اسکلت فلزی یک سازه بسیار سبک و در عین حال مقاوم است که برای بسیاری از ساختمان ها به کار می رود. اما اسکلت ساختمانی، تنها به این نوع محدود نمی شود. اسکلت بتنی یکی دیگر از سازه های ساختمانی است که نسبت به فلزی مزایا و معایب مختص به خود را دارد. اما هرگز نمی توان گفت کدام سازه بهتر است؟ چراکه هرکدام شان در شرایط خاص انتخاب می شوند تا شاهد بهترین نتیجه از ساخت ساختمان باشیم. سازه فولادی یا همان اسکلت فلزی از تیر و ستون های ساخته شده از جنس آهن تشکیل می‌شود؛ در حالی که اسکلت بتنی شامل تیر و ستون های از جنس بتن می باشد.

حال اگر می خواهید بدانید کدام روش برای اجرای ساختمان شما مناسب تر است، در این مطلب همراه ما باشید.

فرق سازه بتنی با فلزی

برای انتخاب بهتر، ابتدا باید با تفاوت این دو سازه آشنا شوید:

اسکلت بتنی ساخته شده از تیر و ستون های بتنی

ساختمان های ساخته شده از اسکلت بتنی شامل تیر و ستون بتنی در کنار آماتور هستند. به همین دلیل، به سازه این گونه ساختمان ها سازه بتن آرمه هم می‌گویند. اگر کمی دقت داشته باشید کاملاً متوجه می شوید که هیچ گاه نمی توان بتن را به تنهایی برای اسکلت بندی ساختمان به کار برد. بلکه باید در کنار آن آماتور هم حضور داشته باشد تا مقاومت و استحکام اسکلت ساختمان تامین شود.

اسکلت بتنی
اسکلت بتنی

مزایای اسکلت بتنی؛ از مقاومت تا هزینه کم

این اسکلت در مقابل دیگر سازه های ساختمانی دارای مزایای گفته شده در زیر است:

  • بسیار مقاوم در برابر آتش سوزی
  • بسیار مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
  • دسترسی بهتر به مصالح ساختمانی مانند سیمان و ماسه
  • هزینه اجرای کمتر نسبت به اسکلت فلزی
  • شکل پذیری بسیار راحت میلگردها و امکان قالب گیری بتن در شکل های مختلف

معایب اسکلت بتنی؛ از زمان‌بر بودن تا وزن بیشتر

خوب است با معایب این روش هم آشنا شوید:

  • نیاز به زمان بیشتر برای آماتوربندی و قالب بندی
  • دارای وزن بیشتر نسبت به اسکلت فولادی
  • عوامل تاثیر گذار خارجی روی بتن ریزی
  • نیاز به دقت و مهارت بسیار بالا

سازه فولادی یا همان فلزی، پرطرفدار نسبت به بقیه

سازه فولادی یا همان اسکلت فلزی مربوط به ساختمان هایی است که از تیر و ستون های آهنی تشکیل می شوند. فراموش نکنید در تمام ساختمان ها فونداسیون بتنی وجود دارد. این مدل سازه شامل تیر و ستون های افقی و عمودی است که قرار دادن آنها در کنار هم اسکلت ساختمان را تشکیل می دهد. اصلی‌ترین مصالح ساختمانی برای اجرای سازه فلزی فولاد است که بخاطر مقاومت بالا، جوش پذیری، خم پذیری، همگن بودن و قابلیت ارتجاعی بسیار بالا طرفداران بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید : ساخت انواع اسکلت ساختمان

 

مزایای اسکلت فلزی، از انعطاف پذیری تا وزن کمتر

اسکلت فلزی با مزایای بسیاری همراه است که در موارد زیر به معرفی مهم ترین آن پرداخته ایم:

  • مقاومت بسیار بالا نسبت به وزن آن
  • یکپارچگی اعضای مختلف سازه
  • شکل پذیری بسیار بالای فولاد
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • اشغال مساحت کمتر
  • وزن کمتر
  • امکان پیاده سازی طرح های متنوع

سازه بتنی ارزان تر است یا سازه فلزی؟

مسلما سازه بتنی نسبت به سازه فلزی ارزان تر است. اما این اختلاف قیمت حدود چقدر است؟ اگر بخواهید ساختمان خود را با استفاده از سازه فلزی بنا کنید، حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد نسبت به سازه بتنی هزینه بیشتری باید بپردازید. البته ممکن است این مقدار مشخص شده در اجرای ساختمان های متنوع و منطقه های مختلف متفاوت باشد.

