اسکلت فلزی ساختمان چیست و مزایای آن نسبت به دیگر اسکلت ها چه می باشد؟ امروزه یکی از دغدغه های اصلی و کارفرمایان هنگام اجرای ساختمان های مختلف انتخاب متریال اسکلت است که البته بیشتر وقت ها سازه های بتنی و فلزی استفاده می شود. اسکلت ساختمان پایه ای است که دیگر اجزای ساختمان به راحتی اجرا شود، بدون این که نگرانی بابت استحکام و تحمل وزن از سوی ساختمان داشته باشیم.

آیا تا به حال متوجه متفاوت شدن ساخت و سازها در سطح شهر شده‌اید؟ امروزه از روش های مدرن برای ساختن ساختمان ها استفاده می کنند که سازه های فلزی به دلیل مقاومت بیشتر و وزن سبک تر، جایگزین دیگر اسکلت های قدیمی شده‌اند. می توان گفت بهترین اسکلت در عصر امروز اسکلت فلزی است. در این مطلب هم تصمیم داریم با ویژگی‌های مهم سازه های فلزی آشنا شویم و این سازه را با دیگر سازه‌های مهم ساختمانی مورد بررسی قرار دهیم.

اسکلت فلزی ساختمان تشکیل شده از فولاد، تیر و ستون

اسکلت فلزی ساختمان از سه عامل مهم فولاد، تیر و ستون تشکیل می شود. این سه عامل در کنار یکدیگر مقاومت بسیار بالای ساختمان را تامین می کنند. البته فولاد مهم ترین عامل به کار رفته در این ساز است که به خاطر داشتن مزایای مهمی همچون مقاومت بالا، جوش پذیری، همگن بودن و شکل پذیری و انعطاف پذیری باعث شده است اسکلت فلزی به عنوان یکی از پراستقبال ترین نوع اسکلت ها شناخته شود.

به کار رفتن اسکلت فلزی در اجرای ساختمان باعث کاهش وزن بسیار ساختمان می‌شود و در مقابل، ساختمان را در برابر انواع فشار و ضربه محکم می سازد. به طوری که تعادل نسبی برای ساختمان به همراه دارد.

اسکلت فلزی چیست؟ تنها لازم است که گشتی به سطح شهر بزنید!

آیا با اسکلت فلزی ساختمان آشنا هستید؟ یا می توانید ظاهر آن را تصور کنید؟ اگر گشتی به سطح شهر داشته باشید و به ساختمان های در حال ساخت نگاهی بیندازید، کاملا متوجه ظاهر اسکلت‌ فلزی می‌شوید. اسکلت فلزی همان المان هایی است که به صورت افقی و عمودی در ابتدای ساخت ساختمان بنا می شود و نمای کلی ساختمان را ترسیم می کند.

اسکلت فلزی را با نام سازه های فلزی و اسکلت فولادی نیز می شناسند که از قسمت های ساخته شده از جنس ورق های فلزی یا فولاد تشکیل می شود. به گونه‌ای که این ورق ها با اتصالات محکم به یکدیگر وصل شده اند.

ساخت اسکلت فلزی
ساخت اسکلت فلزی

ظهور اسکلت فلزی 

استفاده از اسکلت های فلزی برای ساختمان ها به گذشته بسیار دور برمی‌گردد. ابتدا برای ساخت اسکلت فلزی از فلزات استفاده می کردند که کم کم جای خود را به آهن کم کربن داد.  اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. با ظهور فولاد ساخت اسکلت های فلزی کمی متفاوت شد تا جایی که  اسکلت فلزی با نام اسکلت فولادی شناخته می‌شود.

بهترین روش برای اتصال اسکلت فلزی روش پیچ و مهره است. در حالی که دیگر روش‌ها مانند اتصالات جوشکار مقاومت سازه را بسیار کاهش می دهد و استحکام  اسکلت ساختمان بسیار کم می شود.

مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان

در ادامه با مراحل ساخت این نوع اسکلت ساختمانی آشنا می شوید تا برتری آن را بهتر درک کنید:

اولین مرحله خاک برداری: 

اولین مرحله برای اجرای اسکلت فلزی ساختمان انجام خاکبرداری است. البته باید قبل از آن زمین مورد آزمایش قرار گیرد تا مشخص شود این زمین تحمل وزن ساختمان مورد نظر را دارد یا نه. سپس در صورت تأیید فشار خاک، پی ریزی ساختمان انجام می‌شود. در این مواقع، بتن به اندازه ۱۰ سانتی متر زیر پی ریخته می شود. تنها هدفی که برای ریختن بتن وجود دارد جدا کردن سطح زمین از سطح پی اصلی است.

بعد از خاکبرداری باید سطح خاک توسط دوربین یا شلنگ تراز شود.

آماتور گذاری بر اساس نقشه های محاسباتی

بعد از آماتوربندی پی نوبت به قالب بندی می رسد که از انواع قالب های چوبی و فلزی استفاده می شود. در صورت استفاده از هر کدام از این قالب ها باید سطح داخلی چرب شود. سپس بعد از قالب بندی نوبت به آماتورهای بولت می رسد که برای اتصال صفحه ستون لازم است. یعنی در مرکز اجرا شود و همه آنها هم تراز باشند که برای این کار به یک متخصص ماهر نیاز است.

مهم ترین مرحله قرار دادن ستون های فلزی

مهم ترین مرحله ساخت اسکلت ساختمان فلزی قرار دادن ستون های فولادی است. مقاطع مختلف براساس میزان بار وارد از سوی تیرهای اصلی انتخاب می شود. اجرای ستون های فلزی مهم ترین نکته نصب ستون هاست. اتصال بین فونداسیون و ستون و شکاف بین آنها باید با دقت انجام شود که  با در نظر گرفتن پایه و اتصالات ستون صفحات فولادی تا انتهای ستون ها جوش داده می شود. همچنین ممکن است با کمک بولت به داخل پی متصل شود.

خوب است بدانید بهترین شکل بیس پلیت شکل مستطیلی و مربعی است. در این صورت نیروها از ستون به بیس پلیت و بیس پلیت به فونداسیون منتقل می شود.

نصب تیرهای فلزی

تیر های پیش ساخته شده به شکل های مختلف به صورت تکی یا دو در مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان به کار می رود. وظیفه این تیرها این است که بار ساختمان را از کف سقف و ستون ها منتقل می کنند. ستون ها ممکن است تا حدود ۱۸ متر طول داشته باشند. اما معمولی‌ترین اندازه آنها ۳ الی ۹ متر است. برای اتصال بین تیر و ستون از روش جوش و پیچ استفاده می شود که به طور کلی روش اتصال تیر و ستون بر اساس نوع و میزان بار مشخص می شود.

همچنین تیرهای ساختمان به دو نوع تیرهای اصلی و فرعی تقسیم می شود که تیرهای فرعی بار خود را به تیرهای اصلی منتقل می‌کنند.

مراحل ساخت اسکلت فلزی
مراحل ساخت اسکلت فلزی

 ساخت بادبندی یا همان مهاربندی عرضی

یکی دیگر از مراحل ساخت اسکلت ساختمان بادبند هاست. بادبندها همان مهاربندی عرضی به منظور مهار کننده نیروهای جانبی وارد شده روی ساختمان اجرا می شود که وظیفه دارند نیروهای جانبی را به ستون ها منتقل کنند. معمولاً برای اجرای بادبندها از تک یا دوبل فولادی استفاده می‌کنند که از راه جوش و صفحه فلزی بادبند را از سمتی به سمت دیگر متصل می‌کنند.

شکل مهاربندی با توجه به نوع و میزان نیروهای وارد شده انتخاب می شود که به انواع مختلفی مانند ضربدری، همگرا، واگرا، هشتی شکل یا ۷ شکل شکل تقسیم بندی شده است.

نتیجه گیری

اسکلت ساختمان فلزی با داشتن فواید بسیار زیاد کار دشواری نیست و باعث صرفه‌جویی در ساخت ساختمان می شود و در عین حال مقاومت بسیار خوبی به همراه دارند. همچنین در برابر آفات بسیار محکم هستند و طول عمر بسیار بالایی دارند.

با این حال اجرای مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان باید کاملا اصولی و تحت نظر یک متخصص حرفه‌ای و ماهر انجام شود تا بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا