نمای فلزی ساختمان در انواع و طرح‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود. متریال نمای فلزی ساختمان‌ها با یکدیگر متفاوت است و می توان از فلزات مختلف برای اجرای نمای ساختمان استفاده نمود. مسئله ای که مطرح می شود روش اجرای نماست. روش های مختلفی برای نصب و اجرای نمای فلزی وجود دارد که روش مناسب با توجه به متریال به کار رفته انتخاب می شود. همچنین از طیف گستره ده ای از ورق های فلزی برای اینکار میتوان استفاده کرد که هرکدام از ورق ها با توجه به جنسشان از ویژگی ها و مزایای خاصی برخوردار هستند.

اگر تمایل دارید با روش های نصب و اجرای نمای فلزی آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

طراحی و معماری نماهای ساختمان
انواع روش های اجرای نمای فلزی

پیاده سازی نمای فلزی با آلومینیوم

یکی از نماهای فلزی مورد توجه علاقه‌مندان نمای فلزی آلومینیومی است. این متریال بسیار  زیبا و انعطاف پذیر است و به راحتی تغییر شکل می دهد. شما می توانید در طرح ها و اشکال مختلف این متریال را برای اجرای نمای ساختمان خود استفاده کنید. همچنین استفاده از ورق های آلومینیومی برای نمای فلزی ساختمان نسبت به دیگر فلزات مقرون به صرفه تر است.

ورق های آلومینیومی بسیار سبک هستند و مزیتی که نسبت به دیگر فلزات دارند این است که در اجرای نمای ساختمان وزن کمتری به ساختمان اعمال می شود. به طور کلی، نمای آلومینیومی بیشتر برای ساختمان های تجاری، ساخت تابلوهای تبلیغاتی، جایگاه سوخت و  فرودگاه ها انتخاب می شود.

حال به روش نصب پنل های آلومینیومی می‌پردازیم. برای اجرای پنل های آلومینیومی دو روش کلی وجود دارد. یک روش ثابت و روش دیگر به صورت ریلی است.

 

بیشتر بخوانید : نمای دکوراتیو فلزی از طراحی تا اجرا در معماری ساختمان

 

روش های پیاده سازی ورق فلزی 

ورق فلزی با فلزات مختلف مانند استیل، آلومینیوم بدون رنگ و رنگ شده، مس، گالوانیزه و کورتن قابل اجراست. ورق های فلزی ساخته شده برای نمایش ساختمان دارای ضخامت کمتر از ۳ میلی‌متر هستند که با توجه به نوع طرح و سطح مورد نظر به صورت صاف یا منحنی و دارای طرح های مختلف طراحی و ساخته می شوند و بر روی نمای ساختمان به اجرا در می آیند.

استفاده از نمای ورق فلزی برای ساختمان بسیار کاربردی و دارای ویژگی های منحصر به فردی است. یکی از ویژگی‌های مهم نمای ورق فلزی ساختمان جلوگیری از هدر رفتن انرژی در فصول مختلف است. علاوه بر این زیبای بسیار منحصر به فرد و دوست داشتنی به نمای ساختمان می بخشد.

روش های مختلف برای نصب نمای ورق فلزی وجود دارد که با توجه به نوع طرح و نظر طراح انتخاب می شود که به طور کلی روش های نصب نمای ورق فلزی شامل موارد زیر است:

  • سیستم اسنپ لاک
  • سیستم اینترلاک
  • سیستم فلت لاک
  • سیستم شینگل
  • سیستم کاست

اجرای نمای ورق فلزی طرح دار

نمای فلزی ساخته شده از ورق های طرح دار ظاهری کاملاً جذاب به ساختمان القا می‌کند. با استفاده از ورق های فلزی طرح دار به راحتی می توان طرح سه بعدی را اجرا نمود. این مدل نمای فلزی  توسط دستگاه های مخصوص و تحت کشش ایجاد شده طراحی و ساخته می شوند و برجستگی خاصی بر روی ورق ها قابل مشاهده است.

نمای فلزی طرح دار در طرح و رنگ های مختلف ساخته می شود که به راحتی می توان هر مدل دکوراسیون داخلی را اجرا نمود. یکی از ویژگی های منحصر به فرد نمای فلزی طرح دار نورپردازی متفاوت آن است که در ساعت شب نور ساختمان از بین  طرح نما به بیرون تابیده می شود و ظاهری بسیار منحصر به فرد و زیبا برای ساختمان به ارمغان می آورد. همچنین به دلیل اجرای طرح‌های متفاوت انتخاب گسترده‌تری در اختیار کاربران قرار می دهد و معماران عزیز بهتر می‌توانند طرح های خاص خود را با استفاده از نمای فلزی طرح دار به اجرا درآورند.

روش های مختلفی برای اجرای نمای فلزی طرح وجود دارد که اکثر اوقات برای محافظت از لبه پنل ها و قرارگیری آنها در کنار یکدیگر به بهترین صورت ممکن از پروفیل استفاده می شود. همچنین برای قاب شدن بهتر از روش های متفاوتی برای وصل کردن پنل ها به زیرسازی نما استفاده می شود.

به طور کلی، نصب فلزهای طرح دار به سه روش جوشکاری،  نصب پنل ها با پیچ قابل مشخص، نصب پنل ها با پیچ مستقیم و اتصالات نامشخص انجام می شود.

ساخت نماهای متفاوت برای ساختمان
مزایای نصب نمای فلزی ساختمان

اجرای نمای فلزی سه بعدی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود رایانه ها به عرصه ساختمان سازی، طرح های کاملا متفاوتی روی کار آمد که پیش از این اجرای طرح های سه بعدی توسط معماران غیرممکن به نظر می رسید. اجرای نمای فلزی ساختمان سه بعدی یکی از پیشرفت های منحصر به فرد معماران در زمینه ساختمان سازی است. برای متفاوت جلوه دادن نمای ساختمان از طرح های هندسی پیچیده استفاده می شود. طرح‌های سه بعدی ساختمان با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص طراحی می شود و توسط ماشین های دیجیتال به اجرا در می‌آید.

ورق های فلزی با روش های مختلفی توسط دستگاه های برش CNC و دستگاه های کنترل عددی اجرا می شود. ابتدا اندازه و مدل مناسب ورق برای برش مشخص و طرح مورد نظر توسط نرم افزار های به روز طراحی می شود. سپس دستگاه های CNC با اتصال به رایانه طرح‌های ایجاد شده را برش می دهند. معمولاً طرح های تکراری توسط دستگاه های پانچ تحت فشار برش داده می شوند. بنابراین هر کدام از مدل های طراحی شده با دستگاه خاص CNC به اجرا در می آیند.

 مزایای نمای فلزی ساختمان

نمای فلزی ساختمان نسبت به دیگر نماها دارای ویژگی های خاص خودش است که در موارد زیر به مهم‌ترین آنها می پردازیم:

  • سرعت بالایی
  • اجرای مقرون به صرفه نمای فلزی نسبت به دیگر نماهای ساختمانی
  • امکان اجرای هر نوع طراحی
  • امکان بازیافت نمای فلزی و تعمیر خیلی سریع آن
  • مقاومت بسیار بالا
  • عدم فرسودگی

 جمع بندی

همانطور که متوجه شدید، نمای فلزی ساختمان در طرح ها و مدل های مختلف قابل اجراست که انتخاب فلز مورد نظر و طرح آن به نظر معماران و خود شخص بستگی دارد.  پس برای مطلع شدن از نحوه اجرای نمای فلزی ابتدا باید مدل و فلز نمای را انتخاب کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا