سازه فلزی سبک (LSF) چیست و در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟ آیا دوست دارید از ساختمان خود را در عین زیبایی و منحصر به فرد بودن خیلی سریع بسازید پیشنهاد می کنیم  با سازه فلزی سبک آشنا شوید. این روش در چند دهه اخیر با تکنولوژی های بسیار خوبی روبرو شده است و افراد زیادی از آن در صنعت ساختمان سازی استفاده کردند و نتیجه بسیار خوبی را مشاهده نمودند. سازه فلزی سبک بیشتر برای ساخت ساختمان‌های سه طبقه اداره جات و مدارس و ویلا کاربرد دارد که از مقاطع فولادی جدار نازک تشکیل می شود.

برای اطلاعات دقیق درباره این مدل سازه و نکات کار کلیدی آن در این مطلب همراه ما باشید.

کار با سازه فلزی سبک
کار با سازه فلزی سبک

مزایای سازه فلزی سبک

برای آشنایی بیشتر در ادامه با مزایای مهم این سازه آشنا می شوید:

1. سازه فلزی سبک، بسیار مقاوم با سرعت نصب بالا

سازه فلزی سبک تشکیل شده از فولاد جدار نازک، بسیار مقاومت است و بخاطر بهره مندی از روش رول فرمینگ در این سازه، خیلی از مهندسین برای اجرایی پروژه های خاص از آن استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی های خوب سازه سبک برخوردار بودن از برای مقاطع فولادی جدار نازک، سبک و قابل حمل است. در ادامه با دیگر ویژگی‌های مهم این مدل سازه فلزی آشنا می شویم:

2. امکان اجرای اشکال فلزی متنوع

یکی از ویژگی های مهم این سازه انعطاف پذیری بالای آن است. در واقع مهندسین زیادی با استفاده از آن به اجرای اشکال هندسی متنوع در ساختمان ها می پردازند و می توانند ورق ها و مقاطع فولادی جدار نازک را با ضخامت های مختلف در سایزهای گوناگون به اجرا درآورند. همچنین نمونه های منحصر به فردی در اجرای ساختمان خلق کنند.

3. سازه فلزی سبک و با دوام

مقاومت و استحکام یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این نوع سازه است که علت استفاده از آن به خاطر دوام و استحکام بسیار بالای آن است. اجرای قسمت های مختلف فولادی نیازی به کج شدگی و تغییر شکل دادن آن ندارد. این موضوع باعث می‌شود روند اجرایی سریع تر پیش رود و قسمت اجرای سنگ چوب یا گچ آسان تر باشد.

جالب است بدانید فولاد به کار رفته برای سازه فلزی سبک در برابر انواع حشرات، رطوبت و زنگ زدگی مقاوم است و هیچ گونه مشکلی مانند چرخش، کج شدگی، ترک و خزش در آن مشاهده نمی کنید.

4. حفظ جان انسان هنگام آتش سوزی

یکی دیگر از ویژگی های مهم و پرکاربرد سازه سبک، ضدآتش بودن آن است. این سازه به خوبی می‌تواند از جان انسان ها محافظت کند و فولاد به کار رفته در آن علاوه بر مقاوم بودن در برابر رطوبت هنگام آتش سوزی استحکام خوبی از خود نشان می دهد و دارای نقطه جوش و ذوب بسیار بالایی می باشد. همچنین مصالح به کار رفته در آن نیز قابل اشتغال نیست. به همین خاطر، استفاده از این مدل سازه هزینه های مربوط به آتش سوزی را بسیار کاهش می دهد.

5. تنوع بسیار بالای سازه فلزی

تنوع بسیار بالای این سازه باعث شده است طراحان و معماران استقبال زیادی از آن نشان دهند و به خاطر سبک بودن متریال و مصالح به کار رفته در قسمت بیرونی نما از روش های مختلف زیباسازی استفاده می کنند.

7. اجرای خیلی سریع ساخت و ساز

سازه فلزی سبک بسیار سریع پیش می‌رود و این موضوع موجب شده است هزینه های مربوط به ساخت و ساز هنگام انتخاب این مدل سازه بسیار کاهش پیدا کند. این سازه به خاطر سبکی بسیار ایده‌آل به راحتی اجرا می شود و نیازی به نیروی بسیار زیاد ندارد. به همین خاطر، به راحتی می توان سازه فلزی را توسط یک تیم چند نفره کوچک به اجرا درآورد و در سریع ترین زمان ممکن از ساختمان بهره وری کرد.

بیشتر بخوانید : استراکچر فلزی در مفهوم ساختمان‌سازی و مراحل آن

 

قالب بندی سازه سبک

برای قالب بندی سازه سبک از پنل های مختلفی استفاده می‌شود که این پنل ها با توجه به نوع سازه و نقشه اجرایی به کار می رود. در اولین مرحله، محل قرار گیری قالب روی زمین مشخص می شود تا براساس آن فونداسیون اجرایی شروع شود. قالب ها باید به صورت محکم و حرفه ای در نظر گرفته شود تا از استحکام سازه ها اطمینان کامل حاصل گردد.

مقایسه سازه سبک فلزی با دیگر اسکلت های ساختمانی

اولین تفاوت بین سازه فلزی با دیگر اسکلت های فلزی ساخت راحت تر و کوتاه مدت آن است. این مدل سازه بیشتر برای ساختمان های یک الی دو طبقه در نظر گرفته شده و به دلیل سبک و اقتصادی بودن و همچنین مصرف کم مصالح ساختمانی طرفداران بسیاری دارد. کمک سازه سبک فلزی می تواند از فضای در دسترس استفاده مفیدی داشته باشیم و در صرفه جوبی منابع طبیعی قدم بزرگی برداریم.

خوب است بدانید برای اجرای هر متر مربع از این سازه تنها به 300 کیلوگرم ماده اولیه نیاز است.

اتصال سازه سبک فلزی

این سازه بر پایه فولاد نورد سرد یا سازه های CFS در نظر گرفته شده که با داشتن وزن سبک و پهنای باریک بهترین گزینه برای مهار نیرو زمین لرزه است. همچنین ویژگی انعطاف پذیری بالا و وزن سبک اثرات حاصل از انرژی زلزله را تا جدود بسیاری کاهش می دهد.

اتصالات سازه سبک طبق استانداردهای روز دنیا بهم وصل می شوند که با کمک این استانداردها از شکستن اتصالات  به خوی جلوگیری خواهد شد. در حالی که فشار حاصل از انرژی رانشی زمین لرزه به راحتی بتن ها فولادهای قدرتمند را در هم می شکند و دلیل آن هم به خاطر عدم اتصال با کیفیت سازه های بتنی و فولادی است.

به طور کلی، اتصال سازه سبک به دو روش جوشکاری و پیچ و مهره انجام می شود. روش جوشکاری نیاز به ظرافت کاری و دقت بالایی دارد. زمانی که لازم است سازه به شکل مورب به اجرا درآید، از روش جوشکاری برای برقراری اتصال استفاده می کنند. اما با کمک روش پیچ و مهره تا حدود بسیاری می توان شاهد کاهش شکنندگی اتصالات باشید. این روش با کمک واشرهای فنری خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالایی را برای سازه به ارمغان می آورد و به محض وارد شدن نیرو خارجی، نیرو به سمت دیگر اتصالات و پنل های هدایت می شود.

بیشتر بخوانید : صفر تا صد سازه های فلزی

 

اتصال سازه سبک فلزی
اتصال سازه سبک فلزی

نتیجه گیری

سازه های از جنس فولاد و بتنی نسبت به سازه سبک آسیب پذیرتر اند. به همین دلیل، نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارند. همچنین در صورت جابجایی یا تغییر دکوراسیون با کمک سازه LSF کمترین هزینه را به همراه دارد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا