک، این فکر را نمیکنیم؛ نمای یک ساختمان علاوه بر زیبایی باید از فضای داخلی مراقبت کند، به علاوه اینکه محافظت از ساختمان در برابر تغییرات آب و هوایی و عناصر خارجی هم بسیار مهم است.

با علم به همین موضوع، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از نماهای فلزی که از کاربردی ترین و در عین حال زیباترین نوعِ نما هستند، صحبت کنیم. انتخاب متریال های فلزی به عنوان نما، دقیقا مصداق جمله ی ” یک تیر و دو نشون ” است، البته بعید نیست که بعد از خواندن این مقاله، شما هم مثل ما به این نتیجه برسید که جمله ی ” یک تیر و چند نشون” برای استفاده از سازه های فلزی به عنوان نما، منطقی تر است.
در ادامه بعد از صحبت راجع به چراییِ انتخاب نماهای فلزی، به سراغ 4 مورد از پرکاربردترین و محبوب ترین فلزها، برای استفاده در ساختمان های مدرن میرویم.

بین این همه نما، چرا نمای فلزی؟!

برای پاسخ به این سوال، لازم است به اصطلاح: “چند قدم جلوتر را ببینید.”
نماها برای ساختمان هایی انتخاب میشوند که شما قرار است مدت زمان زیادی را در آن صرف کنید؛ برای مثال این مکان ها میتوانند خانه یا محل کار شما باشند؛ پس نه تنها برای انتخاب نما، بلکه برای انتخاب همه ی متریال های مورد استفاده در این بناها، شما باید نوع آب و هوای مکانی که در آن قرار دارید، مقاومت مصالح و مواد، هزینه ی نگهداری و تعمیرات، به صرفه بودن و غیره را در نظر بگیرید.

در دنیای مدرن امروز، متریال های فلزی، تبدیل به پرطرفدارترین نوعِ نما شده اند. اکثر سازه های فلزی که از آنها برای ساخت نما استفاده میشود با دوام، مقرون به صرفه، چکش پذیر، بدون نیاز به تعمیر و تعویض هستند؛ علاوه بر این موارد، سازه های متال امکان اجرا به صورت یکپارچه را نیز دارند.
در کنار تمام این خصوصیات، باید دوستدار محیط زیست بودن را هم به موارد بالا اضافه کرد؛ سالهاست که اهمیت حفظ محیط زیست چند برابر شده و همه میدانیم که حال کره ی زمین زیاد خوب نیست! خوشبختانه اکثر فلزات پایدارهستند و قابلیت بازیافت دارند.

خبر خوب اینکه به اضافه ی موارد بالا، این فلزات بسیار زیبا هستند و ظاهر مدرنی به نمای ساختمان میدهند.آلومینیوم، روی، مس و فولاد ضدزنگ از پراستفاده ترین و مناسب ترین فلزات در ساخت نمای فلزیِ ساختمان های مدرن هستند. در ادامه نگاهی به این چهار فلز می اندازیم و با خصوصیات هریک بیشتر آشنا میشویم.

نمای فلزی آلومینیوم:

اولین فلز مورد استفاده در ساخت نماهای فلزی که به آن میپردازیم، آلومینیوم است. این فلز به خاطر داشتن هسته ی نئوپرن گزینه ی خوبی برای ساختمان هایی که بهره وری بالایی دارند، هستند. خوبیِ آلومینیوم، قوی، اقتصادی و با کیفیت بودن آن است. انتخاب فلز برای استفاده در نما، گزینه ی خوبی برای کسانی است که عملکرد و اقتصاد برایشان اولویت دارد.

 

تماس با متارک

چرا آلومینیوم، میتواند انتخاب مناسبی برای نماهای فلزی باشد؟

چون آلومینیوم به نسبت وزنش گزینه ی خوبیه!

آلومینیوم درعین سبک بودن، مقاومت و ویژگی های فیزیکیِ بسیار خوبی دارد؛ البته که فلزهای دیگر مثل فولاد، کمی قوی تر هستند و میتوان از آنها در کنار آلومینیوم استفاده کرد (مثلا برای صرفه جویی در هزینه ها، میتوان از فولاد برای قاب و از آلومینیوم برای بخش روکش کار کمک گرفت)، اما تمام این ها گزینه های پیشنهادی هستند و خودِ آلومینیوم به تنهایی، میتواند نمای زیبا و منحصر به فردی برای شما بسازد.

 

بیشتر بخوانید :جدیدترین برآورد قیمت نمای فلزی برای ساختمان

 

چون مقاومت آلومینیوم در برابر خوردگی بالاست!

یکی از خصوصیات ذاتیِ آلومینیوم، تشکیل یک لایه ی اکسید است؛ خوشبختانه همین خصوصیت، مقاومت این فلز را تا حد زیادی افزایش میدهد. طبیعی است که وقتی آلومینیوم خودش از خودش محافظت میکند، زحمت شما برای نگهداری از آن کمتر است.
فلز آلومینیوم با سالها در معرض نما قرار گرفتن، احتیاج کمی به تعویض دارد که این مورد، باعث صرفه جویی در هزینه ها میشود.

چون بازیافت آلومینیوم آسونه!

گفتیم فلزات قابلیت بازیافت دارند، اما بین تمام فلزاتی که برای ساخت نما از آنها استفاده میشود، آلومینیوم بدون از دست دادن کیفیت و با صرف کمترین انرژی، بازیافت میشود.

چون آلومینیوم انعطاف پذیره!

مهم نیست سبک انتخابی شما برای نمای ساختمان با متریال فلزی چیست، به دنبال سبک دیکانستراکشن هستید یا مدرن! آلومینیوم به اندازه ای انعطاف پذیر هست که بتواند بدون شکستگی، به اشکال مختلفی تبدیل شود؛ این ویژگی به خاطر وزن کمِ این فلز است.
از طرفی با صیقل دادن و براق کردن سطح، این فلز ظاهر زیبایی پیدا میکند و جذابیت نمای شما دوچندان میشود.

نماهای فلزی مدرن برای ساختمان
نماهای فلزی مدرن برای ساختمان

البته در کنار تمام این ویژگی ها، برای به حداکثر رسیدن بهره وری، باید مواردی را هم رعایت کرد؛ برای مثال آلومینیوم باید به دقت آب بندی شود تا بعد از نصب برای نما، بتواند به خوبی از نشت آب به داخل ساختمان جلوگیری کند.
پنل های آلومینیومی که در مقالات دیگر از آنها صحبت میکنیم هم، ممکن است در برابر طوفان یا تندباد مقاومت کمتری داشته باشند.

نمای فلزی روی:

فلز بعدی که در نمای ساختمان های مدرن و معماری معاصر به وفور دیده میشود، روی است. اگر تا به اینجا از بین نماهای مختلفی که وجود دارد، نماهای فلزی را انتخاب کرده اید، بهتر است حتما به فلز روی، به عنوان یکی از بهترین گزینه ها نگاه کنید؛ علی الخصوص اگر در منطقه ی جغرافیایی هستید که پوشش های گیاهیِ فراوانی دارد.
فلز روی بسیار متنوع است و به طور متوسط 60 تا 80 سال، عمر میکند.

چرا روی، میتواند انتخاب مناسبی برای پوشش فلزی باشد؟!

چون روی تمیز و سبزه!

فلز روی صد در صد قابل بازیافت است و مانع تولیدمثل کپک و قارچ روی سطح خود میشود؛ این به این معناست که رویِ این فلز، قالب های سیاه و یا خزه تشکیل نمیشود.
از طرفی روان آب هایی که از روی این فلز جاری میشوند، ضرری برای گیاهان ندارند. تمام این ویژگی ها روی را به فلز مناسبی برای استفاده ی نما در مناطقی با پوشش گیاهی فراوان و پرباران تبدیل کرده است.

چون روی قابلیت ساخت خوبی داره!

روی هم مثل آلومینیوم، انعطاف پذیر است و این انعطاف پذیری باعث میشود که به راحتی شکل بگیرد. این خصوصیت میتواند به ساخت نمایی منحصر به فرد و مدرن، کمک زیادی کند.

چون روی احتیاج به مراقبت نداره!

چون برای ساخت فلز روی، به انرژی کمی نیازه!

چون روی مقاومه!

به طور کلی روی مقاومت بسیار بالایی دارد، مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت هم، از دیگر ویژگی های این فلز است؛ در نتیجه این فلز میتواند گزینه ی خوبی برای مناطقی که مستعد آتش سوزی هستند، باشد.

نمای دکوراتیو فلزی ساختمان
نمای دکوراتیو فلزی ساختمان

البته یک سری ملاحظات درباره ی استفاده از این فلز برای نما وجود دارد؛ برای مثال روی گزینه ی مناسبی برای استفاده در سواحل آب نمکی نیست چرا که نمک موجود در فضا میتواند باعث ساییدگیِ این فلز شود.
علاوه بر آن بهتر است موقع نصب، از دستکش و آستین بلند استفاده شود. در هر حال با تمامی نکاتی که گفته شد، اگر روی به درستی و در مکان مناسبی نصب شود، قطعا کارایی بالایی خواهد داشت و میتواند از بهترین گزینه ها، برای نماهای فلزی باشد.

نمای فلزی فولاد ضد زنگ:

فولاد و فولاد ضد زنگ، در بسیاری از مواقع انتخاب طراحان است. فولاد علاوه بر نما، گزینه ی مناسبی برای قسمت هایی که نور از طریق آنها وارد فضا میشود هم، هست؛ قسمت هایی مثل ورودی خانه.
البته انواع مختلفی از فولاد برای نماسازی وجود دارد اما ما در این مقاله قصد داریم راجع به خصوصیات فولاد ضدزنگ صحبت کنیم.

چرا فولاد ضدزنگ، میتواند انتخاب مناسبی برای نماهای فلزی باشد؟!

چون فولاد ضدزنگ زیباست!

فولاد ضدزنگ به خاطر دارا بودن پوشش براق، به نسبت بقیه ی فلزات مثل روی، زیبایی بیشتری دارد و به همین دلیل از بهترین گزینه ها برای نماهای فلزی تزئینی است. از دیگر ویژگی های این فلز، تغییر نکردن از لحاظ شکل ظاهری در گذر زمان است.

چون فولاد ضد زنگ کیفیت خود ترمیم داره!

ویژگیِ خود ترمیم بودن فولاد ضدزنگ، باعث میشود این فلز مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد. در واقع فولاد ضد زنگ، قادر است در صورت خراشیده شدن و یا سایش، شروع به ایجاد لایه ای نامرئی کند و همین لایه میتواند به خوبی از لایه ها ی زیرین، محافظت کند.

چون فولاد ضد زنگ مقرون به صرفه ست!

همانطور که در بالا گفته شد، فولاد ضد زنگ میتواند به طور طبیعی از خودش محافظت کند. این مساله باعث میشود تا انتخاب این فلز به عنوان نما و در ساختمان، گزینه ی درستی باشد چرا که هزینه ی زیادی برای تعویض، نگهداری و یا ترمیم این فلز نیاز نیست و تمام این موارد از لحاظ اقتصادی، بسیار کمک کننده است.

چون فولاد ضد زنگ، نصب آسونی داره!

چون فولاد ضد زنگ، دوستدار محیط زیسته!

فولاد ضد زنگ هم درست مثل فلزهایی که در بالا گفته شد بادوام، پایدار و قابل بازیافت است.

بیشتر بخوانید : انواع روش های نصب و اجرای نمای فلزی ساختمان

 

نمای فلزی مس :

درست است که نماهای فلزی، ظاهری شیک و مدرن به ساختمان ها میدهند اما بعضی از آنها میتوانند در کنار مدرن بودن، یادآور فضاهای سنتی هم باشند و این سنتی یا مدرن بودن، بستگی به ترجیح شما دارد. مس از جمله فلزاتی است که از گذشته های دور برای نماسازی کاربرد فراوان داشته است؛ همانطور که نمونه هایی از فلز مس را میتوان در بناهای قدیمی یا کلیساهای تاریخی دید. علاوه بر آن مس، در کنار مکمل هایی مثل چوب، سنگ یا شیشه میتواند ظاهر منحصربه فردی ایجاد کند.

زیبایی نماهای فلزی مس
زیبایی نماهای فلزی مس

چرا مس، میتواند انتخاب مناسبی برای نماهای فلزی باشد؟!

چون رنگ مس متفاوت و جذابه!

رنگ قرمز مس با قرار گرفتن در معرض هوا تبدیل به قهوه ای و با گذشت زمان تبدیل به سبز میشود. ایجاد این رنگ ها و ترکیب آن با پتینه، میتواند جلوه ی جالبی به ظاهر ساختمان های سنتی یا مدرن بدهد.

چون مس مقاومت بالایی داره!

در واقع سطوح مس، لایه هایی با پوشش های سخت اکسید سولفات تولید میکنند که این لایه ها باعث محافظت از لایه های زیرین در برابر خوردگی میشوند.

چون هزینه ی تعمیر و نگهداری مس پایینه!

مس احتیاج زیادی به تمیزکاری ندارد و به خاطر لایه های محافظتی، سرعت خوردگی بسیار کمی دارد؛ همین ویژگی هزینه های شما را تا حد زیادی کاهش میدهد و نگهداری از آن را آسان میکند.

چون مس سبکه!

وزن مس بسیار کنم است و همین سبک بودن، نصب آن را راحت تر میکند.

چون مس احتیاج به اقدامات پیچیده ی تهویه نداره!

از طرفی هم مس ماده ی خوبی برای محافظت در برابر RF است، این فلز به خوبی میتواند امواج رادیویی و مغناطیسی را جذب کند.

چون مس حرکت حرارتی کمی داره!

حرکات حرارتی مس زیاد نیست و همین انبساط حرارتی کم، به جلوگیری از خرابی کمک زیادی میکند.

چون مس عمر زیاد و دوام بالایی داره!

در واقع مس و آلیاژهای آن، بیشتر از 100 سال عمر میکنند. این فلزات در اکثر محیط ها مقاوم هستند و قابلیت بازیافت نیز دارند.
البته اگر قصد استفاده از مس برای نماسازی را دارید، باید به یک سری از نکات توجه کنید؛ برای مثال بارش در مناطقی که PH آن کمتر از 5.5 است، باعث خوردگی مس میشود.

 

بیشتر بخوانید : چهار نمونه از ورق فلزی برای نمای فلزی ساختمان مدرن

 

در آخر اینکه:
ما در این مقاله سعی کردیم از فلزات در نماسازی بگوییم. سالهاست که استفاده از فلزهای مختلف برای نمای ساختمان های مدرن بین مردم، رایج تر از قبل شده ؛ کارایی در کنار زیبایی، محبوبیت این متریال ها را بیشتراز قبل کرده است.

فلزات ویژگی های منحصر به فرد و زیادی دارند اما همانطور که در متن بالا هم گفته شد، انتخاب فلز مناسب برای هر فضا و متناسب با شرایط هر منطقه بسیار مهم است . پس لازم است قبل از انتخاب نماهای فلزی حتما راجع به آنها مطالعه کنید و با توجه به اطلاعاتی که به دست آوردید، بهترین تصمیم را بگیرید. البته با توجه به اینکه مراحل بعد از انتخاب- مثل کارگزاری و نصب- هم از اهمیت بالایی برخوردار است، راه مطمئن و بی دردسرتر، کمک گرفتن و مشاوره از افراد متخصص است .
متخصصین متارک کنار شما هستند؛ تمام سعی ما در متارک، قرار دادن زیبایی در کنار کارایی و کمک به انتخاب بهترین تصمیم، برای شماست.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا