پوشش فلزی نما یکی از متریال‌های متفاوت و جذاب ساختمان است که ظاهری متفاوتی به ساختمان هدیه می‌دهد.

البته نماهای فلزی از سال‌های گذشته برای ظاهر ساختمان‌ها استفاده می‌شد. اما امرزوه به صورت گسترده مورد استفاده می‌گیرد و در طرح‌ها و انواع مختلف مانند نمای فلزی طرح دار، نمای فلزیی دکوراتیو و نمای مشبک فلزی مشاهده می‌شوند. اگر کمی در اینترنت جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد که معماران حرفه‌ای و کاربلد از پوشش فلزی نما چه تصاویر خیره‌کننده و جذابی برای برخی ساختمان‌ها خلق می‌کردند. اکثر ساختمان‌هایی که دارای پوشش فلزی هستند نسبت به دیگر ساختمان‌ها متفاوت و جذاب به نظر می‌رسند. این مدل نما ساختمانی در انواع مختلف ساخته می‌شود. برخی نماها به صورت واحدهای کوچک و ورقه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و برخی دیگر دارای الگو و طرح‌های متفاوت هستند. حال اگر دوست دارید، با انواع پوشش فلزی نما برای ساختمان آشنا شوید، در این مطلب همراه ما باشید.

نماهای منحصر به فرد ساختمان
پوشش فلزی ساختمان های مدرن

پر طرفدارترین فلزها برای نمای ساختمان

پرطرفدارترین فلزاتی که برای پوشش فلزی نمای ساختمان انتخاب می‌شود؛ آلومینیوم، مس، برنز، برنج و استیل ضد زنگ است. هر کدام از فلزات نام برده شده ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند. البته از بین نمونه‌های معرفی شده آلومینیوم و استیل بیشتر در ساخت نما استفاده می‌شود. ویژگی‌های متفاوت فلزهای مختلف موجب شده است نماهای فلزی زیبایی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند. البته برخی ویژگی‌ها در بین فلزات مشترک هستند؛ مانند چکش پذیری، امکان اجرا به صورت گسترده، یکپارچه بودن و استقامت بالا. خوب است این نکته را هم بدانید در هر منطقه با توجه به واکنش‌پذیری متفاوت فلزها نسبت به آب و هواهای مختلف سعی می‌کنند بهترین متریال را انتخاب کنند.

پوشش فلزی نما مدل ورق

یکی از مدل‌های پرطرفدار پوشش فلزی مدل ورق فلزی است که با فلزهای مختلف از جمله استیل، آلومینیوم بدون رنگ و رنگ شده مثل گالوانیزه و تیتانیوم قابل اجرا است. معمولا برای اجرای پوشش فلزی نمای  ساختمان مدل ورق از ورق‌های فلزی با ضخامت کمتر از ۳ میلی‌متر استفاده می‌شود که طرح و مدل هر کدام از ورق‌ها بستگی به سلیقه شخصی دارد. جالب است بدانید نمای ورق‌های فلزی در تابستان با غروب آفتاب حس خنکی را انتقال می‌دهند و به خوبی از هدر رفتن انرژی حرارتی در فصول سرد سال جلوگیری می‌کنند. پوشش فلزی نما مدل ورق را می‌توان برای مواقعی که نیاز به سطوح منحنی دارید، هم استفاده کنیدو به دلیل انحنای راحت‌تر ورق فلزی می‌توان از این مدل برای اجرای انواع طرح‌های ساختمانی استفاده کرد که یک طراحی خارق‌العاده در نمای ساختمان ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید :نمای دکوراتیو فلزی از طراحی تا اجرا در معماری ساختمان

 

پوشش فلزی پانل کامپوزیت آلومینیوم

یکی از جدیدترین نماهای فلزی که در چندین سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرد، نمای کامپوزیت آلومینیوم است. این نما انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی شکل می‌پذیرد. شما به صورت دلخواه می‌توانید ورق کامپوزیت آلومینیوم را به هر طرحی تبدیل کنید و در کنار هر متریالی استفاده نمایید و یک نمای کاملا متفاوت برای ساختمان خود در نظر بگیرید. استفاده از پوشش فلزی نما مدل کامپوزیت آلومینیوم نسبت به دیگر فلزها هزینه مناسب‌تری دارد و از آنجا که وزن آن بسیار سبک و انعطاف‌پذیری مناسبی دارد، در ساختمان سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. البته این مدل پوشش فلزی را برای ساختمان‌های تجاری، پالایشگاه‌ها، ساخت تابلوهای تبلیغاتی، جایگاه‌های سوخت به کار می‌رود.

معماری نما در ساختمان
انواع پوشش فلزی برای ساختمان

 پوشش فلزی مدل استرچ متال

به نمایی پوشش فلزی استرچ متال گفته می‌شود که از ورق‌های فلزی طرح‌دار ساخته شده است. معمولاً طرح‌های ایجاد شده بر روی ورق‌های فلزی با دستگاه‌های مخصوص ایجاد می‌شود که برخی مدل‌ها دارای طرح‌های سه بعدی برجسته هستند و  جذابیت خاصی به نمای ساختمان القا می‌کنند. البته فراموش نکنید که پوشش فلزی نما مدل استرج متال با توجه به مصالح، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به کار برده برای ساختمان در تنوع بسیار بالایی استفاده می‌شود. برخی مدل‌های استرج متال دارای خاصیت نورگذر هستند و برخی دیگر جلوه‌های متفاوت و جذابی در نمای ساختمان ایجاد می‌کنند. اکثر معماران خاص پسند به دلیل وجود طرح‌های مختلف مدل استرچ نسبت به این مدل توجه ویژه نشان می‌دهند.

 پوشش فلزی مدل وایر مش

وایر مش یکی از خاص‌ترین نماهای فلزی ساختمان است که از نوعی بافته‌های فلزی ساخته می‌شود. ظاهر مدل به شکل تار و پود در هم تنیده و متریال آن استیل ضدزنگ است. البته نمونه اجرایی مدل وایرمش در کشور ما وجود ندارد. چرا که برای تولید آن به تکنولوژی بسیار خاصی نیاز است.

پوشش فلزی مدل سه بعدی دیجیتال

از زمانی که رایانه‌ها در عرصه طراحی و معماری ورود پیدا کردند، طراحی نماهای ساختمانی هم با پیشرفته بسیار زیادی مواجه شد. امروزه با به کار بردن نوآوری‌ در زمینه طراحی، نمای ساختمان‌ها از قابلیت سه بعدی دیجیتال بهره‌مند شدند. در این مدل نمای فلزی از اشکال هندسی پیچیده استفاده می‌شود که طراحی آن تنها با استفاده از نرم افزارهای خاص و منحصر به فرد امکان پذیر است.

نمای فلزی چگونه اجرا می‌شود؟

اجرای پوشش فلزی نما به نوع طرح و متریال به کار رفته آن بستگی دارد. همانطور که در مقاله امروز توضیح دادیم، پوشش فلزی نما دارای انواع و طرح‌های مختلفی است که هر کدام با سیستم و روش خاصی بر روی ساختمان نصب می‌شود. مثلا، نماهای فلزی به صورت ریلی بر روی ساختمان قابل اجرا هستند. در حالی که برخی مدل‌ها برای نصب سیستم هایی همچون استینگ، سیم اسنپ لاک و دیگر سیستم‌ها نیاز دارند. البته در کنار ابزارهای مورد نیاز، اجرای نمای فلزی به تخصص و مهارت کافی نیازمند تخصص و مهارت کافی است و هر فردی از عهده آن برنمی‌آید. البته در صورت آگاهی کامل از نحوه نصب پوشش فلزی خیلی راحت‌تر از متریال‌های ساختمانی به اتمام می‌رسد. به طوری که دردسرهای مصالح ساختمانی را ندارد. همچنین از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به مصالح‌های ساختمانی برخوردار است.

طراحی و اجرای نماها ساختمان
طراحی و اجرای پوشش فلزی نما

 هزینه پوشش فلزی با توجه به نوع و جنس نما مشخص می‌شود.

اگر تصمیم گرفتید برای ساختمان خود از پوشش فلزی استفاده کنید، اما نمی‌دانید هزینه پوشش فلزی نما چقدر است باید بگوییم هزینه اجرای این طرح بسته به نوع و جنس نما دارد. همانطور که مطلع هستید، فلزات قیمت‌های متفاوتی دارد که از میان فلزهای مختلف فلز مس و استنلس نسبت به فلزهای فولاد و گالوانیزه قیمت بیشتری دارد. بنابراین در اولین مرحله انتخاب نوع فلز تعیین‌کننده قیمت نمای فلزی ساختمان شماست.

 جمع بندی

امروزه انتخاب نمای ساختمان کاملا سلیقه‌ای است. از میان نماهای مختلف ساختمان پوشش فلزی جذابیت بیشتری دارد؛ به گونه‌ای که کمتر ساختمانی با نمای فلزی مشاهده می‌شود. بنابراین کمی تحقیق و کسب تجربه می‌توانید یک نمای خاص با استفاده از متریال فلز برای ساختمان خود در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا