سازه فلزی یکی از رایج ترین مصالح ساخته شده از جنس فولاد در زمینه ساختمان سازی است. ازآنجاکه فولاد از کربن و آهن ساخته شده و قابلیت های متفاوتی از خود نشان می دهد، به عنوان یکی از پر کاربرد ترین سازه های ساختمان سازی شناخته شده است. جالب است بدانید اهمیت سازه برای ساخت و ساز و برخی ساختمان ها آنقدر حیاتی است که بدون وجود آن اجرای پروژه امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین این نوع سازه در انواع مختلف ساخته و مورد استفاده قرار میگیرد؛ مانند سازهای فولادی قابی،  سازه فولادی پوستی، سازه فولادی معلق و سازه فولادی خرپا که این نمونه ها جز  پرکاربردترین و اصلی ترین انواع سازه های فولادی به شمار می آیند. حال اگر دوست دارید با انواع سازه و کاربرد هر یک از آنها آشنا شوید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

اصلی ترین کاربرد سازه فلزی، اجرای آن در اشکال و قاعده های مختلف

همانطور که می دانید فولاد یکی از پرکاربردترین فلزها در صنعت ساختمان سازی است که به راحتی به شکل و قاعده های خاص تغییر پیدا می کند. این ویژگی فولاد باعث شده است از آن برای قابلیت ها و کاربردهای مختلف ساختمان سازی استفاده شود؛ مانند ساخت انواع پله ها و اسکلت ساختمان مخصوصاً برای ساختمان های بلند و دیگر ساختمان های ثابت.

اجرای سازه فلزی چگونه است؟

فلز برای اولین بار در اواسط قرن ۱۸ میلادی برای اجرای پل و کشتی در صنعت ساختمان سازی به اجرا درآمد. اما بعد از آن کم کم وارد سازه های ساختمانی شد که نتیجه بسیاری خوبی به دنبال داشت و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین روش ها برای اجرای اسکلت ساختمان و دیگر قابلیت های آن شناخته می شود .نحوه اجرای سازه بسیار متفاوت است. چرا که این سازه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود؛ مانند تیرآهن، تیرآهن بال پهن، تیر ورق عرشه و…  . هر کدام از موارد نام برده شده وظیفه خاصی برای استحکام ساختمان برعهده دارند.

اجرای سازه فلزی
اجرای سازه فلزی

بیشتر بخوانید : صفر تا صد سازه های فلزی

انواع سازه فلزی، از قابی تا معلق

سازه های فلزی با توجه هدف اجرای شان در اشکال مختلف خلق میشوند. اما رایج ترین نوع سازه، سازه قابی است که از تیرها و ستون ها تشکیل می شود. دیگر مدل سازه ها شامل سازه از پیش تقویت شده، سازه خرپایی، سازه طاقی، شکل پل معلق، پل خرپایی و غیره می باشد. اما در ادامه با رایج ترین و پرکاربردترین انواع سازه های فلزی آشنا می شوید:

سازه فولادی قابی متشکل از تیرهای عمودی و افقی

سازه فولادی قابی همانطور که از نامش مشخص است مانند یک سازه قاب طراحی شده و یکی از رایج ترین تکنیک های ساختمان سازی است. این سازه از ستونهای فولادی عمودی و تیرهای افقی تشکیل می شود که به صورت شبکه های مستطیلی اسکلت ساختمان را به اجرا در می آورند .

جالب است بدانید بشر به محض پیدایش سازه فولادی قابی توانست ساختمان های مرتفع و آسمان خراش را هم بسازد.

انواع کاربرد سازه فولادی قابی

اصل ترین کاربرد سازه فلزی قابی اجرای ساختمان ها با ارتفاع بلند است که به راحتی میتوان با کمک تیرهای عمودی و افقی چندین طبقه ساختمان را به اجرا در آورد. بدون این که در مورد استحکام ساختمان نگران باشید.  البته نکته ای که باید در مورد این سازه بدانید این است که فولاد بر اثر حرارت بسیار زیاد تغییر شکل می دهد و در مواقع آتش سوزی احتمال ریزش ساختمان وجود دارد که برای رفع این مشکل باید قالب های فولادی مقاوم سازی شوند و روی آن ها روکش های ضد آتش قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید :  نکات اجرایی اسکلت فلزی پیچ و مهره از معرفی تا نصب

 

سازه فولادی پوسته ای

یکی دیگر از مدل سازه های ساختمانی سازه فولادی پوستهای است که با یک حجم فضای استوانه ای شکل طراحی می شود. این مدل سازه برای ساخت سیلو و مخازن نگهداری کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد و از اشکال هندسی خاصی تشکیل می شود که به صورت سه بعدی اسکلت اصلی ساختمان را به اجرا در می آورد.

همچنین ضخامت آن در مقایسه با دیگر سازه ها کمتر است.

سازه فلزی خرپا محبوب ترین نوع سازه

یکی از محبوب ترین سازه های فلزی سازه از نوع خرپا است که برای شناخت بیشتر آن باید با شکل خرپا آشنا شوید. خرپا یک سازه منحصر به فرد تشکیل شده از تیرها و دیگر مواردی است که در آخر یک ساختار مشبکی شکل را تشکیل می دهند. از قدیم این مدل خرپا به عنوان یک سازه اجرایی شناخته می شد که  توسط آن تنها دو نیرو به وجود می آید.

رایج ترین مدل خرپاها خرپایی هستند که از ۵ واحد مشترک مثلثی شکل یا بیشتر ساخته می شوند که اجرایی مثلث ها باید کاملا مستقیم و صاف باشند و در مفصل ها به یک دیگر متصل شوند.

سازه فلزی خرپا
سازه فلزی خرپا

سازه فولادی معلق

دیگر سازه پرکاربرد فلزی سازه معلق است که به آنها سازه با سطوح افقی هم گفته میشود. استحکام سازه معلق به خاطر وجود کابل های قوی تابدار سهمی شکل است که در طبقات آن از این کابل ها به صورت آویزان شده استفاده می کنند. این مدل کابل ها به خاطر تحت قرار گرفتن در فشار متقارن ثبات بیشتری دارند و به راحتی تغییر شکل می دهند و برای تنظیم کردن آن ها به یک فشار خارج از مرکز نیاز است. همچنین علت انحنای یا سهمی شکل بودن سازه معلق به خاطر مقاوم سازی آن توسط فشارهای خارج از مرکز یا فشارهای حاصل از باد یا ارتعاشات می باشد. این مدل سازه برای اجرای انواع سازه های فلزی مخصوص عرشه پل، پل معلق و ساخت اسکلت سقف بسیار کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید : قوانین کار با سازه فلزی سبک – قالب بندی سازه فلزی سبک

 

نتیجه گیری

وظیفه سازه فلزی در اجرای انواع ساختمان ها استحکام سازی است. چرا که نیروهای وارد شده بر ساختمان شامل فشاری، کششی و غیره را باید تحمل کنند و در حین اجرای پروژه و بعد از آن هیچ مشکلی برای سازه به وجود نیاید. در صورت عدم تحمل و انتقال بار، سازه فلزی به یک سازه ناکارآمد تبدیل می شود و ممکن است اجرای پروژه با مشکلات بسیاری همراه شود. حال برای اجرای آن باید از متخصصین حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را از ساخت ساختمان مورد نظر خود مشاهده کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا