استراکچر فلزی واقعا چیست؟ استراکچرهای فلزی یکی پرمخاطب‎ترین مدل‌های سازه فلزی محسوب می‌شود که به خاطر پایداری و انسجام آن در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این مدل سازه مهار انرژی حاصل از زمین لرزه است. دیگر ویژگی‌های مهم آن شامل مقاومت زیاد، یکنواخت، دوام، ارتجاع، شکل‌پذیری، سهولت عملیات، تعمیر و نگهداری مورد توجه بسیاری از صنایع همچون گاز، پتروشیمی و نفت قرار گرفته است.

حال اگر دوست دارید با این مدل سازه بیشتر آشنا شوید و اهمیت آن را در زمینه ساختمان‌سازی بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

انواع استراکچر فلزی؛ از معلق تا پوسته‌ای

استراکچر فلزی از نظر شکل و ساختار در سه نوع دسته بندی قرار می‌گیرند. سازه‌های قالب بندی از اعضای مختلفی همچون محوری خمشی و محوری خمشی تشکیل می‌شود. سازه پوسته‌ای هم برای نگهداری مایعات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازه‌های معلق نیروهای کششی بر آن حاکم است.

 

استراکچر فلزی
استراکچر فلزی

 

در ادامه با انواع استراکچرها براساس نوع اجرا آشنا می‌شوید:

استراکچر فلزی با اتصالات جوشی

همانطور که با انواع تیرآهن‌ها در سازه‌های فلزی آشنا شدید و می‌دانید این قطعه با کمک بادبند و انواع مهاربند به اجرا در می‌آید. سپس ساختار ساختمانی را تکمیل می‌کند. تیرآهن‌ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که توسط سازندگان بسیاری به اجرا در می‌آید.

استراکچر فلزی با اتصال پیچ و مهره‌ای

یکی دیگر از مدل استراکچرهای فلزی مدل اتصال پیچ و مهره‌ای است که در کارگاه‌های صنعتی به صورت پیشفرض ساخته می‌شود و به افزایش سرعت اجرای پروژه بسیار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : صفر تا صد سازه های فلزی

 

استراکچر فلزی با اتصالات ترکیبی

یکی دیگر از مدل‌های این سازه اتصالات ترکیبی است که سازه فلزی ترکیبی از دو روش نام برده شده به اجرا در می‌آید. قسمتی از آن توسط اتصالات جوشی و قسمتی دیگر توسط اتصالات پیچ و مهره نصب می‌شود.

مراحل ساخت استراکچر فلزی، نیاز به دقت و ظرافت بسیار بالا

اجرای استراکچر فلزی دشواری‌های خاص خودش را دارد و باید تحت دقت و ظرافت بسیار بالایی انجام شود. از طرفی عملیات زنگ‌زدایی حین اجرای این سازه مراحل خاصی با دقت و حساسیت بسیار بالا انجام می‌شود تا  احتمال نفوذ رطوبت کاهش پیدا کند.

از آنجاکه سازه استراکچر فلزی برای تجهیزات نفتی، لوله‌های انتقال، دیگ‌های بخار و توربین‌ها طراحی و ساخته می‌شود، مرحله اجرای آن بسیار اهمیت دارد و باید نکات مراقبتی بسیار دقیق اجرا شود.

در ادامه مراحل ساخت این سازه را با یکدیگر بررسی می کنیم:

1. اولین مرحله مشخص کردن هدف ساخت

در اولین مرحله، هدف ساخت و طراحی استراکچر فلزی باید مشخص می شود.  مهم ترین هدف برای طراحی این سازه نصب تجهیزات صنعتی است. برای مثال، نصب لوله های انتقال نفت، نصب توربین بخار و … .

با توجه به اهدافی که با آنها آشنا شده‌اید کاملاً این موضوع را درک می کنید که این سازه جایگاه بسیار حساسی دارد و استحکام دوام و سطح استاندارد بودن آن بسیار مهم است.

2. مرحله زنگ زدایی

یکی از مهم ترین مراحل حین نصب استراکچر فلزی محل زنگ زدایی این سازه است. با توجه به متریال اجرایی و هدف اجرایی باید یک عامل ضد زنگ وجود داشته باشد.

3. دقت به اصول اجرایی و رعایت نکات ایمنی

حین نصب استراکچر باید تمام نکات ایمنی به خوبی رعایت شود و در نظر گرفتن این نکته تنها توسط افراد تمام حرفه ای و باتجربه امکان پذیر است. کسانی که در نصب استراکچر فلزی مهارت کافی دارند به خوبی می دانند چه نکاتی را باید رعایت کنند تا این سازه عمر مفید داشته باشد. همچنین سختی عملیات نصب استراکچر بسیار بالاست و افرادی که درگیر اجرای آن هستند، باید از قدرت جسمانی و توانایی بسیار بالایی برخوردار باشند.

4. سوار کردن تیرها و ستون های فلزی

برای اجرای این سازه نیاز به تیرها و ستون های فلزی که بعد از عمود شدن تیرها صفحاتی روی آنها قرار می‌گیرد اسکلت نهایی مشخص شود. نحوه اتصال تیرها و ستون ها به یکدیگر بسیار اهمیت دارد و باید با دقت و مهارت بسیار بالا انجام شود.  بعد از این که استحکام لازم صورت گرفت، باید از ایمن بودن سازه نسبت به نیروهای جانبی مطمئن شوید.

مراحل ساخت استراکچر فلزی
مراحل ساخت استراکچر فلزی

مزایای استراکچر فلزی، پرکاربردترین سازه در صنعت

این نوع سازه دارای مزایای بسیار زیادی است و دلایل مختلفی باعث شده است که از آن به عنوان یکی از بهترین سازه ها در صنعت انتخاب شود .مهم ترین ویژگی های این سازه استحکام و مقاومت بسیار بالای آن است. در ادامه به صورت دقیق تر با فواید این سازه و اجرای آن در صنعت مختلف آشنا می شوید:

1. انتقال نیروی بهینه؛ سخت پذیری بسیار بالای فولاد

ازآنجاکه فولاد از آلیاژ کنترل شده آهن و کربن به دست می آید، در درجات بسیار بالا سختی پذیری آن افزایش پیدا می کند. دلیل سختی پذیری فولاد هم به خاطر وجود کربن است. ساختار اتمی آن باعث می شود این سازه منسجم تر شود و هنگام انتقال نیرو ها در المانهای تشکیل شونده سازه یعنی تیرها و ستون ها بهترین کیفیت را از خود نشان دهد. این ویژگی برای ساخت انواع سوله ها بسیار با ارزش است و کمک می کند نیرو های وارد شده به سوله به قسمت طول سازه منتقل شده و از تجمع نیرو در یک نقطه به خوبی جلوگیری می شود.

2. سرعت اجرای پروژه

یکی دیگر از مزایای استراکچر فلزی سرعت بسیار بالای اجرای پروژه است. تمام کارفرمایان دوست دارند روند اجرایی پروژه در سریع ترین زمان ممکن رخ دهد. در حالی که از کیفیت آن کاسته نشود.انتخاب این سازه کمک می‌کند در یک بازه زمانی بسیار کم اسکلت اصلی ساختمان به اجرا درآید.

3. وزن بسیار پایین اسکلت فلزی

استراکچر فلزی نسبت به دیگر سازه ها مانند سازه بتنی بسیار سبک تر است و این موجب شده است در اجرای سازه های بسیار حساس و خطیر از استراکچر فلزی استفاده کنند. پس هیچ نگرانی بابت اعمال نیروهای خارجی نداشته باشید. همچنین در سریع ترین زمان ممکن خروجی با کیفیت در دست خواهید داشت.

نتیجه گیری

استراکچر فلزی یکی از سازه های بسیار حساس است که برای اجرای آن نیاز به دقت و مهارت بسیار بالایی می باشد. همچنین بهره مندی از متخصصین و طراحان حرفه ای در خروجی با کیفیت و مطمئن بسیار کمک کننده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا