مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه با توجه به طرح معماری به اجرا در می آید. اسکلت ساختمانی از جنس فولاد با هر نوع طرحی قابل اجرا است و برای انواع پروژه های ساختمانی مانند اداری، تجاری، مسکونی و … کاربرد دارد. این سازه مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و در مقرون به صرفه بودن آن شکی نیست. اما باید مراحل ساخت آن به دقت انجام شود و رعایت نکات و استانداردهای مشخص شده در حین اجرا بسیار اهمیت دارد.

حال اگر نسبت به اجرای پروژه های ساختمانی و مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان علاقمند هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

اسکلت فلزی در اجرای سیستم ساختمانی به المان های عمودی و افقی که قاب و چهره ساختمان را تشکیل می دهد، گفته می شود. حال مراحل ساخت این المان چگونه است؟

اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه
اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

اولین مرحله، طراحی اسکلت فلزی ساختمان

در اولین مرحله نقشه اجرایی اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه توسط مهندس طراحی می‌شود. این مرحله شامل جزئیات فونداسیون، موقعیت ستون ها و بادبندها، صفحات زیر ستون، تیرریزی، اتصالات مفصلی و گیردار تیر به ستون، قالب های بادبندی و ورق های اتصال بادبند و دیگر جزئیات می‌باشد.

ساخت پایه و فونداسیون بر اساس تحمل خاک بنا

اجرای سازه فلزی با ساخت فونداسیون شروع می شود. نحوه اجرای فونداسیون به ظرفیت تعامل خاک بستگی دارد. بعد از بررسی خاک و ارزیابی وضعیت آن قالب های فولاد در آن استوار شده و پی ریزی انجام می شود.

این مرحله بر اساس نقشه سازه میلگرد گذاری شده و سپس بتن ریزی انجام می شود.

مهم ترین مرحله، قرار دادن ستون های فولادی

یکی از مراحل مهم ساخته اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه اجرای ستون های فولادی است. ستون های فلزی با توجه به میزان بار وارد شده از سوی تیرهای اصلی در مدل های مختلف طراحی و انتخاب می شود که در این حین باید اتصال بین فونداسیون و ستون و شکاف این دو به خوبی برقرار شود. با در نظر گرفتن پایه و اتصالات ستون صفحات فولادی تا انتها به ستون ها جوش می خورد.

بیشتر بخوانید : ساخت انواع اسکلت ساختمان

 

متصل کردن ستون ها با اجرای تیرها

تیرها قطعات فلزی بلندی هستند که به اتصال ستون ها می پردازند. نوع آهنی که برای اجرای تیرها استفاده می شود با آهن اجرا شده برای ستون ها کاملاً متفاوت است. برای مقاومت بیشتر، تیرها را به صورت لانه زنبوری به اجرا در می آورند که برای این کار با کمک شابلون و دستگاه های برش هوا گاز برش هایی به شکل شش ضلعی روی بدنه تیرآهن ایجاد می کنند تا مقاومت وسیله بالا رود.

آخرین مرحله، اجرای بادبندها

آخرین محل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه مربوط به اجرای بادبندها می شود. برای این کار از ناودانی های جفت و تک استفاده می‌کنند که به صورت ضربدری در محل اتصال ستون و تیر به ستون و تیر بعدی متصل می شود. در انتهای اجرای بادبندها از صفحات فلزی برای افزایش مقاومت استفاده می کنند تا اسکلت در برابر نیروهای جانبی مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

مزایای اسکلت فلزی ساختمان

این مدل اسکلت از مزایای بسیاری برخوردار است که مهم ترین آن استحکام و مقاومت بالا در برابر کشش و فشار بسیار زیاد می باشد. همچنین جنس فولاد در شرایط بهتری به دست می‌آید و نسبت به دیگر سازه های ساختمانی کیفیت بهتری دارد. در موارد زیر به مزایای دیگر این سازه می پردازیم:

  • اسکلت فلزی بهترین گزینه برای ساخت سازه های ساختمانی بزرگ
  • استحکام بسیار بالای فولاد باعث می‌شود از آن در طولانی مدت استفاده نمود.
  • روش اجرای اسکلت فلزی بسیار راحت است.
  • وزن این سازه نسبت به سازه بتنی کمتر است و باعث کاهش وزن کلی ساختمان می شود.
  • معمولا ساختمان‌هایی که با کمک اسکلت فلزی به اجرا در می آید، در برابر عوامل محیطی مانند انفجار مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اسکلت فلزی قابلیت شکل پذیری بسیار بالای آن است.
  • روند اجرای قطعات فلزی بسیار بالاست و در کوتاه ترین زمان می توان اسکلت فلزی را اجرا نمود.
  • با انتخاب اسکلت فلزی شاهد کاهش‌حجم فونداسیون ساختمان خواهید بود.
  • در صورت برقراری اتصال با روش پیچ و مهره می توانید قطعات سازه فلزی را مجددا استفاده کنید.
  • با کمک اسکلت فلزی به راحتی می توان سطح زیر بنا را افزایش دهید.
  • در صورت ایجاد هرگونه ایراد در سازه فلزی بدون تخریب و از بین بردن آن به راحتی می توانید به رفع و تعمیر بپردازید.

 

بیشتر بخوانید : جدیدترین سقف فلزی در ساختمان سازی

 

معایب اسکلت فلزی

خوب است هنگام اجرای مراحل ساخت اسکلت فلزی برای ساختمان دو طبقه با معایب این مدل نیز سازه آشنا شوید:

  • جنس فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خوبی نشان نمی‌دهد.
  • جوشکاری قطعات به دقت مهارت بسیاری نیاز دارد تا سازه ساختمانی با مقاومت بالا به اجرا درآید.
  • با افزایش دما اسکلت فلزی نزدیک به ۵۰۰ الی ۶۰۰ درجه مقاومت ساختمان به شدت کاهش پیدا می‌کند و این موضوع یک خطر بزرگ محسوب می شود.

برای اجرای ساختمان اسکلتی دو طبقه از چه کسی کمک بگیریم؟

هرچقدر تصمیم داشته باشید ساختمان دو طبقه خود را بسیار مستحکم و مقاوم بسازید باید نسبت به زیر سازی آن و اجرای مراحل ساخت اسکلت فلزی دقت بیشتری به خرج دهید و این موضوع تنها توسط افراد با تجربه و ماهر امکان پذیر است. بنابراین در اولین مرحله باید به دنبال فردی باشید که در زمینه اجرای اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه مهارت زیادی دارد و نمونه های کاری او بسیار محکم و بدون هیچ نقصی به اجرا درآمده است.

چنین افرادی در اولین مرحله جلب رضایت مشتریان را اولویت کار خود قرار می‌دهد و حداکثر تلاش خود را برای اجرای اسکلت فلزی با کیفیت و مقاوم به کار می‌گیرند.

مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه
مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

کلام آخر

بعد از این که بادبندها به اجرا در آمد و پله ها بین طبقات نصب شد، اجرای اسکلت فلزی به اتمام می‌رسد. بعد از اتمام این مرحله نوبت به دیوارکشی اجرایی سقف و تیرچه ریزی می شود که تمام این مراحل همانند مرحله قبل اهمیت دارد و به استحکام و سفت کاری ساختمان مربوط می شود.

با توجه به نکات گفته شده آشنایی دقیق با مراحل ساخت اسکلت ساختمان دو طبقه، امیدواریم بهترین تصمیم را بگیرید و از اجرای ساختمان باکیفیت و دوست داشتنی تان لذت ببرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا