تجربیات مجموعه متارک در طراحی و پیاده سازی انواع فلاشینگ

    مقدمه ای درباره ی فلاشینگ ها

 

کاربرد فلاشینگ ; حتما تا به حال شاهد زنگ زدگی، ایجاد کپک یا رشد خزه در نما و یا گوشه کنارِ برخی ساختمان ها شده اید؛ البته شاید این موارد در مناطق شمالی و مرطوب بیشتر باشد، اما نفوذ آب باران و برف باعث میشود خانه ها و ساختمان هایی در مناطق دیگر هم از این مشکل مستثنی نباشند.

همه ی این موارد علاوه برتحت تاثیر قرار دادن نمای داخلی و خارجی ساختمان ها،باعث آسیب به مصالح نیز میشوند که این مساله، عملکرد و استحکام ساختمان ها را به خطر می اندازد.

 

اما راه حل این مشکلات چیست؟!

فلاشینگ! فلاشینگ دقیقا راه حلی برای تمام این مشکلات است؛ در واقع گاتر ها یا فلاشینگ ها از بهترین ورقه های درزبندی هستند که به پوشش، زیبایی و مقاومت ساختمان ها کمک میکنند.

 

اما فلاشینگ دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟!

با ما همراه باشید تا در ادامه، پس از توضیحی راجع به گاتر و کاربرد آن، به سراغ انواع فلاشینگ های مختلف و طراحی و پیاده سازی هریک از این پوشش های کاربردی برویم.

 

فلاشینگ چیست؟!

فلاشینگ یا گاتر، هر نوع ورق یا پوششی است که به شکل های گوناگون تولید و خمکاری میشود و به مظور پوشش درزها _ از درز پنجره گرفته تا ساندویچ پانل ها_ مورد استفاده قرار میگیرد.

در واقع گاتر ها از موادی غیرقابل نفوز تشکیل شده اند تا بتوانند علاوه بر جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، از نفوذ و نشتی آب و رطوبت نیز جلوگیری کنند؛ البته که جنس این گاتر ها میتواند متفاوت باشد.

 

کارایی فلاشینگ در ساختمان ها

کارایی گاتر ها در ساختمان ها محدود به یکی دو مورد نیست!

برای مثال، امروزه استفاده و نصب ساندویچ پانل ها بسیار مرسوم است اما بعد از نصب این پانل ها، درزهایی بین نقاط اتصال سقف و دیوار و یا دو دیوار متقاطع، ایجاد میشود که این درزها علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی، آب و رطوبت را از خود عبور میدهند که همین مساله مشکل آفرین است؛ در اینجاست که کارایی گاتر ها به چشم می آید و با نصب گاتر در قسمت اتصال این درزها یا دیوارها و سقف، مشکلات گفته شده، حل میشود.

از دیگر کارایی های گاتر میتوان به زیباتر کردن قاب پنجره ها اشاره کرد.

گاتر ها معمولا در بخش هایی که دارای سقف، پنجره یا دیوار است قرار میگیرند؛ در ادامه با گفتن مزایای گاتر، بیشتر از کارایی و فوایدِ این گاترهای نفوذناپذیر، صحبت میکنیم.

آیا برای ساختمان خود نیاز به طراحی و نصب فلاشینگ حرفه ای دارید؟

همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۷۶۰۹۵۳۰

انواع فلاشینگ:

فلاشینگ ها رنگ، جنس، اندازه، شکل و کارایی های متفاوتی دارند؛ اما به طور کلی میتوان آنها را به دو گروه تقسیم کرد.

تقسیم بندی از لحاظ ظاهری و تقسیم بندی از لحاظ کاربردی.

در ادامه به سراغ گاتر هایی که در هر دسته بندی قرار دارند میرویم و با توضیحی مختصر اما مفید، شما را با ویژگی های هریک از این گاتر ها، آشنا کنیم.

 

انواع فلاشینگ به لحاظ ظاهری:

 

فلاشینگ مدل U :

همانطور که از اسم فلاشینگ مدل U پیداست، این گاتر U شکل و با زوایای ۹۰ درجه و به شکلی که خمِ کوچکی در یک سانت از هر دوطرف دیده میشود، به سمت داخل خمکاری شده است؛ این خمکاری علاوه بر زیبایی به کاربردی تر شدن گاتر پس از نصب هم، کمک میکند چرا که نبود این خمکاری ها باعث حرکت فلاشینگ در طول کار میشود.

گاتر U شکل بسیار پرکاربرد است به شکلی که به جز یک بخش ـ قسمت آبریزـ در بقیه ی بخش ها قابلیت استفاده دارد.

نصب گاتر U،  به این شکل است که ضلع داخلی فلاشینگ به محل مورد نظر ( برای مثال سقف یا کف) پرچ میشود و ساندویچ پانل در داخل آن قرار میگیرد؛ این فلاشینگ به نوعی نگهدارنده ی ساندویچ پانل است.

این فلاشینگ با ابعاد مختلف برای ساندویچ پانل هایی با ضخامت متفاوت (ضخامت ۴، ۵ یا ۶ سانت) تولید میشوند.

فلاشینگ مدل یو
فلاشینگ مدل یو

 

فلاشینگ مدل نبشی:

دومین گاتری که از لحاظ ظاهری بررسی میکنیم، فلاشینگ مدل نبشی است.

این گاتر، L شکل است و زاویه ای ۹۰ درجه دارد.

فلاشینگ های L شکل را میتوان در ۲ نوع یافت: فلاشینگ های نبشیِ داخل رنگی و گاتر های نبشیِ بیرون رنگی.

این ورقه های پوششی، میتوانند نقاط اتصال سقف به دیواربه شکل افقی را به خوبی پوشش دهند؛ از آنجایی که فلاشینگ های L، در رنگ های مختلفی تولید میشوند، در صورت استفاده از رنگ های مناسب، نقش زیبایی را هم، میتوان به موارد قبلی اضافه کرد.

لبه های خمکاری شده ی فلاشینگ های نبشی، استحکام آن ها را دوچندان کرده است.

لازم به ذکر است که این گاتر ها به شکل عایق بند هم عمل میکنند.

گاتر مدل L شکل بیرون رنگی به شکل پیش فرض با لبه های ۱۰*۱۰ و گاترهای L شکل داخل رنگی با اندازه ی لبه ی ۵*۵ تولید میشوند؛ اما این به این معنا نیست که نمیتوانید مدل نبشی را با اندازه ی کاربردی و دلخواه سفارش دهید.

در آخر اینکه پرچ و جوش، دو نوع اتصالِ مربوط به این ورقه های نبشی هستند.

گاتر مدل نبشی
گاتر مدل نبشی

فلاشینگ مدل سه پله:

شاید از تصور اسم فلاشینگ سه پله هم متوجه شوید که این نوع گاتر، به شکل Z است. اما این گاتر در چه بخش هایی استفاده میشوند؟!

همانطور که در بالا گفته شد فلاشینگ های مدل U درهمه ی بخش ها مورد  استفاده هستند به جز بخش آبریز؛ بخش آبریز دقیقا همان قسمتی است که گاتر Z در آن استفاده میشود؛ علاوه بر بخش آبرزیز، فلاشینگ سه پله برای حاشیه ی جلویی ساندویچ پانل سقفی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

لازم به ذکر است اگر قسمتی که بعد از نصب ساندویچ پانل روی زمین قرار میگیرد، پوشش داده نشود، آن قسمت باعث پوسیدگی و خرابی میشود؛ از سویی دیگر، آب به خوبی به سمت بیرون هدایت نمیشود؛اما نکته ی مثبت اینجاست که با نصب فلاشینگ مدل Z، هم با هدایت آب به سمت بیرن،آب وارد محیط نمیشود وهم عایق و ورق ها دچار پوسیدگی نمیشوند.

این نوع فلاشینگ ها برای حاشیه ی ساندویچ پانل های دیواری و سقفی با ضخامت هایی بین ۴ تا ۶ سانت و ابعاد مختلف، تولید میشوند.

گاتر مدل سه پله
گاتر مدل سه پله

فلاشینگ مدل تاج :

فلاشینگ تیزه یا پالونی، نام های دیگر گاتر تاج هستند. همانند مدل های قبلی، رویِ این نوع گاتر خمکاری انجام میشود که این نوع خمکاری با زوایای مشخص است.

گاتر تاج شکل، بیشتر برای تاج سوله و یا سقف هایی که از دو طرفف شیب دارند و باید به صورت دو تکه به هم وصل شوند، مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد آن، بیشتر در محل شکستگی ها و محل های تیز است.

علاوه بر موارد گفته شده، کاربرد دیگر فلاشینگ پالونی، آب بندی سقف و قسمت دو اتصال به هم است.

فلاشینگ تیزه به ترتیب دارای سه بخش رویه، فوم درزگیر و قسمت زیری است که همین ویژگی و کامل بودن، سبب تکمیل فرایند درزبندی و آب بندی شده است.

شاید به همین دلیل است که این فلاشینگ ها، از محبوب ترین و پرکاربردترین گاتر ها هستند.

 

گاتر مدل تاج
گاتر مدل تاج

انواع فلاشینگ به لحاظ کاربردی:

تا به اینجای مقاله، از شکل های مختلف فلاشینگ ها گفتیم، اما فلاشینگ ها فارغ از مدل هایی که دارند، میتوانند کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند.

در ادامه گاتر های مختلف را از لحاظ کاربردی بررسی میکنیم.

 

فلاشینگ پنجره:

همانطور که از اسم این نوع فلاشینگ پیداست، مورد استفاده ی آن در قسمت لبه ها یا قرنیز در و پنجره هاست. این نوع گاتر، هم روی نما و هم روی تمامی پنجره و درها قابل اجراست و علاوه بر نماسازی و زیبا کردن ساختمان، باعث استحکام آب بندی ساختمان نیز میشود.

این فلاشینگ، به خوبی از ریزش برف و باران روی شیشه ها جلوگیری میکند که این مساله زحمت های نظاف و رسیدگی را تا حد زیادی زیادی، آسان میکند.

گاتر چهارچوب قاشقی، گاتر چهارچوب سایه دار، گاتر دولبه، گاتر فرانسوی پله دار و غیره از انواع گاترهای در و پنجره هستند.

گاتر مخصوص پنجره
گاتر مخصوص پنجره

گاتر پشت بام:

پوشش های سنگی یا به اصطلاح قرنیزهایی که در گذشته روی لبه ی پشت بام یا جان پناه بام ها مورد استفاده قرار میگرفتند، امروزه جای خود را به فلاشینگ پشت بام داده اند.

این فلاشینگ ها به عنوان ابزاری برای کاور کردن پشت بام و سقف شیروانی مورد استفاده قرار میگیرند و علاوه بر زیبایی ظاهری، نقش آب بندی نما، درزبند و غبار بند نیز دارند.

برخلاف سنگ های مورد استفاده در گذشته که براثر تغییر دما دچار شکست و یا سقوط از پشت بام میشدند، فلاشینگ پشت بام، نه تنها این مشکلات را ندارد، بلکه نقش ایمنی را هم ایفا میکند.

گاتر بام یا درپوش بام، از ورق های مختلفی از جمله ورقه های روغنی، گالوانیزه و سیاه ساخته میشوند که هرکدام میتوانند در ابعاد و ضخاامت های متنوع تولید شوند و عملکرد متفاوتی داشته باشند.

 

فلاشینگ ساندویچ پانل:

فلاشینگ ساندویچ پانل، همان ورق گاتر است. در واقع فلاشینگ های ساندویچ پانل، مانند قطعاتی جانبی برای نصب ساندویچ پانل ها هستند چرا که همانطور که در بالا گفته شد، این گاتر ها قادرند به مانند درزبند، برای درزهای به وجود آمده، عمل کنند.

از دیگر استفاده های گاتر پانل ها میتوان به زیبا سازی ساختمان، جلوگیری از پیچش باد و در نتیجه محافظت از ورقه های شیروانی، جلوگیری از نفوذ برف و باران، مخفی کردن خرپای شیروانی، استفاده در قطعات پیش ساخته ی ساختمان و غیره اشاره کرد.

شاید بتوان گفت تمامگاتر هایی که در قسمت های قبل از آنها نام بردیم، به نوعی زیرمجموعه ی فلاشینگ ساندویچ پانل هستند.

این نوع گاتر هم، مثل موارد قبلی در ابعاد، رنگ ها و طرح های مختلف تولید میشود و انتخاب نوع این موارد بستگی به انتخاب کارفرما و شرایط و محل پروژه دارد؛ تجربیات متخصصین متارک نشان میدهد نصب و انتخاب نوع فلاشینگ ها برای داشتن بهترین عملکرد و دوام، اهمیت بسیار بالایی دارد.

لازم به ذکر است گاترهای ساندویچ پانل میتوانند با روش های متفاوتی از جمله برش کاری، جوش کاری و خمکاری ساخته شوند.

استفاده از ساندویچ پانل
استفاده از ساندویچ پانل

فلاشینگ ورق کاری:

قبل از هرچیزی لازم است تا با ورق کاری آشنا شویم و بدانیم ورق کاری دقیقا چیست؟!

به تمام عملیاتی که برای فرم دادن فلزات و تبدیل کردن فلزی صاف و تخت به فلزی با شکل دلخواه انجام میشود، فلزکاری گفته میشود که این عملیات و فرایند اجرایی آن، با توجه به ضخامت ورق های مختلف، متفاوت است.

در واقع ورق کاری کمک میکند تا فلزات را تبدیل به ورقه های مدرن و کاربردی کنیم؛ برای مثال همانطور که در بالا ذکر شد، برخی فلزات و فلاشینگ های بالا Z شکل و برخی U شکل بودند و همین تفاوت در شکل و خمکاری آنها، کاربردهای مختلفی را رقم میزد.

ورق کاری و شکل دهی به فلزات در بخش های مختلفی، از ماشین سازی گرفته تا ساختمان سازی کاربرد دارد.

جوشکاری درزهای ورق، مونتاژ، خم کردن و برش ورق های فلزی از جمله خدماتی است که در ورق کاری انجام میشود و تمامی این موارد میتوانند در ساخت انواع مختلف فلاشینگ ها کاربردی باشند.

 

فلاشینگ شیروانی:

فلاشینگ شیروانی، همانطور که از اسمش پیداست، در سقف های شیروانی استفاده میشوند.

گاتر شیروانی با توجه به خرپای شیروانی، نما و همچنین ارتفاع قابل انتظارِ نمای شیروانی در طرح ها و سایزهای متنوعی تولید میشود. این نوع فلاشینگ به ۴ شکل زیر و در موقعیت های مختلفی کاربرد دارد:

  • گاتر شیروانی سه پله
  • گاتر شیروانی سینه کفتری
  • فلاشینگ شیروانی هلال داخل
  • فلاشینگ شیروانی سفارشی

در ادامه راجع به هریک از این گاتر ها، بیشتر صحبت میکنیم.

گاتر شیروانی
گاتر شیروانی

گاتر شیروانی سه پله:

این نوع فلاشینگ که اصطلاحا به آن پله پله یا پله دار نیز گفته میشود، به شکل دو پله، سه پله و چهار پله قابل تولید است ولی از آنجایی که به ندرت به صورت دو پله یا سه پله مورد استفاده قرار میگیرد، بیشتر به آن گاتر سه پله گفته میشود.

فلاشینگ شیروانی سه پله،  بسیار زیباست و به نسبت موارد دیگر، نصب آسانی دارد. انعطاف پذیریِ فلاشینگ سه پله از انواع دیگر آن بیشتر است و همین باعث میشود به راحتی شیروانی را پوشش دهد.

 

فلاشینگ شیروانی سینه کفتری:

فلاشینگ سینه کفتری با نام هایی دیگر از جمله فلاشینگ نمای هلالی یا امپراطوری نیز شناخته میشود؛ اما چرا این فلاشینگ به سینه کفتری معروف است؟!

قوس این فلاشینگ و شباهت این قوس به سینه ی کبوتر، علت این نامگذاری است. همین قوس و هلال و شباهتش به گچبری ها، این فلاشینگ ها را از لحاظ ظاهری، زیبا و منحصر به فرد کرده است.

لازم به ذکر است با توجه به ارتفاع خرپای شیروانی و سازه ی آن، این نوع فلاشینگ میتواند در رنگ ها، ابعاد و طرح های گوناگونی تولید شود.

 

فلاشینگ شیروانی هلال داخل:

فلاشینگ شیروانی هلال داخل هم همانند سینه کفتری، دارای هلال است با این تفاوت که این هلال ها رو به بیرون هستند و همین مساله باعث شده تا طرح های متنوع تری داشته باشند.

این نوع فلاشینگ شیروانی هم به واسطه ی هلال هایش نقش بسزایی در زیبایی بناها دارد و بین بسیاری، محبوب است.

ابعاد و قوس نماها در گاتر هلال داخل با توجه به ارتفاع سقف شیروانی و ابعاد خرپای شیروانی متفاوت است و در ابعاد و اندازه های گوناگونی قابل تولید است؛ البته لازم به ذکر است که بیشتر گاترهای هلال داخل، در ضخامت هایی بین ۰.۰۸ تا ۱.۵ میل تولید میشوند.

مواد مورد استفاده در فلاشینگ:

فلاشینگ ها میتوانند از جنس های مختلفی باشند و مواد مختلفی در ساخت آنها دخیل باشد؛ این هنر متخصص است که بهترین مواد و متریال ها را با توجه به نوع پروژه و محل قرارگیری گاتر انتخاب کند. از مواد مورد مصرف در فلاشینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق های رنگی و گالوانیزه
  • ورق های سیاه روغنی
  • رنگ کوره یا الکترواستاتیک
  • ورق های فلزی مختلف مثل ورق فولادی ضد زنگ ( که به علت دارا بودن تمام خصوصیات منحصر به فرد فلزات، مثل دوام بالا و مقاومت، بسیار مناسب است)

به طور کلی، در ساخت فلاشینگ ها به علت خاصیت پوشانندگی و قرار گرفتن در نمای بیرونی و همچنین خصوصیات و وظایفی که دارند، از موادی باکیفیت، غیر قابل نفوذ و ضد آب استفاده میشود.

 

مراحل تولید ورق های فلاشینگ:

در ابتدا لازم به ذکر است که متخصصین این کار باید با توجه به نوع کار و محل و کاربرد فلاشینگ، ضخامت و نوع ورق های گاتر را مشخص کنند تا فلاشینگ ها کاربرد و عملکرد بهتر و طول عمر بالاتری داشته باشند.

در تولید گاتر، مراحلی مثل برش کاری، خمکاری، جوش کاری و رنگ آمیزی به چشم میخورد.

در ابتدا لازم است ورق انتخابی توسط دستگاه های مخصوص برش داده شود تا بتواند وارد مرحله ی بعدی شود؛ مرحله ی بعد، خمکاری است که ورق هایی که سطحی صاف دارند در زوایای مشخصی مثلا زوایای ۳۰، ۴۵ یا ۹۰ درجه، خم میشوند.

مرحله ی رنگ آمیزی هم بستگی به این مورد دارد که ورقه های خم شده به چه روشی به هم متصل میشوند؛ پرچ کاری یا جوش کاری؟!

اگر این روش اتصال پرچ کاری باشد، ابتدا لازم است ورقه ها رنگ شوند و سپس در محل قرارگیری به هم پرچ شوند؛ اما اگر اتصال از طریق جوش باشد، لازم است ابتدا آستر ضد زنگ روی ورقه زده شود، در جای خود قرار گیرد و سپس مراحل جوش کاری انجام شود.

 

فلاشینگ برای ساختمان چه مزایایی دارد؟!

فلاشینگ ها مزایای زیادی دارند که تا به اینجا به برخی از آنها اشاره شد؛ در ادامه برخی از مهم ترین و کلی ترین مزایای گاتر ذکر شده است:

  • پوشاندن قسمت های تیز بناها
  • جلوگیری از پیچیدن باد و ایجاد سروصدا در سازه
  • جلوگیری از کنده شدن ورق های روییِ ساختمان و شیروانی به جهت جلوگیری از پیچیدن باد در سازه
  • پنهان کردن مرزهای اتصال دو قطعه
  • آب بندی قسمت های مختلف بنا از جمله سقف شیروانی
  • ایجاد نمای زیبا
  • پنهان کردن خرپای شیروانی
  • آب بند، درزبند، غبار بند و هوا بند

 

برآورد هزینه ی طراحی و پیاده سازی فلاشینگ:

واقعیت این است که نمیتوان یک قیمت ثابت، برای فلاشینگ در نظر گرفت.

همانطور که از ابتدای مقاله تا به اینجا گفته شد، فلاشینگ ها انواع مختلف و متفاوتی دارند و هر یک از این موارد میتوانند با ضخامت و متریال های مختلفی تهیه شوند؛ به همین خاطر قیمت فلاشینگ ها بستگی به مواردی مثل ضخامت ورق ها، نوع طراحی، ابعاد گاتر و ورق ها، نوع خم، آلیاژ ورق و بسیاری موارد دیگر دارد.

برای مثال ورق سیاه روغنی از بقیه ی موارد ارزان تر است.

متخصصان مجموعه ی متارک میتوانند علاوه بر راهنمایی و پاسخ به سوالات دوستان راجع به قیمت، شما را درباره ی انتخاب فلاشینگ های انتخابی راهنمایی کنند.

طراحی و پیاده سازی فلاشینگ

سخن آخر:

در این مقاله سعی شد به شکل جامع و کامل از تمام مباحث مربوط به فلاشینگ صحبت شود. امیدواریم با این مقاله اطلاعات مورد نظر را کسب کرده و پاسخ سوالات خود را گرفته باشید.

اگر راجع به گاتر، نماهای فلزی و مواردی از این دست، سوالی دارید با ما در مجموعه ی متارک، در میان بگذارید.

متخصصان ما با دانش، مهارت و تجربه میتوانند راهنمای خوبی برای مشاوره باشند.

 

کاربردهای متفاوت فلاشینگ نما در ساختمان

 

سناریو طراحی فلاشینگ در مجموعه متارک چیست؟ 

فلاشینگ سقف چگونه عملیاتی می‌شود؟

 

فلاشینگ چیست ؟ کاربرد ورق فلاشینگ در ساختمان

 

https://metarc.ir/post/1163-%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86%da%af-%d9%86%d9%85%d8%a7/

پیمایش به بالا