سرعت اجرایی بیشتر سازه فولادی

اگر برای اجرای ساختمان خود عجله دارید بهتر است از سازه فولادی یا فلزی کمک بگیرید. چرا که اجرای سازه های بتنی به زمان بیشتری نیاز دارند و باید به صورت مرحله به مرحله به اجرا درآیند. همچنین بتن برای بدست آوردن مقاومت خود به حدود ۲۸ روز زمان نیاز دارد. البته امروزه بتن های روی کار آمده طی حدود ۳ روز به مقاومت ایده آلی می‌رسند.

اما با انتخاب کردن سازه فولادی شاهد اجرای کل اسکلت ساختمان به صورت یکجا خواهید بود. همچنین می توانید با اجرای سقف هایی مثل عرشه فولادی و کرومیت امکان پی ریزی برای چندین راه ممکن سازید و سرعت ساختمان سازی را چند برابر کنید.

بودجه مورد نیاز را یکجا آماده کنید!

خیلی از کارفرمایان هنگام اجرای پروژه های ساختمانی با توجه به پیشرفت پروژه هزینه های مربوط به آن را نیز پرداخت می‌کنند. اما به محض انتخاب سازه فلزی امکان پرداخت هزینه ها به صورت چند مرحله ای وجود نخواهد داشت. چرا که سرعت اجرای این سازه بسیار بالاست و باید در همان ابتدای کار، نقدینگی مورد نیاز را در دست داشته باشید.

انتخاب اسکلت فلزی یا بتنی بر اساس موقعیت آب و هوایی

اگر در شهرهای ساحلی زندگی می کنید و از آب و هوای مرطوب برخوردار هستید، استفاده از سازه فولادی اصلاً مناسب نیست. معمولا باعث خوردگی فولاد می شود و استحکام ساختمان تان بعد از مدتی به شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، در شهرهای شمالی بیشتر شاهد ساختمان های بتنی هستیم.

تجربه معماری متفاوت با انتخاب هر کدام از سازه ها

همانطور که مشاهده می کنید اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فولادی حجیم تر است و فضای بیشتری را در بر می گیرد. با این ویژگی به راحتی می تواند با پرداخت هزینه بسیار کمتر از دهانه های بلندتری را ایجاد نمود و از تعداد ستون ها بکاهیم.

مقاومت بهتر بتن در برابر آتش سوزی

یکی از مزایای سازه بتنی نسبت به فلزی مقاومت آن در برابر آتش سوزی است. البته می‌توان با پوشاندن ستون های فلزی توسط بتن این مشکل را به راحتی رفع کرد. اما معمولاً برای ساختمان هایی که احتمال آتش سوزی در آن ها بسیار بالاست، از سازه بتنی استفاده می کنند.

نتیجه گیری

تفاوت های بارز که باعث می شود خیلی ها نسبت به اسکلت فلزی توجه بیشتری نشان دهند، ترمیم و تقویت سازه فلزی است. در حالی که اگر هنگام ساخت سازه های بتنی یک اشتباه کوچک رخ دهد، احتمال جبران‌ناپذیر بودن اشتباه بسیار زیاد است.

اما به طور کلی، هم سازه فولادی و هم بتونی در طراحی ساختمان های مختلفی استفاده می شوند که برای اجرای آنها باید از متخصصین با تجربه و حرفه ای کمک گرفت تا ساختمان از نظر کیفیت تضمین شده باشد. همچنین قبل از اجرای سازه ساختمانی 3 نکته را در نظر بگیرید؛ هزینه، زمان و کیفیت اجرا. سپس با توجه به این سه عامل اقدام به اجرای سازه کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا